제주대학교 Repository

그림 활용이 영어 글쓰기에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Drawing and Using Pictures on English Writing : Focusing on Middle School Learners in the 1st Grade4)
Abstract
이 논문의 목적은 중학교 1학년 남녀 영어 학습자들이 자신들의 생활과 밀접히 연관되
거나 주변의 친숙한 대상에 대해 그림을 그리도록 한 후 그것을 영어 쓰기 활동에 활용
하는 것이 남녀 학생들의 영어 글쓰기에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히는 데 있다.
이 논문에서 다루게 될 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 그림을 활용한 영어 글쓰기가 남학생과 여학생에 따라 쓰기 결과물의 정확성과 유
창성 면에서 어떤 차이를 보이고 있는가?
둘째, 그림을 활용한 영어 글쓰기가 남학생과 여학생에 따라 정의적 영역에서 어떤 차이를 보
이고 있는가?
본 연구의 참여자들은 필자가 재직한 A중학교 1학년 남녀 각반 26명씩 총 52명(2014
학년도)이다. A중학교에서는 수준별로 집단을 나누어 하위집단과 중상위 집단에게 영어
를 가르치고 있는데 이 연구는 필자가 담당한 중상위 집단의 남녀 학생들을 대상으로 하
였다.
연구 결과, 첫째, 여학생 집단이 남학생 집단에 비하여 쓰기 전 활동에 더욱 많은 사고
의 시간을 투자하고 친구와의 의사소통에 적극적이었으므로 그에 따른 쓰기 결과에서도
명확한 차이가 나타났다. 둘째, 글쓰기 결과물, 중간, 기말고사에 따른 그림 관련 문제 학
업성취도가 여학생 집단에게 더 높게 나타났다. 셋째, 쓰기 결과물에서 남학생보다 여학
생 집단의 글의 전개 능력이 앞서 있고 보다 많은 정보를 활용함으로써 유창하고 자연스
러운 쓰기 능력을 보여 주었다. 그에 비해 남학생 집단은 글을 다양하게 전개해 나가지
못하였고 유창성 면에서 부족함을 보여 주었다. 넷째, 설문 조사에서 남학생 집단에 비해
여학생 집단이 그림을 그림으로써 상상력과 창의력이 발달 하였고 흥미도가 높아졌으며 그 과정에서 친구 또는 교사와의 대화로 인하여 서로 활발한 상호작용이 이루어져 친화
력도 높아졌다고 응답하였다. 다섯째, 학습자 소감문에서는 남녀 학생 모두가 자신만의
고유하고도 현실적이며 실제적인 이야기를 그림으로 그리고, 글로 표현함으로써 학습에
대한 흥미도와 수업 집중력이 높아졌고, 서로의 결과물을 공유함으로써 행복감을 느꼈으
며 상상력도 좋아졌다는 반응을 보였다.
본 연구 결과를 바탕으로 학교 현장에서의 글쓰기 지도를 위해 다음과 같은 교육적 시
사점을 생각해 볼 수 있다.
첫째, 영어 글쓰기에서 쓰기 전 활동을 강화할 필요가 있다. 둘째, 쓰기 전 활동에서
학습자가 표현하고자 하는 내용에 관한 충분한 의미의 전달을 위해서는 문법과 어휘 지
도를 병행하여야 한다. 셋째, 우리말식 어순에 따라 영어로 직역함으로써 나타나는 비문
법적인 구조의 문장 사용 오류를 끊임없는 글쓰기 연습을 통하여 자연스러운 영어 표현
에 이르도록 지속적 지도가 필요하다. 넷째, 모르는 어휘를 글쓰기에 사용하기 위하여 사
전, 인터넷을 활용하거나 교사에게 질문하도록 지속적으로 지도함으로써 어휘력을 향상
시켜야 한다. 다섯째, 성별에 따라 글쓰기를 배우는 방법에서 많은 차이가 있으므로 쓰기
지도 시 각각의 성향에 알맞은 방법을 세분화 하여 지도하여야 한다. 마지막으로, 영어
능력과 성별이 다른 학습자들에게 그림이 하나의 교실 환경에서 함께 학습할 수 있는 여
건을 만들어 줌으로써 서로간의 친화력을 향상 시켜주는 계기가 되므로 그림 활용이 영
어 교실 현장에서 적극 권장되어야 한다.
