제주대학교 Repository

영어 발음 교육에 대한 중등 영어 교사의 신념 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Secondary English Teachers' Beliefs in Teaching English Pronunciation
Abstract
이 논문은 최근 제2언어 교사교육 영역에서 주목을 끌고 있는 언어교사의 신념이라는 주제를 영어 발음교육과 연관시켜 한국의 중등교육 현장에서 가르치고 있는 현직 영어교사들이 영어 발음 지도에 대해 어떤 신념을 갖고 있는지를 탐구하는데 목적이 있다. 중등 영어교사 103명을 대상으로 설문조사를 실시하고, 그 중 서면 인터뷰에 응한 57명의 응답 자료들을 양적·질적으로 분석하였다. 연구 결과, 대부분의 교사들은 영어 발음이 의사소통을 위해 중요한 기능이며 수업시간에 영어 발음 교육을 비중있게 실시되어야 한다는 점에 동의하였으며 학생들의 영어 발음은 원어민과 같은 수준이 아니라 상대방이 이해 가능한 수준이면 된다는 생각을 갖고 있는 것으로 나타났다. 아울러 교과서 안팎으로 발음 지도 활용 자료들은 적절하지 못하다고 생각하는 것으로 확인되었다. 발음 지도 기법에 대해서는 발음 오류에 대해 피드백을 제공하거나 원어민의 음성을 녹음한 테이프 사용과 교사 자신의 음성으로 시범을 보인 후 따라 하도록 하는 방법에 대한 신념이 높은 것으로 밝혀졌다. 또한 문장 강세와 억양 및 리듬에 지도의 초점을 두거나 한국어와 영어의 발음을 비교 설명하는 활동과 유창성에 기반을 둔 발음 평가 방법에 대한 신념도 비교적 높았다. 반면에 최소대립을 통한 발음 지도, 자음과 모음의 정확한 발성 지도와 정확성에 의한 발음 평가 및 한국식 말투의 사용 여부에 의한 발음 평가에 대해서는 부정적인 태도를 보이는 것으로 분석되었다. 발음 학습전략을 사용하도록 도와주는 교사들의 신념에 관한한, 학생들이게 칭찬과 격려하며 도와주거나 긴장이나 두려움을 해소하도록 도와주는 정의적 발음 학습 전략 지도에 대한 신념이 가장 높은 반면 상위인지 전략에 대한 신념은 가장 낮은 것으로 나타났다. 성별에 따른 영어교사의 발음에 대한 신념의 차이를 분석한 결과, 원어민 수준의 발음이 되어야 한다는 문항, 교과서 속 발음 지도 자료가 적절하다고 한 문항, 의사소통 중심 발음지도 활동에 대한 문항, 한국식 말투에 의한 발음평가에 대한 문항, 연관된 그림이나 사진을 이용하여 연상하도록 도와주는 기법, 노래나 리듬을 이용하여 도와주는 기법, 발음을 반복해서 따라하도록 하는 기법, 규칙적으로 복습하도록 도와주는 기법, 짝을 지어 발음을 연습하도록 도와주는 기법에 대한 문항으로 총 9개 문항에서 유의적인 차이를 보였다. 그 중 6문항에서 남자 교사들이 여자 교사들보다 더 강한 신념을 갖고 있는 것으로 분석되었다. 다음으로 교사의 경력에 따라 발음에 대한 신념의 차이를 검토한 결과, 영어 수업 시간에 발음 교육을 실시해야 한다는 문항, 원어민 수준의 발음이 되어야 한다는 문항, 의사소통 능력을 신장시키는 과제를 활용하는 기법, 문장의 강세와 억양, 리듬에 초점을 둔 지도, 학생들의 발음 오류에 피드백을 제공하는 활동, 연관된 그림이나 사진을 사용하도록 도와주는 기법, 노래나 리듬을 이용하여 도와주는 기법, 발음을 반복해서 따라 하도록 하는 기법, 발음을 규칙적으로 복습하도록 도와주는 기법, 짝을 지어 발음 연습하도록 도와주는 기법의 총 10개의 문항에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이 10개의 문항에서는 비숙련 교사들이 숙련 교사들보다 더 강한 신념의 차이를 보이는 것으로 나타났다. 인터뷰 자료를 분석한 결과 개방형 질문에 응답한 57명중 27명의 5년이상의 숙련 교사들은 발음지도에 대한 비중을 거의 두지 않고 있으며, CD나 음성 녹음테이프 혹은 자신의 음성을 따라 반복하게 하는 활동을 하는 것으로 나타났다. 그 중 6명의 교사들이 음성, 음운학적 이론을 바탕으로 학생들이 발음을 쉽게 이해할 수 있도록 지도하며, 한국어 발음과도 비교하면서 지도한다는 반응을 보였다. 30명의 비숙련 교사들은 대체로 발음지도를 다른 영어의 기능과 연관시켜 지도를 한다는 의견을 보였고, 동료끼리 이야기를 해보고 서로에게 올바른 피드백을 할 수 있도록 기회를 제공한다고 하였다. 또한 그들은 팝송이나 영상으로 발음을 가르칠 때 학생들의 흥미를 유발시켜 자연스럽게 학습하도록 한다는 견해를 나타냈다. 게다가 두 집단은 모두 학생의 발음 수준이 원어민과 가까운 발음을 구사하는데 있는 것이라기보다 의사소통 시 이해가능한 수준의 발음을 구사하면 된다는데 의견을 같이했다. 하지만 비숙련 교사들은 학생들의 정의적인 측면을 더 고려해야 한다는 정의적 전략 사용을 더 선호하였다.
