제주대학교 Repository

중학교 1, 2학년 영어 교과서 어휘 활동 분석

Metadata Downloads
Abstract
본 연구의 목적은 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 1, 2학년 영어 교과서
어휘 활동이 학습자의 어휘력 향상을 돕기 위해 어휘 활동 유형에 따라 어떻게
제시되고 있는지, 학년별 어휘 활동 내용과 다양성은 어떤 차이를 보이는지를 분
석하여 향후 더 보완해야 할 어휘 활동에는 어떤 활동이 있는지를 알아보는데
있다.
이를 위해 중학교 1, 2학년 영어 교과서 중 3종을 선택하여 교실 현장에서
활용되는 어휘 활동 유형 가운에 어휘 학습에 도움이 되는 정의 중심 어휘 지도,
문맥 내 어휘 추론, 어휘 관계, 단어 형성, 자유 연상, 시청각 자료, 게임 활동을
분석 기준으로 두고 이러한 일곱 가지 유형에 맞춰 각각의 교과서 어휘 활동을
1과부터 10과까지 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 중에서 어휘 활동이라 여겨지는 부분
을 중심으로 유형별 어휘 활동 수와 내용을 분석하였다.
연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 1, 2학년 3종의 영어 교과서는 대체로 다양한 유형의 활동을 제시하고
있으나 일부 교과서의 어휘 활동이 특정 활동 유형과 내용에만 지나치게 편중되
어 제시되고 있다. 일곱 가지 활동 유형 중 문맥 내 어휘 추론과 시청각 자료를
활용한 활동의 비중이 가장 높게 나타났으며 평균 비율을 보면 1학년 교과서에
서는 각각 39%, 24%를, 2학년 교과서에서는 35%, 24%를 차지하고 있다. 이러한
활동 유형의 편중은 활동 내용에서도 마찬가지로 나타나고 있는데 문맥 내 어휘
추론 활동 내용은 '빈칸 채우기'가 대부분이었고, 시청각 자료 활동 내용은 '그림
이나 사진과 어울리는 단어 찾기'가 가장 많았다.
둘째, 어휘 활동 수와 활동 내용의 다양성 분석은 학년별로 차이를 보였다.
1학년에서 2학년으로 학년이 올라갈수록 교과서의 전체 어휘 활동 수가 감소하
였고 활동 내용도 전반적으로 부족해졌다. 1학년 교과서는 문맥 내 어휘 추론과
시청각 자료의 활용은 양호했지만 어휘 관계와 단어 형성의 활용이 부족해 향후
활동 추가가 좀 더 필요하고, 2학년 교과서는 1학년 교과서에 비해 어휘 관계와
단어 형성 활동의 활용은 좋았지만 문맥 내 어휘 추론, 자유 연상과 시청각 자료
를 활용한 활동을 보다 다양하게 제시할 필요가 있다.
이와 같이 중학교 1, 2학년 영어 교과서 어휘 활동은 특정 유형과 내용에만
편중되어 제시되고 있다는 연구 결과를 바탕으로 향후 영어 교과서는 학습자들
이 어휘 학습에 흥미를 갖고 보다 효과적으로 어휘력을 향상시킬 수 있도록 하
기 위해 여러 가지 유형과 내용으로 어휘 활동을 보완해 나가야 할 것이다.
The purpose of this study is to analyze vocabulary activities in middle
school first and second year English textbooks by the 2009 curricular revision
in order to see how vocabulary activities in English textbooks are presented
to improve learner's vocabulary ability for communication and how different
the number of vocabulary activities and the diversity of activity contents are
in those textbooks. By doing so, this study intends to suggest vocabulary
activities needed to be supplemented in the future.
