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상향영향력 및 전술이 팀 유효성에 미치는 영향: 리더십 유효성의 매개효과를 중심으로

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Alternative Title
The Effects of Upward Influence and Its Tactics on Team Effectiveness: Focusing the Mediating Effect of Leadership Effectiveness
Abstract
Searching the preceding researches on influence of the internal organization, there are many researches on the downward influence focused on leadership of the internal organization, on the other hand there are a few researches about a low staff man/woman's upward influence on his/her boss. The upward influence is based on informal power. It is often considered as the political behavior with negative side emphasized. However, as the upward influence naturally exists in organizations, a member's ability of an organization to perform the upward influence is regarded as the critical factor determining the organization and effectiveness of a leader.
We have studied the relationship where a team leader's upward influence and a team member's awareness of the leader's tactics which is performed to exercise the upward influence (upward influence tactics) have an effect on the member's perceived team effectiveness. And we tried to find out what kind of mechanism of the leadership effectiveness has an effect on the team effectiveness such as affective team commitment, team performance and etc.
The survey of this paper is conducted with 316 team units of 18 organizations, the local government and local companies. We distributed two kinds of questionnaires to 2 people in 1 team, used finally 279 questionnaires of 578 people.
In summary, the result of this paper shows firstly that the upward influence of the leader of the team unit has a positive effect on the team member's team commitment and team performance. Leadership effectiveness partially mediates the relationship between the team leader's upward influence and team commitment, team performance.
Secondarily, we could not find out the directive effective of upward influence tactics that the team leader use to excise it on the team performance. The result includes that reason has a positive effect on affective team commitment; upward appeal has a negative effect on affective team commitment. And we could not find out the factors such as ingratiation, exchange, assertiveness and coalition have a directive effect on result variables. While the leadership effectiveness mediates the relationship between reason and affective team commitment, it does not mediate the relationship between upward appeal and affective team commitment.
Lastly, result of frequency analysis of the survey, although both reason and ingratiation have used at the almost same frequency, ingratiation does not have an effect on affective team commitment. This result shows that if ingratiation is considered as a political behavior such as flattery, it marred the effect though reason could have a good feeling with politely attitude and image management.
With this research, we make sure again that the upward influence tactics has a limitary effect on team effectiveness compared with upward influence. This implies that to use upward influence could have a partial effect on getting real influence, not be the critical factor to get it. Therefore, it is needed in the future researches involved in upward influence to study the upward influence instead the effectiveness of upward influence tactics relatively more used in the preceding researches or preceding factors.
Author(s)
강경구
Issued Date
2014
Awarded Date
2014. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000006770
Alternative Author(s)
Kyung-Goo Kang
Department
경영대학원 경영학과
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 방법 및 구성 4
II. 연구의 이론적 배경 6
1. 권력, 권위, 영향력 및 리더십 6
1) 권력 6
2) 권위 7
3) 영향력 7
4) 리더십 9
2. 상향 영향력 10
1) 상향영향력의 개념 10
2) 상향영향력 전술, 전략, 스타일 12
3) 상향영향력의 중요성 16
4) 상향 영향력과 유사한 개념 17
3. 리더십 유효성과 팀 유효성 27
1) 리더십 유효성 27
2) 팀 유효성 27
4. 선행연구 29
1) 상향영향력 프로세스 29
2) 상향영향력 및 상향영향력 전술의 선행요인 32
3) 상향영향력 및 상향영향력 전술의 결과요인 38
4) 리더십 유효성과 팀 유효성간 관계 52
III. 연구 설계 53
1. 연구모형 53
1) 연구모형 1 : 상향영향력과 팀 유효성간의 관계 및 리더십 유효성의 매개효과 53
2) 연구모형 2 : 상향영향력 전술과 팀 유효성간의 관계 및 리더십 유효성의 매개효과 54
2. 연구가설 55
1) 상향영향력이 팀 유효성에 미치는 직접효과 55
2) 상향영향력과 팀 유효성간의 관계에서 리더십 유효성의 매개효과 56
3) 상향영향력 전술이 팀 유효성에 미치는 직접효과 57
4) 상향영향력 전술과 팀 유효성간 관계에서 리더십 유효성의 매개효과 62
IV. 연구 방법 64
1. 자료수집 및 표본 64
1) 자료수집 방법 64
2) 표본 65
2. 변수의 조작적 정의 및 측정 도구 65
1) 상향영향력 65
2) 상향영향력 전술 66
3) 리더십 유효성 66
4) 정서적 팀 몰입 67
5) 팀 성과 67
6) 통제변수 68
3. 설문지 구성 68
V. 연구 결과 69
1. 표본의 인구통계적 분석 69
2. 측정도구에 대한 타당성 및 신뢰성 분석 70
1) 타당성 분석 70
2) 신뢰성 분석 72
3. 기술통계 및 상관관계 분석 73
4. 연구가설 검증결과 78
1) 상향영향력이 팀 유효성에 미치는 직접효과 검증결과 78
2) 상향영향력과 팀 유효성간 관계에서 리더십 유효성의 매개효과 검증결과 80
3) 상향영향력 전술이 팀 유효성에 미치는 직접효과 검증결과 83
4) 상향영향력 전술과 팀 유효성간 관계에서 리더십 유효성의 매개효과 검증결과 94
VI. 결 론 97
1. 연구결과 요약 97
2. 연구의 의의 및 시사점 98
3. 연구의 한계 및 향후 연구방향 100
참고문헌 104
부록 (설문내용) 139
Degree
Master
Publisher
제주대학교 경영대학원
Citation
강경구. (2014). 상향영향력 및 전술이 팀 유효성에 미치는 영향: 리더십 유효성의 매개효과를 중심으로
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Graduate School of Business Administration > Business Administration
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