제주대학교 Repository

중·고등학교 영어 교과서 발음 교육 내용 분석

Metadata Downloads
Abstract
The purpose of this study is two-fold. One is to analyze contents of pronunciation teaching of current middle hand high schol English textbooks, in terms of segmental and suprasegmental aspects, diversity of pronunciation task types, explicit explanations of pronunciation rules and features, and the integration of pronunciation into other language skills. The other is to present how phonetic or phonological contents in English textbooks should be improved and complemented in order to develop oral communication skills of English learners. For analysis, the basic English textbooks currently used in all middle and high school classes in Korea were chosen. In addition, an interview was conducted with six in-service English teachers to see their opinions about pronunciation teaching in English textbooks and find some improvements related to effective pronunciation instruction. The results of the study are as follows; Firstly, it was shown that most middle and high school English textbooks did not deal with contents of pronunciation teaching appropriately. In middle school English textbooks, segmental sounds that do not exist in Korean and are difficult to pronounce were not found to be involved and they were only presented in a perfunctory way in high school English textbooks. Strangely enough, most of the English textbooks did not cover suprasegmental aspects significantly, considering the importance of their affecting oral communication in English. Therefore, it is necessary to include one of the important segmental sounds, such as schwa /ə/, and to deal with placement of stress in sentences including the rhythmic organization of stressed and unstressed syllables frequently found in English as a stress-timed language. As for phonological processes, middle and high school English textbooks focused on linking and palatalization. Linking was found in most of them and palatalization was presented only in specific two cases, /ʧ/ and /ʤ/. However, deletion and reduction that occur frequently in everyday oral communication were not dealt with satisfactorily. Therefore, they need to be included in a balanced way in textbooks for learners to practice various modifications of sounds. Secondly, the analysis of a variety of pronunciation tasks and the degree of explicit explanation of pronunciation rules and features in middle and high school English textbooks revealed that they only provide traditional pronunciation activities, such as minimal pairs, discrimination of sounds, and listen and repeat task, without any inclusion of communicative tasks. Also, no explicit explanations of pronunciation rules were provided except for phonetic using symbols. For more effective pronunciation instruction, various types of tasks within communicative pronunciation teaching, such as paintings, pop songs, chant, and games, must be presented, along with explicit explanations of the pronunciation rules. Finally, it was found that contents of pronunciation instruction are mostly integrated into the listening and speaking skills. English teachers also showed the same opinion that such integrated approach is appropriate for stimulating students' interests and effective pronunciation instruction. However, if possible, pronunciation practice teaching should take place beyond the isolated sounds and word levels to dialog or discourse levels, in order to meet the needs of EFL learners.
본 연구의 목적은 크게 두 가지이다. 첫째, 현행 중·고등학교 영어 교과서는 발음 지도 영역에 분절음과 초분절음 및 음운 현상을 지도하는 내용을 어느 정도 포함하고 있는가를 분석한다. 또한 어떤 유형의 발음 지도 과제들을 제시하고, 얼마나 명확하게 발음 규칙에 대한 설명을 하고 있는지, 발음을 어떤 언어 기능과 통합시켜 지도하고 있는지를 분석한다. 둘째, 영어 학습자들의 구두 의사소통 능력을 향상시키기 위해 중·고등학교 교과서의 발음 지도 내용은 어떻게 개선되고 보완되어 것이 효과적인지를 제시한다. 이를 위해 본 연구는 모든 중·고등학생들이 사용하는 기본 영어 교과서인 중학교 영어 I, II, III와 고등학교 영어, 영어 I, II를 대상으로 삼아 발음 지도 내용을 분석하였다. 아울러 6명의 중·고등학교 영어 교사들을 대상으로 인터뷰를 실시하여 현행 영어 교과서의 발음 지도와 관련된 견해와 교과서 개선을 위한 보완점을 도출하였다. 연구 결과 대부분의 중·고등학교 영어 교과서에서 분절음과 초분절음 지도 내용을 적절하게 다루지 않는 것으로 나타났다. 중학교 영어 교과서는 한국인 영어 학습자들에게 어려운 영어의 분절음들을 다루고 있지 않고 고등학교 영어 교과서는 분절음 지도가 형식적인 제시에 그쳤다. 초분절음은 그 중요성에 비해 교과서에서 중요하게 다루지 않는 것으로 드러났으며 영어 교사들도 초분절음은 영어 교과서에서 반드시 다뤄져야 하는 음운 지도 내용이라고 지적하였다. 따라서 분절음을 중점적으로 다루고 있는 현행 중학교 교과서에서는 /ə/와 같은 학생들이 반드시 학습해야 할 필요가 있는 분절음들을 포함해야 하며, 초분절음에 있어서는 강세 박자 언어라는 영어의 특징을 이해시키는 관점에서 다양한 문장 강세 유형을 제공해야 한다. 또한 현행 영어 교과서에서 다루지 않은 리듬을 추가로 반영하고 다양한 억양을 나타내 여러 가지 의사소통 상황에 적절한 억양을 사용할 수 있도록 해야 한다. 음운 현상에 대해서는 중·고등학교 영어 교과서가 연음과 구개음화만을 주로 다루는 것으로 나타났다. 연음 현상은 거의 모든 교과서에서 다루고 있으며 구개음화는 특정 음을 높은 빈도로 제시하였다. 하지만 탈락과 약화는 의사소통에서 자주 일어나는 현상임에도 불구하고 상대적으로 중요하게 다루지 않았다. 그러므로 영어 교과서는 다양한 음운 현상을 균형 있게 수록할 필요가 있다. 발음 과제의 다양성과 발음 규칙 설명 정도를 분석한 결과, 공통적으로 최소대립이나 소리식별, 따라 읽기와 같은 전통적인 발음 과제만 제시하는 것으로 밝혀졌다. 또한 연음을 나타내는 연결 곡선이나 강세와 억양을 나타내는 기호 표시를 제외하고 발음 규칙을 이해할 수 있을만한 자세한 설명을 하고 있지 않았다. 그러므로 효과적인 발음 교육을 위해 그림, 팝송, 찬트, 게임과 같은 의사소통 중심의 다양한 과제 유형 제시와 더불어 발음 규칙을 이해하고 올바른 발음 연습을 할 수 있도록 음성 변화에 대한 명시적인 설명을 제공해야 한다.
다른 언어 기능과의 통합 여부를 볼 때, 모든 중·고등학교 영어 교과서가 발음 지도 내용을 듣기와 말하기 영역에 통합하여 제시하는 것으로 나타났다. 영어 교사들도 이러한 통합 지도는 학생들의 흥미도와 효율적인 발음 지도를 위해 적절하다는 공통된 의견을 보였으나, 가급적 실제 의사소통 상황과 같은 담화를 통해 지도하는 방향으로 개선되어야 한다. 마지막으로 영어 교사들이 인터뷰에서 밝혔듯이 현행 영어 교과서는 발음 교육에 대한 내용이 부족해 양과 질적으로 보완이 필요하다. 중요 분절음에 대한 보완과 더불어 초분절음 지도에 강조를 둔 의사소통 활동 중심의 발음 과제 수행을 통한 발음 교육이 절실히 필요하다.
Author(s)
현수미
Issued Date
2018
Awarded Date
2018. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008533
Alternative Author(s)
Hyun, Su mi
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Table Of Contents
국 문 초 록ⅰ
목 차 ⅲ
표 목 차ⅴ
그 림 목 차ⅴ
I. 서론1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 문제 2
1.3 구성 3

