제주대학교 Repository

학교도서관 활용수업을 통한 자기주도적 학습능력 신장 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
How to Improve Self-learning Ability through the Class Using the School Library
Abstract
이 연구는 학교도서관과 국어수업을 연계하여 운영함으로써 학생들의 국어수업에 대해 흥미를 높여주고 자기주도적 학습력과 문제해결 능력을 길러주려는 데 그 목적을 두었다. 이러한 목적을 위해 문헌연구와 관찰, 실험 학습(도서관 활용수업), 설문조사 방법 등을 사용하였다. 이를 바탕으로 문헌연구 단계에서는 도서관 활용수업과 정보 과제 해결모형 이론을 심층적으로 탐구하고, 실험연구 단계에서는 도서관 활용수업 과정안을 설계하여 수업에 적용하고 그 결과와 학습효과를 설문조사와 분석을 통하여 확인하였다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
1. 학교도서관의 여러 시설과 다양한 자료를 활용하여 수업함으로써, 학생들의 수업에 대한 흥미도가 높아졌고, 도서관에서 과제를 찾아 문제를 해결하는 과정을 체험시킴으로써 국어 수업에 대한 인식태도가 긍정적으로 바뀌었다.
2. 도서관 활용수업이 학생들의 학습 및 교과내용의 이해에 큰 도움을 주는 것으로 분석되었으며 그 결과는 학습력의 향상으로 나타났다. 학생들의 도서관 활용수업 과정은 주어진 문제를 해결하기 위하여 도서관에서 자료를 찾아 토의하고 정리하여 발표 자료를 만들고 발표하는 5단계로 이루어졌다. 이러한 수업 방식은 교사중심의 교실 수업에 비하여 학생들의 적극적인 참여가 요구되었고, 이러한 활동의 반복과정을 통하여 축적되는 것으로 분석되었다.
3. 학교도서관을 활용한 정보과제 해결활동은 학생들의 자기주도적 학습능력을 향상시킨 것으로 나타났다. 학생들이 교실수업보다 도서관 활용수업 시에 더 적극적으로 참여하는 것으로 보아 도서관 활용수업이 학생들의 수업에 대한 적극성과 흥미도를 향상시켜주는 것으로 확인되었다.
4. 도서관 활용수업은 종합적으로 학생들의 문제해결 능력을 높여주는 것으로 분석되었다. 예컨대, 도서관 활용수업은 '자료탐색 접근능력' '정보수집 분석능력' '정보과제 종합능력' '정보과제 표현전달 능력' 등을 향상시켜 주었다.
따라서 이 연구는 학생들이 학교도서관을 활용하여 자기주도적으로 과제에 대한 답을 찾아나가는 과정을 통해서 문제해결 능력을 높여주고, 새로운 지식과 정보를 재구성하여 인식능력과 표현능력을 종합적으로 기를 수 있는 수업방식임을 논증하였다.
The purpose of this study is to determine ways to enhance students' interest in Korean Language, and improve the self-learning and problem-solving abilities. In order to achieve these goals, I carried out a literature review, and utilizing methodological and theoretical models, developed lesson plans that were taught in a library using library materials and facilities. Students filled out questionnaires which were analysed to determine if students felt an increased interest in Korean language learning and see if their problem-solving abilities increased.
The results of this study are summarized as follows:
1. Teaching in a library using library materials and facilities resulted in increased students' interest. The process for seeking out and solving problems in the library improved students' positive attitude toward Korean language.
2. It was analyzed that the class using the library was very helpful for students to learn and understand the contents of subject. As the result, their learning abilities were improved. Teaching in the library consisted of five elements. They were students' finding material, class discussion, organization of the material, presentation preparation and final presentation to the class. Active participations by the students was a crucial factor in this procedure.
3. Information task solving activities through the class in the library increased students' self-learning ability. As students took part in library classes more actively than in normal classes, it was proved that the class in school library elevated students' positiveness and interest.
4. The class using school library enhanced students' problem- solving ability. For instance, the class in library improved 'data search and approach ability', ' information gathering and analysis ability', ' information subject synthesis ability', and ' information subject and expression communication ability'.
Consequently, the survey showed that students improved their self-learning and problem-solving abilities through the process of seeking out and interacting with material available that they had collected and collated in the library. They also enhanced their cognitive awareness and self expression by constructing new knowledge from information gathered in the library.
Author(s)
강희정
Issued Date
2009
Awarded Date
2009. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004759
Alternative Author(s)
Kang, Hee Jung
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육
Advisor
안성수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 ………………………………………………………………………………1
1. 연구 목적…………………………………………………………………………1
2. 선행 연구 검토……………………………………………………………………3
3. 연구 방법…………………………………………………………………………9

Ⅱ. 도서관 활용수업의 이론적 배경……………………………………………11
1. 도서관 활용수업의 논리와 방법…………………………………………11
1) 도서관 활용수업의 개념과 기능…………………………………………11
2) 도서관 활용수업과 정보 활용의 상관성………………………………12
3) 도서관 활용수업의 방법과 유형 ……………………………………… 13
2. 정보과제 해결 수업모형 ……………………………………………………15
1) 정보과제 해결 수업모형의 개념과 기능…………………………………15
2) 정보과제 해결 수업모형…………………………………………………19

Ⅲ. 정보과제 해결모형을 통한 도서관 활용수업 ……………………………21
1. 도서관 활용수업을 위한 사전검사…………………………………………21
2. 정보과제 해결을 통한 국어과 도서관 활용수업 ………………………24
1) 정보과제 해결모형 …………………………………………………………24
2) 교수·학습 과정안 구안……………………………………………………27
3) 과제 활동을 위한 안내와 학습지 제작…………………………………40
4) 수업 진행하기 1 ……………………………………………………………42
5) 수업 진행하기 2 ……………………………………………………………45
6) 수업 진행하기 3 ……………………………………………………………49
Ⅳ. 연구 결과 분석…………………………………………………………………52
1. 연구 결과 분석…………………………………………………………………52
1) 도서관 활용수업과 학습 흥미도…………………………………………52
2) 도서관 활용수업과 학습력……………………………………………… 53
3) 도서관 활용수업과 자기주도적 학습력 …………………………… 55
4) 도서관 활용수업과 문제해결 능력………………………………………57

Ⅴ. 결론 및 제언………………………………………………………………………59

□ 참고문헌……………………………………………………………………………62

……………………………………………………………………………64
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강희정. (2009). 학교도서관 활용수업을 통한 자기주도적 학습능력 신장 방안
Appears in Collections:
Education > Korean Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.