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종교방송사와 후원자간의 관계품질이 후원지속의도에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
Study on the Satisfaction of Religious Broadcasting Company's Sponsors and on How to Keep the Sponsorship
Abstract
This study has been done for two purposes; to emphasize that the Korean non profit religious broadcasting companies need to change their concept of marketing in more active way since the social environment and the broadcasting condition are changing; and to help religious broadcasting companies to change their managing system from focusing on marketing to sponsoring.

I will analyze the quality of broadcasting, the quality of service, and the reasons why people sponsor by referring to documents and research. Hopefully this will help enable the audience to sponsor religious broadcasting companies and to make marketing strategies for long term sponsorship by strengthening relationship with the audience.

The change of broadcasting market diversified mass media, and this enabled the audience choose more channels, making it easy to satisfy their needs and wants. Therefore, the broadcasting companies need to make the audience keep tuning on their channel satisfying what customers want.

In addition, marketing segmentation requires the religious broadcasting companies to make regular audience and keep following them through marketing.

Here, I want to suggest the ways to complete customer satisfaction and make regular sponsorship by studying the quality of programs, quality of supporting service, and strengthening the relationship with audience by looking at the reasons why they sponsor.

This study shows we can make the sponsorship continue by making the audience trust on the channel they chose by marketing strategies.

And also according to this research, 178 among 615 respondents are now sponsoring. This shows that we need to make strategies which enables the audience to keep the favor of the channel → to tune in the channel → to make a decision of sponsoring → to keep the sponsorship, furthermore to encourage others in joining for sponsorship.
Author(s)
황용진
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003980
Alternative Author(s)
Hwang,Yong-Jin
Affiliation
제주대학교
Department
경영대학원 경영학과
Advisor
김형길
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 문제제기와 연구목적 1
제 2 절 연구방법 4
제 3 절 연구범위와 구성 5
제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 관계품질 6
1. 관계의 특성과 단계 6
2. 관계품질의 정의와 중요성 11
3. 관계품질의 특징 13
4. 관계품질의 구성요소 16
제 2 절 관계품질의 영향요인 24
1. 후원업무서비스품질 24
2. 커뮤니케이션 품질 31
제 3 절 후원지속의도 39
1. 후원지속의 개념과 특성 39
2. 후원지속의도와 영향요인 42
제 4 절 종교방송에 관한 고찰 45
1. 종교방송의 특성 45
2. 종교방송의 현황 48
3. 종교방송 후원관리자 시스템 55
제 3 장 연구모형과 가설설정 60
제 1 절 연구의 모형 60
제 2 절 가설의 설정 61
제 3 절 변수의 조작적 정의와 측정 62
1. 관계품질 62
2. 후원업무서비스 품질 63
3. 커뮤니케이션 품질 63
4. 후원 지속의도 64
제 4 절 조사설계 65
1. 조사의 대상 및 자료수집 65
2. 설문의 구성 65
3. 자료의 분석방법 66
제 4 장 방송후원활동 서비스에 대한 실증분석 68
제 1 절 표본의 구성 68
제 2 절 신뢰성 및 타당성분석 69
1. 신뢰성 및 타당성 69
2. 상관관계 및 인과관계 72
제 3 절 가설검증 73
1. 후원업무서비스 품질과 관계품질간의 관계 75
2. 커뮤니케이션 품질과 관계품질간의 관계 75
3. 업무 서비스품질 및 커뮤니케이션품질과 후원지속의도 간의 관계 76
4. 관계품질 요인간의 관계 76
5. 관계품질과 후원지속의도와의 관계 77
6. 서비스 품질, 관계품질 및 후원지속의도 차이 77
7. 종교방송시청과 후원행태분석 86
제 4 절 분석결과의 요약 117
1. 가설검증의 요약 117
2. 후원자의 후원행동분석의 요약 119
제 5 장 결론 123
제 1 절 요약과 시사점 123
제 2 절 연구의 한계와 향후연구방향 125
126
140
147
Degree
Master
Publisher
제주대학교
Citation
황용진. (2007). 종교방송사와 후원자간의 관계품질이 후원지속의도에 미치는 영향에 관한 연구
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