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제주 방문 중국인 개별 관광객 대상 제주 향토음식 인지도 및 기호도 실태 조사

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Alternative Title
A study on the recognition and preference of Chinese individual tourists for regional cuisine in Jeju province
Abstract
본 연구는 중국인 개별 관광객들이 제주 향토음식에 대한 인지도 및 기호도, 제주 향토음식에 대한 의견을 파악하고 중국인 관광객에게 보다 나은 제주 향토음식의 효율적인 홍보방안을 모색하고자 하였다. 조사는 2016년 11월 22일부터 12월 31일까지 제주도를 방문하는 중국인 개별 관광객 307명을 대상으로 설문지를 이용하여 면접조사로 진행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 총 307명 대상자 중 여자는 73.9%, 남자는 26.1%이었다. 나이는 20대 77.5%, 학력은 대학교 졸업 75.9%, 소득은 5,000-10,000위안 49.2%, 5,000위안 미만 25.1%, 10,000-15,000위안 19.5%이었다. 거주 지역은 동부지역 79.5%, 직업은 사무/관리직 26.4%로 가장 많았다. 둘째, 96.1%의 대상자는 제주를 처음 방문했고, 여행경비는 5,000-10,000위안(51.1%), 식사비율은 11-30%(64.6%)가 가장 많았다. 방문 목적은 99.0%가 '관광 및 휴가'를 선택하였으며, 제주에 체류한 기간은 3박-4박(78.2%)이 가장 많았다. 재방문할 의사가 있는 사람은 59.3%이었으며, 가장 좋아하는 활동으로는 체험(33.9%), 음식(32.9%), 쇼핑(21.2%)이었다. 셋째, 제주특별자치도 선정된 20대 제주향토음식 중에서 인지도가 가장 높은 음식은 해물뚝배기(76.2%)였으며, 전북죽(67.8%)과 갈치구이(58.6%)가 50% 이상의 인지도를 보였다. 몸국(5.5%)은 인지도가 가장 낮은 것으로 조사되었다. 20대 제주 향토음식 외의 향토음식에서는 흑돼지구이 95.4%로 인지도가 가장 높았으며, 모든 회 종류는 30% 이하의 인지도로 나타났다. 조사한 음식 중에서 흑돼지구이(67.1%), 해물뚝배기(45.0%)와 전복죽(32.2%) 이외의 대부분 음식들은 먹은 경험이 적은 것으로 나타났다. 조사 대상자는 제주 향토음식에 대한 인지도가 낮아서 먹은 경험도 없는 경우가 많아 기호도에 대한 무응답이 많았다. 이로 인하여 제주 향토음식에 대한 전체적인 기호도가 낮게 나타났다. 그러나 먹은 경험이 있는 대상자들의 향토음식에 대한 기호도는 높은 것으로 나타났다. 넷째, 조사대상자의 제주 향토음식에 대한 만족도는 '음식의 신선도'(4.16±0.63), '음식의 청결성'(4.04±0.61), '음식의 맛'(3.85±0.65), '식재료의 다양성'(3.54±0.77), '음식의 가격'(3.15±0.75)의 순이었다. 조사대상자의 제주 향토음식에 대한 이미지는 '식재료가 신선한 음식'(4.18±0.66)이 가장 높게 나타났으며, '가격이 적절한 음식'(3.42±0.84)의 점수가 가장 낮았다. 다섯째, 조사대상자 중에서 73.6%는 제주 향토음식에 대한 관심이 있는 것으로 조사되었다. 알게 된 경로는 '인터넷'이 65.5%로 1위를 차지하였다. 식당을 선택할 때 '음식의 맛'이 가장 결정적인 요인이었고, 1인 기준 한 끼 식사의 적당한 가격으로 '10,000-15,000원'이라고 하였다. 46.6%의 대상자는 이번 여행 중 다시 먹고 싶은 음식이 있었으며, 다시 먹고 싶은 음식은 흑돼지구이가 가장 많았다. 또한 다시 먹고 싶은 음식이 없는 주요 원인은 '찾기 힘들다', '맛이 없다'와 '비싸다'는 것이었다. 조사대상자의 제주 향토음식에 대한 설명을 들은 경험이 있는 대상자는 22.1%이었으며 주로 인터넷으로 알게 되었다고 응답하였다. 69.4%의 대상자는 제주 향토음식에 대한 설명이 필요하다고 생각하였고 81.1%의 대상자는 제주 향토음식을 홍보해야 한다고 하였다. 앞서 내용을 종합하면 조사대상자는 제주향토음식 중에서 흑돼지구이, 해물뚝배기, 전복죽 등의 일부음식을 제외하고는 대부분의 향토음식에 대한 인지도가 낮았다. 그러나 먹은 경험이 있는 대상자들의 제주 향토음식에 대한 기호도는 높은 것으로 나타났다. 또한 제주 향토음식에 대한 관심도 높으므로 인터넷 뿐만 아니라 안내 서적이나 홍보책자 등의 배포 등을 통하여 적극적으로 홍보한다면 좀 더 효율적일 것으로 생각된다. 또한 제주 향토음식 관련 관광코스를 개발과 제주 향토음식 체험관 등의 설치를 통하여 제주를 경관 위주의 관광도시뿐만 아니라 음식관광도시로도 발전시키면, 제주 향토음식은 세계의 유명한 음식이 될 것이다.