This thesis aims to investigate Korean English teachers' beliefs in teaching pronunciation through a questionnaire and a written interview. Their general beliefs about English pronunciation teaching, gender difference and teaching experience difference in teaching pronunciation are specifically examined. The results of the study are as follows: Firstly, most participants agreed that English pronunciation is an important skill for communication, English pronunciation instruction should be conducted in class, and that students should be taught intelligible English pronunciation is not native-like pronunciation.
As for the methods used by English teachers for pronunciation teaching, it was found that there was a stronger belief in providing feedback on pronunciation errors or using a tape recording and demonstrating it with the teachers' own voice, showing a stronger belief in pronunciation evaluation method which emphasized sentence stress, intonation and rhythm, and a stronger belief in explaining comparisons of Korean and English pronunciation, while holding weak beliefs in teaching accurate production of consonants and vowels and in evaluating students' pronunciation based on their foreign accents. Secondly, it was shown that there were statistically significant differences by gender in nine items such as native-like pronunciation, the appropriateness of teaching materials in a textbook, use of communication-based tasks, pronunciation evaluation based on foreign accent, helping students associate sounds using related pictures or photos, helping them remember sounds through music and rhythm, helping them repeat sounds, helping them review sounds regularly and pair work. Male teachers were found to have stronger beliefs than female teachers in most o the items. Thirdly, statistically significant differences were identified in ten questionnair items like doing pronunciation teaching in English class, native-like pronunciation, use of communicatively based-tasks, focus on stress, intonation and rhythm, responding to pronunciation errors, helping students associate sounds using pictures or photos for memory, helping them memorize sounds using music and rhythm, helping them repeat sounds, helping them review sounds and pair work, in which unexperienced teachers showed stronger beliefs than experienced teachers. Finally, the interview data revealed that most of the participants performed activities such as using CD or recording tape or repeating their voice. Six of the experienced teachers responded that they taught students English pronunciation based on the phonetic and phonological theories. Thirty unexperienced teachers suggested that pronunciation should be taught in relation to other skills of English, and that they provide an opportunity for peers to talk to each other and provide correct feedback to each other. They also showed that when they taught pronunciation using pop songs or videos, they stimulated students' interest and learn naturally. In addition, both groups agreed that the pronunciation level of a student should be that of pronunciation that is intelligible in communicating rather than being close to a native speaker. However, unexperienced teachers preferred using a positive strategy to consider students' positive aspects.
Author(s)
김초민
Issued Date
2017
Awarded Date
2017. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000008235
Alternative Author(s)
Kim, Cho min
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
김종훈
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
목차 iv
표목차 vi
그림목차 vi
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 문제 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 신념과 교사 신념의 정의에 대한 고찰 4
2.2 학습전략과 발음 학습전략의 정의에 대한 고찰 6
2.3 영어교사 신념 관련 선행 연구 10
Ⅲ. 연구방법 및 절차 15
3.1 참여 대상 15
3.2 자료 수집 방법 15
3.2.1 설문지의 구성 16
3.2.2 자료 분석 방법 18
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 19
4.1 영어 발음 지도에 대한 교사의 일반 신념 19
4.1.1 영어 발음 및 발음 지도에 대한 견해 19
4.1.2 발음 지도 활동 및 평가에 대한 견해 21
4.1.3 발음 학습전략별 지도에 대한 견해 23
4.2 교사의 성별에 따른 발음교육에 대한 신념 29
4.3 교사의 경력에 따른 발음교육에 대한 신념 32
4.4 개방형 질문 분석 결과 및 논의 37
Ⅴ. 결론 및 제언 42
5.1 요약 42
5.2 교육적 시사점 44
5.3 후속 연구를 위한 제언 45
참 고 문 헌 47
ABSTRACT 51
부록 54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김초민. (2017). 영어 발음 교육에 대한 중등 영어 교사의 신념 연구
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.