제주대학교 Repository

콩글리시(Konglish) 활용이 영어 학습 동기에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Using Konglish on Motivating English Learners
Abstract
학습 동기는 성공적인 제 2언어 학습의 중요한 요인이다. 동기란 사람이 목표를 향해 추진해 나가는 힘이며 태도와 밀접한 관련이 있어 학업 성취에도 결정적인 영향을 미친다. 특히 기초가 부족하고 낮은 학력으로 인하여 영어에 대한 관심과 흥미를 상실한 학생들의 영어 학습 동기 유발은 성공적인 영어 학습을 위한 출발점이 된다.
이에 본 연구는 영어 학습에 대한 흥미가 낮고 영어 사용에 대한 불안도가 높은 영어 학습자들을 대상으로 능동적인 수업 참여를 가능하게 하는 학습 동기 제고에 중점을 두었다. 이를 위해 학습자들이 실생활 대화에서 빈번히 사용하고 있는 콩글리시 활용 방법을 연구하였다. 콩글리시는 영어의 다양한 사용 결과로 생겨난 실제 언어 현상으로써, 학생들이 이해하기 쉬울 뿐만 아니라 영어 접근이 용이하다는 장점을 가지고 있다.
본 연구의 목적은 우리사회에서 널리 사용되고 있는 콩글리시를 자연스러운 언어현상으로 이해하고, 이를 활용한 영어 학습이 학습 동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있다. 가장 먼저 수준별로 편성된 A·B반 학습자들의 영어 학습에 대한 흥미, 불안도 및 자신감 정도에 관한 사전 설문지 조사를 실시하였다. 그리고 콩글리시 활용 수업이 학습자들의 학습 동기에 어떤 영향을 미치는 지를 알아보기 위하여 콩글리시가 포함된 주변 단어 30개를 활용하여 영어 읽기·쓰기·말하기 활동을 실시하였다. 그리고 나서 콩글리시가 포함된 단어들과의 실험을 위해 순수 단어 30개를 비교군으로 선정하여 수업 활동을 전개한 후 각각의 학습 활동 결과를 살펴보았다.
콩글리시가 포함된 단어들과 비교 실험 단어들을 활용한 영어 학습 활동 결과를 분석해 보면 다음과 같다.
첫째, 학습 전 단어 읽기 테스트에서 학습자들은 콩글리시를 포함한 주변 단어들을 비교 실험 단어들보다 훨씬 더 자신감 있게 빨리 읽었다.
둘째, 학습자들은 영어 문장 쓰기 활동에서도 학생들이 이미 알고 있는 콩글리시 및 주변 단어를 사용한 문장 만들기를 더 쉬워했다.
셋째, 그룹별로 각 단어들을 이용하여 이를 재연하는 역할극 활동에서는 각각 단어 사용의 큰 격차 없이 모두 활발히 활동에 참여하였다.
넷째, 콩글리시가 포함된 단어들과 비교 실험 단어들을 합하여 총 60개의 단어들의 의미 및 발음 학습 후 주어진 우리말 의미에 해당하는 영어 단어 쓰기 시험을 보았다. 학습자들은 콩글리시를 포함한 주변 단어들을 비교 실험 단어들보다 더 많이 썼다.
다섯째, 학습 후 행해진 각 30개의 영어 단어 읽기 테스트에서는 학습 전 읽기 테스트보다 더 많이 읽을 수 있었다. 이 때 읽기 가능한 단어 숫자는 상대적으로 콩글리시를 포함한 단어가 더 많았다.
콩글리시를 활용한 학습활동을 마친 후 콩글리시 활용이 학습 불안과 동기 부여에 어떠한 영향을 미쳤는지 알아보기 위해 실험 전에 실시한 것과 동일한 설문조사를 실시하였다. 또한 학습자들의 구체적인 반응을 살펴보기 위해 각 반의 10명을 뽑아 콩글리시 활용 수업에 대한 의견을 조사하였다.
설문 조사를 분석한 결과 영어 학습에 대한 흥미를 느끼는 학생은 실험 전에 비해 2배정도 많아졌고, 영어 학습의 필요성에 대한 인식 역시 실험 전보다 높아졌다. 영어 수업에 대한 걱정 정도가 수업 전에 비해 더 낮아졌고, 영어 수업에 대한 걱정 정도가 낮아진 학생 수는 영어 수준이 높은 학급보다 영어 수준이 낮은 학급에서 더 늘어났다. 또한, 수준이 높은 학생의 경우 친숙도가 높은 단어 학습 시에 수업 이해에 대한 불안도 많이 낮아졌다. 실험 대상 학습자들은 전반적으로 영어를 말할 때 다른 사람이 비웃는 것에 대한 두려움이 낮아졌다. 이러한 긍정적인 변화도 있는 반면 영어 단어 실력, 문법, 독해 실력에 대한 부담감은 여전히 높고 실험 전·후 변화가 거의 없었다.