II. 이론적 배경 4
2.1 구두 의사소통과 발음 지도 4
2.2 분절음 지도5
2.3 초분절 자질 지도 6
2.3.1 강세 지도7
2.3.2 리듬 지도8
2.3.3 억양 지도 9
2.4 음운 현상 지도11
2.4.1 동화 현상11
2.4.2 연음 현상12
2.4.3 약화 현상12
2.4.4 탈락/생략 현상13
2.5 선행 연구14

III. 연구 방법18
3.1 분석 대상18
3.2 자료 수집 및 분석 방법19
3.3 발음 지도 내용 분석 기준20

IV. 연구 결과 및 논의 21
4.1 중학교 영어 교과서 음운 지도 내용 분석 결과21
4.1.1 분절음과 초분절음 분석24
4.1.2 음운 현상 분석 25
4.1.3 발음 과제 분석 26
4.1.4 발음 규칙/특징 설명 분석 27
4.1.5 다른 언어 기능과의 연계 분석30
4.2 고등학교 영어 교과서 음운 지도 내용 분석 결과30
4.2.1 분절음과 초분절음 분석33
4.2.2 음운 현상 분석 34
4.2.3 발음 과제 분석 36
4.2.4 발음 규칙/특징 설명 분석 36
4.2.5 다른 언어 기능과의 연계 분석37
4.3 보완해야 할 음운 지도 내용 38
4.3.1 교과서 분석을 통한 개선점38
4.3.2 인터뷰 결과 분석을 통한 개선점47

V. 결론 및 교육적 시사점51
5.1 요약51
5.2 교육적 시사점53
5.3 제한점 및 제언54

참 고 문 헌56
ABSTRACT60
부 록 63
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
현수미. (2018). 중·고등학교 영어 교과서 발음 교육 내용 분석
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.