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제주지역 버스중앙우선차로제 확장 의사결정을 위한 숙의민주주의 적용방안

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Alternative Title
Deliberative democracy application plan for making a decision of extending the exclusive median bus lanes for regional public transportation, deliberate democracy, centerline by the bus, Jeju, road transportation policy, public opinion survey.
Abstract
현대의 민주주의는 대의민주주의와 참여민주주의 진화과정을 거쳐 안건 및 문 제에 대한 심의 혹은 토의와 토론과정을 통해 합의에 이르는 숙의민주주의 체제 로 변화하고 있다. 이를 위해 시민참여 토론회, 원탁회의, 시민배심원제 등 다양 한 방법을 활용하여 정책에 대한 의견을 수렴함으로서 주민들이 의사결정을 할 수 있는 공론의 장을 만들고자 노력하고 있다. 대표적으로 우리나라는 신고리 원전 5·6호기 건설 중단 여부를 공론화위원회를 구성하여 시민대표참여단 방식으로 공론조사를 실시한 바 있다. 제주지역 또한 여러 공공정책 추진에 따른 많은 갈등이 발생하고 있는 바, 이 를 해결하기 위한 노력이 필요한 시점이다. 이에 본 연구에서는 제주지역의 여러 공공정책 중 도로교통 정책에 관해 관련 전문가, 지역주민, 언론 등이 함께 참여하여 정책을 결정하는 공론조사 모델을 만들어 제안하였다. 우선 국내ㆍ외 사례 조사를 통해 공론화 수용성 확보에 필요 한 중요 조건을 도출하였으며, 그 주요내용은 다음과 같다. 첫째, 시기의 적절성, 둘째, 신뢰성 확보, 셋째, 민주성과 독립성, 넷째, 합리성, 다섯째 전문성, 여섯째 충분한 시간, 마지막으로 의사소통의 합리성이다. 즉, 제주 형 공론화위원회를 구성하고 갈등 해소를 전제로 한 정책 결정과정을 추진할 때, 수용성 확보를 위해서는 앞의 7가지 기준이 적용되어야 함을 제시하였다. 왜냐하면 제주지역 도로교통 정책은 모든 시민들에게 영향을 미치기 때문에, 정책이 최종 결정되기 전 여러 이해관계자들이 참여한 논의구조가 마련되어야 하며, 그 논의는 신뢰성 등을 기반으로 진행되면서 공감대 형성이 이루어져야 그 결과에 대한 수용성을 높이기 때문이다. 사실상 제주지역의 도로교통정책은 추진 과정상에서 주민들이 참여할 수 있는 기회가 부족한 문제가 있었다. 그로 인해 여러 갈등이 초래되고 있기에, 이를 해 결하기 위해 사업구상 초기부터 주민들이 참여할 수 있는 숙의형 정책결정 공론 화 모델을 제안하였다. 구체적으로 기 제정된'제주특별자치도 숙의민주주의 실현 을 위한 주민참여 기본조례'의 개정을 통해 시행 근거를 마련하고, 제주특별법의 개정을 통해 공론조사의 범위 및 위원회 설치 등을 명시함으로서 공론화 모델의 적용 및 확산을 위한 법적ㆍ제도적 뒷받침이 필요하다. 이러한 공론조사 숙의과 정은 정책이 시행되기 전 최소 1년 이상의 시간을 가져, 충분한 준비와 토론이 필요하며, 또한 이를 위해 공론화 방법론 및 갈등조정 전문가 양성 등을 제안하 였다. 본 연구를 통해 제안한 방법론을 구체적 정책의제와 여건에 맞게 일부 수 정하여 적용한다면, 제주지역에서 공공정책의 추진으로 발생하는 여러 갈등 등을 해소하는데 기여함으로서 정책적 의미를 가질 수 있을 것으로 판단한다. 요약하자면 본 연구는 제주지역 도로교통정책에 대한 숙의민주주의 적용방안 으로서 공론조사 모델을 제안하였다. 이를 위해 공론화에 필요한 여러 조건들을 국내외 사례조사를 통해 제시하였고, 구체적인 공론화 모델을 제안하였다는 점에 서 의의를 갖는다. 그러나 본 연구가 도로교통 정책에 한정하여 공론조사 모델을 제안함으로써 다른 정책영역에 일반적으로 적용할 수 없다는 점이 본 연구의 한 계라고 할 수 있다.