To achieve this goal, three middle school first and second year English
textbooks were chosen. Seven types of vocabulary activities were analyzed
based on such analysis criteria as definition, contextual inferencing, lexical relations, word formation, free association, audio-visual aids and vocabulary
games used in the classrooms for learner's effective vocabulary learning are
established. In accordance with these seven criteria of analysing vocabulary
activities, based on activities presented in listening, speaking, reading and
writing from unit 1 to 10 of the textbooks, the number of vocabulary
activities and the diversity of vocabulary activity contents were analysed.
The results of this study can be summarized as follows:
First, three middle school first and second year English textbooks
generally presented various vocabulary activities. However, a few kind of
activities such as contextual inferencing, audio-visual aids are excessively
emphasized. The average rate of contextual inferencing and audio-visual aids
activities of three middle school English textbooks showed respectively the
rate of 39%, 24% in the first year English textbooks and the rates of 35%
and 24% in the second year English textbooks. In addition, some kinds of
activity contents such as 'fill-in-the-blank', 'finding words related to the
picture' are more focused on the textbooks than other activity contents.
Second, there were differences of the number of vocabulary activities and
the diversity of vocabulary activity contents between first and second year
English textbooks. Compared to the first year English textbooks, in the
second year English textbooks, the number of vocabulary activities decreased
and the diversity of vocabulary activity contents became insufficient. The first
year English textbooks utilized contextual inferencing and audio-visual aids
well but it needs to supplement more vocabulary activities using lexical
relations and word formation. The second year English textbooks made good
use of lexical relations and word formation but it should add a variety of free
association, audio-visual aids vocabulary activities.
In conclusion, based on the above findings, this study suggests that
particular types and contents of vocabulary activities are given too much
presentations in middle school first and second year English textbooks. For organizing the next English textbooks, vocabulary activities should be
presented without being concentrated in certain type of vocabulary activities
and contents. To give students interests in learning vocabulary and help them
learn vocabulary effectively to communicate in English, various types and
contents of vocabulary activities should be suggested.
Author(s)
고정희
Issued Date
2015
Awarded Date
2016. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000007575
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
신창원
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 문제 및 구성 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 어휘의 중요성 4
2.2 어휘 지도 방법 5
2.2.1 명시적 어휘 지도 6
2.2.2 암시적 어휘 지도 7
2.3 어휘 지도 활동 유형 8
2.3.1 정의 중심 어휘 지도 9
2.3.2 문맥 내 어휘 추론 9
2.3.3 어휘 관계 10
2.3.4 단어 형성 12
2.3.5 자유 연상 13
2.3.6 시청각 자료 13
2.3.7 게임 14
2.4 선행 연구 15
Ⅲ. 연구 방법 19
3.1 분석 대상 교과서 19
3.1.1 분석 교과서의 구성 체계 20
3.1.1.1 A와 D 교과서 구성 체계 20
3.1.1.2 B와 E 교과서 구성 체계 21
3.1.1.3 C와 F 교과서 구성 체계 23
3.2 분석 방법 24
Ⅳ. 연구 결과 25
4.1 출판사별 어휘 활동 유형에 따른 어휘 활동 수 분석 25
4.1.1 중학교 1학년 A, B, C 교과서 분석 25
4.1.2 중학교 2학년 D, E, F 교과서 분석 28
4.2 학년별 어휘 활동 내용 및 다양성 차이 분석 30
4.2.1 학년별 어휘 활동 내용 분석 30
4.2.1.1 정의 중심 어휘 지도 34
4.2.1.2 문맥 내 어휘 추론 36
4.2.1.3 어휘 관계 39
4.2.1.4 단어 형성 41
4.2.1.5 자유 연상 43
4.2.1.6 시청각 자료 45
4.2.1.7 게임 48
4.2.2 학년별 어휘 활동의 다양성 분석 50
Ⅴ. 결론 및 제언 55
5.1 결론 55
5.2 연구의 제한점 및 제언 57
참고문헌 58
Abstract 62
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고정희. (2015). 중학교 1, 2학년 영어 교과서 어휘 활동 분석
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.