This study tried to understand individual Chinese individual tourists' awareness, preference, and opinions of regional cuisine in Jeju and seek an effective plan to promote regional cuisine in Jeju to them better. The survey was arranged by interviews with questionnaires targeting 307 individual Chinese visitors who visited from November 22, 2016 to December 31, 2016. The results of the study are summarized as follows: First, women were 73.9% and men were 26.1% among the total 307 subjects. For their ages, the persons in their 20s were 77.5%. For their educational background, the persons who graduated from university were 75.9%. For their income, 5,000 to 10,000 yuan was 49.2%, less than 5,000 yuan was 25.1%, and 10,000 to 15,000 yuan was 19.5%. For their residential districts, the eastern area was 79.5%. For their jobs, office jobs/administrative positions were highest as 26.4%. Second, the subjects of 96.1% first visited Jeju. For the travel expenses, 5,000 to 10,000 yuan(51.1%) was highest and for the meal rate, 11 to 30%(64.6%) was highest. For their purposes of visiting Jeju, 99.0% selected 'tourism and vacation'. And for the period that they stay in Jeju, three to four days (78.2%) were highest. The persons who are willing to revisit Jeju were 59.3% and the activities that they liked most were experience(33.9%), foods(32.9%), and shopping(21.2%). Third, among 20 local foods in Jeju selected by Jeju Special Self-Governing Province , the most recognizable local food was seafood stew in a hot pot(76.2%), in addition abalone rice porridge(67.8%) and grilled beltfish(58.6%) were more than 50%. Gulfweed soup(5.5%) has found that recognition was lowest. Among local foods except the 20 local foods in Jeju, the most recognizable local food is grilled black pork as 95.4%. All sliced raw fishes has found that recognition is less than 30%. Among all the foods, most of foods except grilled black pork (67.1%), seafood stew in a hot pot (45.0%), and abalone rice porridge(32.2%) have found that their eating experience is low. For the subjects of the survey, the non-response rate about preference was high because there are many cases that they did not experience local foods in Jeju as their recognition is low. Due to this, overall preference about local foods in Jeju has found to be low. However, the subjects who experienced eating local foods have found that their preference about them is high.