The modern democracy is changing into the deliberate democracy where the policies arrive at the agreement through the deliberation or the discussion or debating process about the agenda or a problem after going through the evolution process of being the representative democracy and the participatory democracy. To confront such fact, the government is making efforts to make up the public opinion where the citizens can make the decisions by accepting the opinions about the policies utilizing various methods such as the debates, round table conference and citizen jury system etc where the citizens can participate. Representatively, our country had performed the survey of the public opinion using the method of citizen representative group by composing the speculation committee about whether our country should suspend the construction of the nuclear reactor unit 5 and 6 in Shin Kori. Since the Jeju district is also experiencing much conflict due to the progress of various public policies, it is high time to make much necessary efforts to solve it. In response to this problem, this study has made up and proposed the survey model of the public opinion where related professionals, regional citizens and the press etc can participate together and decide the policy regarding the road transportation policy among the various public policies in Jeju district. Firstly, the study has deducted the important conditions necessary for the procurement of the accommodation of the speculation through the domestic and overseas survey and the main content of it is as follows. The first importance is the appropriateness of the time and the second, securement of reliability, third, democracy and independency, fourth, rationality, fifth, professionalism, sixth, ample time and lastly the rationality of the communication. In other words, this study has proposed that the above 7 criteria have to be applied for the securement of the accommodation when the government composes the Jeju-style speculation committee and progresses the policy decision making process for the purpose of the resolution of conflict. The reason is because the road transportation policy in Jeju district affects all - 97 - the citizens, the debate structure should be made where all the various people concerned can participate before a policy can be decided finally and also this debate should be proceeded based on the reliability and can form the bond of sympathy and the acceptability of the result of such debate should be raised. In fact, the road transportation policy in Jeju district had a problem that citizens lack the opportunity to participate during the process of its progress. Much conflict is being made up due to it and the study has proposed the speculation model of the deliberate policy decision type where the citizens can participate just from the beginning of the designing of the business to solve such conflict. In detail, the enforcement ground should be arranged through the amendment of the basic regulations for the participation of the citizen for the realization of the deliberate democracy for the Jeju special self-governing province enacted previously and the jurisdictional and system level support is needed for the application and proliferation of the speculation model by specifying the scope of the survey of the public opinion and the installation of the committee etc through the amendment of the Jeju Special Law. This kind of public opinion survey deliberation process shall need ample preparation and discussion by giving enough time of 1 year or more at least before it being enforced and the study has also proposed the speculation methods and the fostering of the conflict arbitration professionals for it. If the methodologies proposed in this study can be corrected in part in accordance with the specific policy agenda and condition and be applied, it is judged that this study can have a political meaning by contributing to the solution of the various conflicts occurring in the progress of the public policies in Jeju district. In resume, this study has proposed the public opinion survey model as the application scheme of the deliberate democracy about the road transportation policy in Jeju district. The study has a meaning that it has proposed various conditions needed for the speculation through domestic and overseas case surveys and proposed the specific speculation model. However, the limit of this study is that since it proposed the speculation survey model by limiting the scope of it to the road transportation policy and thus it can not be applied generally to other policy scopes.
Author(s)
이상봉
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23574
Alternative Author(s)
Lee, Sang Bong
Affiliation
제주대학교 행정대학원
Department
행정대학원 행정학과
Advisor
황경수
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구 배경 및 목적 1
1. 연구 배경 1
2. 연구 목적 2
제 2 절 연구 범위 및 방법 3
1. 연구 범위 3
2. 연구 방법 5
3. 연구의 흐름 6
제 2 장 이론적 고찰 및 분석틀 8
제 1 절 숙의민주주의 이론적 배경 8
1. 공론화의 이론적 배경 8
2. 공론화의 기본원칙 및 일반적인 절차 10
3. 공론화의 정책흐름 13
제 2 절 숙의민주주의 공론화의 조건과 방식 16
1. 공론화의 조건 16
2. 공론화의 방식 18
제 3 절 선행연구 20
1. 공론화 선행연구 20
2. 갈등관련 선행연구 23
3. 본 연구와 관련한 함의 24
제 4 절 분석의 틀 25
1. 연구 설계 및 분석틀 25
제 3 장 분석지역 교통현황 및 교통정책 숙의 사례 분석 27
제 1 절 제주지역 도로교통정책 27
1. 제주지역 도로정책 현황 27
2. 동ㆍ서광로 대중교통 이용현황 3
3. 동ㆍ서광로 버스중앙우선차로제 시행논의 35
4. 동ㆍ서광로 버스중앙우선차로제 갈등요인분석 37
제2절 해외 교통정책 추진사례 분석 39
1. 네덜란드의 국민참여 절차 39
2. 미국의 도로사업 주민참여 절차 45
3 프랑스 국가공공토론위원회 52
4. 해외사례 분석을 통한 함의 57
제3절 국내 교통정책 추진사례 분석 59
1. 부산 중앙버스전용차로 시민공론화 59
2. 광주도시철도 2호선 공론화 67
3 국내 교통정책 추진사례를 통한 함의 74
제4절 국내ㆍ외 사례비교를 통한 함의 76
1. 국내ㆍ외 사례를 통한 함의 76
2. 동ㆍ서광로 갈등 주체별 논의 과제 78
제 4 장 정책제언 및 결론 79
제 1 절 제주형 도로교통정책 숙의 공론조사 모델 제안 79
1. 공론조사 참여방식 79
2. 제주형 공론화 중요 조건 80
3. 제주형 도로교통정책 숙의 공론조사 모델 82
제 2 절 제도적 관점의 정책제언 85
1. 공론조사 제도적 근거 마련 85
제 3 절 운영적 관점의 정책제언 87
1. 공론조사 운영적 근거 마련 87
2. 공론조사 운영 제안 89
제 4 절 결론 91
참고문헌 93
ABSTRACT 96
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
이상봉. (2021). 제주지역 버스중앙우선차로제 확장 의사결정을 위한 숙의민주주의 적용방안
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Public Administration > Local Self-Government
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