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기술수용모형을 적용한 품질기능전개 기반 혼합현실 기술요인 연구

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Alternative Title
A study on the Technical Factors of Mixed Reality Based on Technology Acceptance Model Applied Quality
Abstract
This study is designed to investigate the user attributes considered as important factors in using services and products of mixed-reality and to use the researched contents, reflecting the actual user's requirements, in developing exhibition-type mixed reality, a field of rapidly growing realistic media, in industrial sites by Engineers. A prior study is conducted to derive the users' requirements of the products and an extended Technology Acceptance Model is constructed with using 'Presence' for a key parameter. The exhibition-type results of mixed reality, one of the pillars of realistic media, should be evaluated based on experiences involving various factors to enhance overall satisfaction. With the reason, Gilmore's '4Es' is connected to the 'Presence'as independent variables and the path value of those independent variables through the 'Presence' and 'Continuous Use'is calculated. The path values are applied as a user's requirement item in House of Quality. In deploying the first House of Quality, the quality characteristics, reflecting the users'requirements, are derived from the users who are experienced the display-type mixed reality results. Afterwards, in deploying the second House of Quality, to realize the quality characteristics or product characteristics as the component characteristics, in other words technical characteristics, experts are engaged through the consulting and survey As a result of this paper, the component characteristics that reflect the user's requirements is calculated. The implications of the paper are not simply the introduction of current services, user satisfaction surveys, or discussions on applied or applicable new technologies but rather the planning and implementation of the services that are intended to be provided in the future by drawing out and applying requirements from users who have actually experienced mixed reality results. To gain the competition superiority in fierce IT industry, it is very important to provide the market requiring products and services. In this study, the importance level of the major factors in mixed reality on advanced study, user's opinions and experts's answers are significantly different to the outcomes of reflecting both aspects. In the end, thorough and logical market research and application with engineers'participation are needed to gain a competitive advantage in products. This study provides not only the enlightenment of differences, but also the directions of developing mixed reality exhibits.
Author(s)
김영익
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23518
Alternative Author(s)
Kim, Young Ick
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 경영정보학과
Advisor
김민철
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 방법 및 내용 6
II. 이론적 배경 9
1. 실감미디어 내용 9
1) 실감미디어(Tangible Media)란 9
2) 증강현실(Augmented Reality: AR) 개념 10
(1) 역사 10
(2) 증강현실 개념 12
3) 가상현실의 역사 및 개념 13
(1) 역사 13
(2) 가상현실 개념 14
4) 혼합현실의 역사 및 개념 14
5) 홀로그램의 역사 및 개념 18
6) 실감미디어의 활용현황 22
(1) 산업현황 22
(2) 활용 기술 및 분야 30
2. 기술수용모델 (Technology Acceptance Model) 선행연구 36
1) 기술수용모델 개요 및 적용방법 36
2) 현존감 (Presence) 39
3. 품질기능전개 (Quality Function Deployment: QFD) 선행연구 41
1) 품질기능전개 개념 41
(1) 품질기능전개 개요 41
(2) 품질기능전개 구성 43
- 5 -
2) HOQ(House of Quality) 주요 요인 48
(1) HoQ의 적용을 위한 개요 48
(2) EC의 품질특성 도출 요인 51
3) 현존감의 요인분석 51
(1) 현존감 요인 선행연구 51
(2) 현존감의 구현을 위한 품질특성 요인 52
III. 연구 설계 및 분석 방법 58
1. 소비자의 혼합현실 기술수용의도 분석을 통한 요구사항검증 58
1) 4Es 기반의 체험 개념 58
(1) 오락적 체험 60
(2) 교육적 체험 61
(3) 일탈적 체험 62
(4) 심미적 체험 63
(5) 현존감(프레즌스: Presence) 64
(6) 인지된 유용성 및 사용의도 65
2) 확장형 기술 수용모델 적용 연구모형 도출 67
2. 1차 품질의 집 특성도출 68
3. QFD 적용 요구사항 도출 71
1) QFD 적용 연구의 흐름 71
2) 품질 특성 및 부품특성 도출 방법 72
3) 1차 도출된 품질 특성 및 부품특성 73
4. 자료수집 및 검증 방법 74
1) 연구자료의 수집장소, 처치물 및 수집방법 74
2) 연구의 검증 78
IV. 실증분석결과 79
1. 일반적 특성 79
2. 척도의 타당성 및 신뢰도 분석 81
1) 독립변수의 타당도 및 신뢰도 분석 81
2) 매개변수의 타당도 및 신뢰도 분석 82
(1) 현존감의 타당도 및 신뢰도 분석 82
(2) 유용성의 타당도 및 신뢰도 분석 83
3) 종속변수의 타당도 및 신뢰도 분석 83
4) 중요도의 타당도 및 신뢰도 분석 84
3. 구조모델의 결과 분석 85
1) SmartPLS 알고리즘과 부트스트래핑 그리고 블라인드폴딩의 실행결과 85
(1) SmartPLS로 표현된 연구모델 85
(2) SmartPLS 알고리즘(Algorithm)의 실행결과 86
(3) 부트스트래핑(Bootstrapping)의 실행결과 87
(4) 블라인드폴딩(Blindfolding)의 실행결과. 87
2) 구조모델의 평가 및 검증 88
(1) 다중공선성 88
(2) 결정계수 ( R² ) 89
(3) 효과크기 ( f²) 89
(4) 예측적합성 ( Q² ) 90
(5) 경로계수의 유의성과 적합성 91
4. 1차 HoQ (House of Quality) 진행 94
1) 서비스의 품질 타당도 및 신뢰도 94
2) 서비스 품질 특성과 기술수용모형간의 상관관계 분석 95
3) 품질특성간의 상관관계 분석 97
4) CA(Customer Attribute) 98
5) HoQ (House of Quality) 특성값 도출 100
- 7 -
(1) 특성값 도출을 위한 기초 자료 100
(2) HoQ 1차 결과도출 102
(3) 2차 HoQ 전개를 위한 품질 특성값 정리 104
5. 2차 HoQ(House of Quality)의 진행 105
1) 전문가 자문을 통한 부품특성 EC 구성 105
2) 1차 전문가 자문을 통한 부품특성의 내용 도출 106
3) 2차 전문가 자문을 통한 부품특성 확정 107
4) 2차 HoQ 도출을 위한 전문가 설문지(감각적요인) 108
5) 2차 HoQ 도출을 위한 전문가 설문지(환경 및 구성적요인) 109
6) 감각적 요인 HoQ 진행 결과 110
(1) 시각적 요인 116
(2) 청각적 요인 117
(3) 촉각적 요인 116
(4) 후각/미각적 요인 117
(5) 환경적 요인 116
(6) 구성적 요인 117
V. 결론 116
1. 연구결과의 요약 116
1) 기술수용이론을 적용한 사용자 요구분석 116
(1) 연구모델의 설계 116
(2) 연구모델의 검증 및 결과 117
2) 품질기능 전개를 통한 부품특성의 도출 117
(1) 품질기능 전개 1차 진행 117
(2) 품질의 집 2차 진행 준비사항 118
(3) 2차 품질의 집 완성 119
2. 연구의 시사점 120
3. 연구의 한계점 및 이후 연구방향 122
124
설 문 지 141
Abstracts 148
Degree
Doctor
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김영익. (2021). 기술수용모형을 적용한 품질기능전개 기반 혼합현실 기술요인 연구
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Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Management Information Systems
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