The main purpose of this thesis is to investigate how English writing activities
that incorporate self-drawn pictures closely related to the learners' lives, and visual
images that are familiar to the students, can affect English writing differently by
gender. The following research questions are addressed in this study.
First, what are the differences in male and female students' English writing
focusing on accuracy and fluency when they create drawings and use pictures?
Second, what is the impact of gender differences in their writings on the affective
domain?
The participants were 26 boys and girls each at A middle school in 2014 consisting
of 52 intermediate and advanced 1st graders.
The results of this study indicated that girls' group dedicated to the pre-writing
activities were pouring in more of their time and having more communication with
their friends than the boys' group. So the result of their dedication was evident in
their final written products.Secondly, the study achievement related to the pictures in the mid-term and final
tests showed a higher outcome in the girls' group than the boys'.
Thirdly, in the written texts, the girls' group had more advanced development
capabilities and showed fluent and natural flow using more information than the
boys'. Contrastingly, the boys' group couldn't lead the writings to the various ideas'
stepping-stones and showed a lack of fluency.
Fourthly, the girls' group responded in the survey that they could develop their
creativity, imagination, and interest in studying English through the writing activities
using the picture-drawing strategy more than the boys' group did. In addition, the
active interaction within friends or between learners and teachers motivated increased
sociability in the whole class.
Finally, from the learners' reflections, it was found that all students could focus
more on classes by bringing up their own authentic and realistic world while
engaging with the drawing procedure. Furthermore, they could gain happiness, and
increase their imagination by sharing ideas and the results of their writing.
The findings above hold some implications for teaching writing at secondary
schools. First, reinforcing the pre-writing activity in writing English is required.
Second, teaching grammar and vocabulary must be combined with writing itself to
fully convey the meaning that the learners want to express in the process of the
pre-writing. Third, to lead the students towards natural writing, it is necessary to
continuously teach them how to correct grammatical errors in their writing and to
avoid translating Korean into English word by word through practicing a variety of
writing tasks. Fourth, improving students' vocabulary by researching suitable words
on the Internet or making them ask the teacher to fully express the intention of the
writer is required. Fifth, it's obvious that there is such a big difference in learning
English writing by gender, and a delicate division of teaching methods suited to
learning tendencies of male and female students is needed.
Lastly, it is strongly recommended in classrooms that writing with drawing
pictures combines all the students who have different levels of English into one in
the same class and encourages positive sociability!
Author(s)
이영렬
Issued Date
2015
Awarded Date
2015. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007216
Alternative Author(s)
Lee, Young ryeol
Department
교육대학원 영어교육
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 외국어 교육에서 그림 활용의 의미 4
2.2 영어과 교육과정에서 그림 활용에 대한 관점 6
2.3 그림 활용과 쓰기 지도 관련 선행 연구 7
2.4 성별 차이가 쓰기에 미친 효과 관련 선행 연구 9
Ⅲ. 연구 및 쓰기지도 방법과 절차 11
3.1 연구 대상 11
3.2 자료 수집 11
3.2.1 그림 활용 쓰기활동 결과물 12
3.2.2 그림 관련 문항에 대한 중간 및 기말고사 성적 12
3.2.3 사전 및 사후 설문 조사 13
3.2.4 그림 활용 수업에 대한 학생들의 반응 14
3.3 자료 분석 방법 15
3.4 쓰기지도 방법 및 절차 16
3.5 수업의 실제 18
3.5.1 수업 주제 선정 19
3.5.2 그림 활용 수업 모형의 예 19
Ⅳ. 연구 결과 분석 및 논의 22
4.1 남녀 학생 집단별 쓰기 결과물 분석 22
4.2 남녀 학생 집단별 그림 관련 문항 중간, 기말고사 성적 분석 53
4.3 남녀 학생 집단별 사전 및 사후 설문 결과 분석 54
4.3.1 사전 설문 결과 54
4.3.2 사후 설문 결과 58
4.4 개별 학습자 소감문 분석 70
4.5 연구 결과 논의 72
Ⅴ. 결론 및 교육적 시사점 75
참고 문헌 78
ABSTRACT 81
부록 1 그림과 관련된 1학기 중간고사 문제 83
부록 2 그림과 관련된 1학기 기말고사 문제 84
부록 3 학습자 사전 설문조사 87
부록 4 학습자 사후 설문조사 88
부록 5 수업모형 1 91
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이영렬. (2015). 그림 활용이 영어 글쓰기에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.