SNS 품질이 정보공유와 구전의도에 미치는 영향
- Abstract
- Due to the drastic technology development in the IT communication field, the communication tools is also transformed as such. In the late 90's, the first recognizable development of online service was provided by the telecommunication companies for the personal computer users, also known as PC communication. After this in the early of the 21stcentury, the well-known Cyworld, Iloveschools sites started the SNS era. The next wave of SNSs began with the introduction of Twitter and Facebook characterizing with distinct attractions to many users and they were proliferating and growing world widely. Nowadays, Social Networking Sites have become the most
powerful and trendy communication tool in today's society.
Although the initial purpose of the computer mediated communication is for the information sharing and business communication, it appears that the dissemination and interaction of personal and social interest is quite significant as well. In particular, SNS is contributed to extend the social relations into the online space in Korea.
SNS is now recognized as an important communication means for our personal and social life but at the same time, it is also regarded as a lucrative business arena for today's internet environment. For this reason, the
SNS service market is quite competitive. In order to run a popular SNS site by the service provider, the SNS quality improvement is a crucial factor to strengthen the information sharing function and its word of mouth intention
for the success. This paper analyzed the SNS quality in various measure and in what quality factors would impact the user's information sharing manner and word
of mouth intention. We reached the conclusion that all of the following factors; SNS service quality, sensitive quality and system quality have meaningful impact on the user's information sharing and word of mouth intention. This paper also examines the implications of such results in depth so that to help and contribute to the marketing research and strategic planning by the SNS service providers.
- Author(s)
- 강동환
- Issued Date
- 2013
- Awarded Date
- 2013. 8
- Type
- Dissertation
- URI
- http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006334
- Alternative Author(s)
- Kang, Dong Hwan
- Affiliation
- 제주대학교 경영대학원
- Department
- 경영대학원 경영학과
- Advisor
- 김형길
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구 배경과 연구 목적 1
제2절 연구 방법과 논문의 구성 2
제2장 이론적 배경 4
제1절 SNS의 이해 4
1. SNS의 개념 4
2. SNS의 특징 9
1) 욕구이론 측면 10
2) 커뮤니케이션이론 측면 11
3. SNS의 분류 12
제2절 SNS 품질 14
1. SNS 품질 개념과 특성 14
2. SNS 품질 차원 분류 15
1) SNS 서비스 품질 22
2) SNS 감성 품질 24
3) SNS 시스템 품질 26
제3절 정보공유 27
1. 정보공유의 개념과 특징 28
2. 정보공유의 형태 30
3. 정보공유의 측정 32
1) 정보 공유의도 32
2) 정보 생산의도 35
제4절 구전의도 34
1. 구전의도의 개념 34
2. 구전의도의 특성 36
제3장 연구모형과 가설 설정 38
제1절 연구모형 38
제2절 가설 설정 39
제3절 변수의 조작적 정의 및 측정 41
1. SNS 품질 42
2. 정보공유 43
3. 구전의도 43
제4절 조사 설계 44
1. 표본의 설계 44
2. 설문지 구성 44
3. 자료수집 및 분석방법 48
제4장 실증 분석 49
제1절 표본의 특성 49
1. 표본의 인구 통계학적 특성 49
2. 표본의 SNS 이용실태 분석 50
제2절 신뢰성 및 타당성 분석 52
1. 독립변수 52
2. 종속변수 55
제3절 가설 검증 56
1. SNS 서비스 품질과 정보공유 57
2. SNS 감성 품질과 정보공유 58
3. SNS 시스템 품질과 정보공유 59
4. 정보공유와 구전의도 61
5. 가설검증 요약 62
제5장 결론 63
제1절 연구요약 63
제2절 시사점 64
1. 이론적 시사점 64
2. 실무적 시사점 65
제3절 연구의 한계점과 미래연구의 방향 66
참고문헌 68
설문지 72
- Degree
- Master
- Publisher
- 제주대학교 경영대학원
- Citation
- 강동환. (2013). SNS 품질이 정보공유와 구전의도에 미치는 영향
-
Appears in Collections:
- Graduate School of Business Administration > Business Administration
- 공개 및 라이선스
-
- 파일 목록
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.