본 실험 결과는 콩글리시를 수업 시간에 활용하는 것이 학습 동기에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 보여준다. 물론 본 연구를 모든 학생에게 일반화 시킬 수 없는 한계점은 있으나 콩글리시를 언어 습득과정에서 생겨나는 자연스러운 언어 형태로 받아들여 학습자들이 영어 사용을 적극적으로 시작할 수 있도록 하는 또 다른 학습 자료로 이용할 만한 가치가 있음을 보여주고 있다.
The purpose of this study is to identify the effects of using Konglish on motivating English Learners. The hypothesis is that Konglish would give motivation to low level Korean high school students who study English as a foreign language. Also, it would lower the anxiety and make them concentrate on their studies with interest.
As proved by a lot of studies, motivation is very important in learning a language. Many vocational high school students tend to lose their confidence and motivation on learning English because they decided to enter a vocational high school due to their bad records. This makes many students afraid of and shrink from learning English. They think English textbooks and materials are not interesting and easy.
The word "Konglish" is made up of "Korean" and "English" as a blend. Konglish is a variation of the Korean Language mainly influenced by English, which a native English speaker might not understand.Some previous studies about Konglish deal with the negative effects of Konglish on learning English and indicate that English teachers should correct it. Now, however, Konglish appears openly in our daily communication and Korean people accept it naturally. This study focuses on the role of Konglish; how using familiar materials to catch leaners' attention can help them to start speaking English without anxiety.
To achieve this purpose, this experiment was conducted on 60 students in two classes of the second year in a vocational high school on Jeju Island. The participants in these two classes were of different levels; class A consisted of 35 high level students and class B contained 25 low level students. This was carried out over 5 weeks. For this experiment, 30 words including Konglish were selected. The students took part in English reading, writing, and speaking activities by using these words. Another 30 words from some middle school textbooks were selected for comparison and the students did the same activities.
The evaluation instruments are as follows:
Interest in English studies, confidence in the subject of English, and attitude for learning English were evaluated. They were measured by questionnaires before and after the experiment and interviews. This study was structured using the same pretest - posttest design. The questionnaires consisted of 15 multiple choice questions. The interview was conducted on 10 students in each experimental class. The students were asked questions about the class using Konglish.
The results from this study were as follows:
First, students' interest, confidence and attitude in English improved by using Konglish. Also, students' anxiety toward the language was reduced.
Second, Konglish activities motivated the students to learn English more actively than before; class A students found out that they needed to study more vocabulary and class B students really wanted to practice the English reading.
In conclusion, using Konglish was effective on motivating the students to study English even though there were some limitations which had affected the generalization of this study. Using Konglish in an English class makes students have interest, confidence and a better attitude for English.
Findings of this study have definite curricular implications. Konglish can no longer be regarded as a broken English that should be corrected and forbidden to use. Konglish can be a valuable material to help motivate students. Therefore, to meet the needs and levels of English learners, it is necessary to find more effective ways and materials to teach English.
Author(s)
김승미
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006033
Alternative Author(s)
Kim, Seung-Mi
Affiliation
제주대학교
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
양창용
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
목차 ⅲ
표목차 ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구문제 2
1.3 연구의 한계점 3
Ⅱ. 동기와 콩글리시 선행연구 4
2.1 동기 4
2.1.1 통합적 동기와 도구적 동기 4
2.1.2 내적 동기와 외적 동기 6
2.1.3 동기에 관한 이전 연구 7
2.1.4 영어 학습의 동기 유발 9
2.2 흥미 9
2.3 불안감 10
2.4 콩글리시 선행연구 13
2.4.1 콩글리시 정의 13
2.4.2 콩글리시 연구 동향 및 사례 14
2.4.3 콩글리시와 학습 동기 19
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 21
3.1 연구의 목적 및 연구 대상 21
3.2 연구 방법. 21
3.2.1 콩글리시 및 주변 단어 22
3.2.2 비교 실험 단어 25
3.3 사전 설문 조사 25
3.4 영어 학습 활동. 26
3.4.1 사전 단어 읽기 테스트. 28
3.4.2 쓰기 활동 28
3.4.3 콩글리시 정정 및 발음 연습 30
3.4.4 역할극. 31
3.4.5 영어 단어 쓰기 테스트 32
3.4.6 학습 후 단어 읽기 테스트. 32
3.4.7 주변 단어 활용 프레젠테이션 33
3.4.8 설문지 조사 및 사례 조사. 33
Ⅳ. 연구 결과 및 분석. 35
4.1 영어 학습 활동 분석. 35
4.1.1 사전 단어 읽기 테스트 결과. 35
4.1.2 쓰기 활동 결과. 36
4.1.3 역할극 결과. 37
4.1.4 영어 단어 쓰기 테스트 결과. 38
4.1.5 학습 후 단어 읽기 테스트 결과 38
4.2 영어 학습에 대한 흥미, 불안, 자신감 관련 설문지 분석. 39
4.3 사례 분석: 콩글리시와 학습 동기. 57
Ⅴ. 결론 및 제언. 63
참고문헌 66
Abstract 70
부록 72
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김승미. (2012). 콩글리시(Konglish) 활용이 영어 학습 동기에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.