Fourth, the subjects' survey on satisfaction with local foods in Jeju have been shown in order of 'foods' freshness'(4.16±0.63), 'foods' cleanliness'(4.04±0.61), 'foods' taste'(3.85±0.65), 'food ingredients' diversity'(3.54±0.77), and 'foods' prices'(3.15±0.75). The subjects' image about local foods in Jeju have found that 'foods with fresh food ingredients '(4.18±0.66) are highest and the scores of 'the foods that the prices are very reasonable.'(3.42±0.84) were lowest. Fifth, Among the subjects of the survey, 73.6% is investigated to be interested in local foods in Jeju. The route that they get to know them has found that 'internet' took first place as 65.5%. When they select restaurant, 'foods' taste' is the most crucial factor. The reasonable price of a meal perserving has found to be '10,000 to 15,000 won'. 46.6% of the subjects had the food that they wanted to eat again during the trip. And the food that they want to eat again has found that grilled black pork is highest. And the main cause that they do not want to eat any food again has found to be 'difficult to find', 'not delicious' and 'expensive'. Among the subject of the survey, the subjects who experienced listening to explanations about local foods in Jeju were 22.1%. And they responded that they got to know the local foods in Jeju. 69.4% of the subject thought that explanations about local foods in Jeju are required and 81.1% of them responded that local food in Jeju should be promoted. Putting the above contents together, the subjects' awareness of most of local foods was low except partial foods including grilled black pork, seafood stew in a hot pot, and abalone rice porridge among the local foods in Jeju. However, the subjects who experienced eating the local food in Jeju have found that their preference about them is high. And because Chinese tourists are interested in local foods in Jeju, active public relations through internet or guides will be effective. And if Jeju will be developed as the food tourist city as well as the landscape-centered tourist city by developing tourist routes related to local foods in Jeju and installing their experience centers, the local foods in Jeju will be the famous foods in the world.
Author(s)
오 요
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008181
Alternative Author(s)
Wu, Yao
Affiliation
제주대학교 일반대학원
Department
대학원 식품영양학과
Advisor
고양숙
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 향토음식의 정의와 특징 3
2. 제주 향토음식 4
1) 제주 향토음식의 특징 4
2) 20대 제주 향토음식 6
3. 중국인 개별 관광객의 특성 12
Ⅲ. 연구내용 및 방법 14
1. 조사대상 및 기간 14
2. 조사방법 및 내용 14
3. 자료처리 및 분석 방법 15
Ⅳ. 연구결과 17
1. 조사대상자의 일반적 특성 17
2. 조사대상자의 관광속성 19
3. 제주 향토음식에 대한 인지도, 먹은 경험 및 기호도 조사 21
1) 조사대상자의 일반사항에 따른 제주 향토음식의 인지도 30
2) 조사대상자의 관광속성에 따른 제주 향토음식의 인지도 38
4. 제주 향토음식에 대한 만족도 및 이미지 44
1) 조사대상자의 일반사항과 관광속성 따른 제주 향토음식의 만족도 47
2) 조사대상자의 일반사항과 관광속성 따른 제주 향토음식의 이미지 50
5. 제주 향토음식에 대한 고려사항 54
1) 제주 향토음식의 관심정도 54
2) 제주 향토음식을 알게 된 경로 57
3) 식당 선택 시 고려 사항 61
4) 1인 기준 한 끼 식사의 적당한 가격 65
5) 이번 여행 중 다시 먹고 싶은 음식의 유무 69
6) 제주 향토음식에 대한 설명을 들은 경험 74
7) 제주 향토음식에 대한 설명의 필요성 77
8) 제주 향토음식에 대한 홍보의 필요성 80
Ⅴ. 고찰 83
Ⅵ. 요약 및 결론 89
Ⅶ. 참고문헌 93
Ⅷ. 부록 97
Ⅸ. Abstract 117
Degree
Master
Publisher
제주대학교 일반대학원
Citation
오 요. (2017). 제주 방문 중국인 개별 관광객 대상 제주 향토음식 인지도 및 기호도 실태 조사
Appears in Collections:
General Graduate School > Food Science and Nutrition
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