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제주지역 일반인의 심폐소생술 참여 활성화 방안

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Alternative Title
Measures to promote the participation of the general public in cardiopulmonary resuscitation in
Abstract
The golden time given to patients with acute cardiac arrest is four to five minutes, but it is difficult for 119 paramedics to arrive at the site of the outbreak within that time. In addition, it was found that the rate of CPR performed by the general public and the survival rate of the patient were proportional to the occurrence of patients with acute cardiac arrest. Therefore, the help of the general public who witnessed the patient is essential to increase the survival rate. However, Korea's general CPR implementation rate (23.5%) in 2018 was less than half of the 45% to 55% of major advanced countries, and the Jeju area was below the national average (19.6%). As a result, the survival rate of patients with acute cardiac arrest in Jeju was also the lowest in the country. Therefore, it is imperative to come up with measures to promote the participation of the general public in cardiopulmonary resuscitation in Jeju. Accordingly, this study analyzed the emergency medical system and the policy promotion system of the pre-hospital phase in Korea and drew the problems of cardiopulmonary resuscitation service of the general public in the pre-119 paramedics phase as follows. First, it is a matter of management and operation centered on activities of the central government-led 119 paramedics. The characteristics of cardiopulmonary resuscitation services before arriving at 119 paramedics are summarized by the fact that the main body of the service is the general public, that the service has a public property, and the regional acute cardiac arrest and the emergency medical environment are different. As a result, the central government-led 119 rescue team's first aid business system has no choice but to set limits. Second, the policy process at the previous stage before the 119 rescue team arrived was not inherited by the law, and the policy's circulation system and transparency were unclear due to lack of evaluation and reflux processes and external controls. In this regard, as an improvement measure to promote the participation of the general public in cardiopulmonary resuscitation, a policy promotion system was proposed by local government-led public governance that reflected the characteristics of Jeju. First of all, the characteristics of acute cardiac arrest in Jeju can be summarized by the high incidence of elderly patients and the high incidence rate in non-public places, although the ratio of elderly people aged 65 or older is below the national average. As a result, the elderly are highly likely to witness patients and perform CPR. Therefore, the Jeju area has the regional characteristics that the elderly themselves can become patients and at the same time become subjects of cardiopulmonary resuscitation. The basic elements for the efficient operation of the policy-promoting system by local government-led public governance reflecting the characteristics of Jeju are the enactment of the ordinance based on the principle of domination of the law, the general public as the main agents of policy enforcement such as cardiopulmonary resuscitation education, the establishment of a regional (village-by-village) public cardiopulmonary resuscitation monitoring system, the establishment of a manned design device based on compensation and self-realization needs, the establishment of a cooperative system of emergency medical institutions, the diversification of social safety net installation and education programs for the weak in cardiopulmonary resuscitation, the establishment of rules and control devices, the local government (firefighting) as the manager of the policy promotion system.
급성심장정지 환자에게 주어진 골든타임은 4~5분이지만 그 시간 안에 119구급 대가 발병 현장에 도착하기는 어렵다. 그리고, 급성심장정지 환자 발생 시 일반 인에 의한 심폐소생술 시행율과 환자의 생존율은 비례하는 것으로 나타났다. 따 라서, 생존율을 높이기 위해서는 환자를 목격한 일반인의 도움이 필수적이다. 그런데, 2018년 우리나라 일반인 심폐소생술 시행율(23.5%)은 주요 선진국 (45%~55%)의 절반에도 못 미치고 있고, 특히 제주지역은 전국 평균 이하(19.6%)였 다. 그 결과, 제주지역 급성심장정지 환자의 생존율 역시 전국 최하위권이었다. 따라서, 제주지역 일반인의 심폐소생술 참여 활성화를 위한 방안을 마련하는 것 이 절실한 현실이다. 이에 따라, 본 연구에서는 우리나라 병원 전(前) 단계의 응급의료체계와 정책추 진체계를 분석하여 119구급대 도착 전(前) 단계의 일반인 심폐소생술서비스의 문 제점을 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 중앙정부 주도형 119구급대 활동 중심의 관리·운영 방식의 문제이다. 119구급대 도착 전(前) 단계 심폐소생술서비스의 특징은 서비스의 공급 주체가 일반인이라는 점, 서비스가 공공재적 성격을 가진다는 점, 지역별 급성심장정지 발생 특성과 응급의료 환경이 다르다는 점으로 요약된다. 이에 따라 중앙정부 주 도형 119구급대 활동 중심의 구급업무 추진체계는 한계를 노정할 수 밖에 없다. 둘째, 119구급대 도착 전(前) 단계의 정책과정은 법률에 기속되어 있지 않았고, 평가·환류과정과 외부통제 장치가 없어 정책의 순환체계와 투명성이 불분명한 상태(Black box)였다. 이와 관련, 일반인의 심폐소생술 참여 활성화를 위한 개선방안으로 제주지역 특 성이 반영된 지방정부 주도형 일반인 중심 거버넌스에 의한 정책추진체계를 제 시하였다. 먼저, 제주지역의 급성심장정지 발생 특성은 65세 이상 고령자 인구 비율은 전 국 평균 이하이지만 고령층 환자의 발생 비율이 높은 점, 비(非) 공공장소에서의 발생율이 높은 점 등으로 요약할 수 있다. 그 결과, 고령층이 환자를 목격하고 심폐소생술을 하여야 할 개연성도 상당히 높은 지역이다. 따라서, 제주지역은 고 령자 자신이 환자가 될 수 있는 동시에 심폐소생술의 수행 주체가 될 수 있는 지역적 특성을 가지고 있다. 이러한 제주지역 특성을 반영한 지방정부 주도형 일반인 중심 거버넌스에 의한 정책추진체계가 효율적으로 작동하기 위한 기본요소는 법의 지배의 원리에 따른 조례의 제정, 심폐소생술교육 등 정책집행의 주체로서 일반인, 지역 단위(마을별) 일반인 심폐소생술 감시시스템의 구축, 보상과 자아실현 욕구에 기초한 유인설계 장치의 구축, 응급의료기관의 협업체계 구축, 심폐소생술 약자를 위한 사회적 안 전망 설치 및 교육 프로그램의 다양화, 규칙과 통제 장치의 구축, 정책추진체계의 관리 주체로서 지방정부(소방)이다.
Author(s)
고남기
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23578
Alternative Author(s)
Ko, Nam Gi
Affiliation
제주대학교 행정대학원
Department
행정대학원 행정학과
Advisor
민기
Table Of Contents
제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구내용 및 방법 8
제2장 이론적 고찰 및 선행연구의 분석 10
제1절 우리나라의 응급의료체계(EMSS:emergency medical services system) 10
1. 시대적 배경 10
2. 응급의료체계의 개념 12
3. 응급의료체계의 흐름 13
4. 응급의료 정보통신 체계 14
5. 소결 15
제2절 외국의 병원 전(前) 단계 응급의료체계 16
1. 미국의 응급의료체계 17
2. 영국의 응급의료체계 18
3. 프랑스의 응급의료체계 20
4. 독일의 응급의료체계 21
5. 소결 23
제3절 심정지(심장마비)와 기본소생술 25
1. 심정지(심장마비) 26
2. 기본소생술 28
3. 소결 30
제4절 선행연구의 분석 31
제3장 병원 전(前) 단계 응급의료체계의 현황 분석 및 문제점 36
제1절 우리나라 병원 전(前) 단계 응급의료체계의 현황 분석 36
1. 병원 전(前) 단계 응급의료체계와 정책추진체계의 현황 분석 36
2. 병원 전(前) 단계 응급의료체계의 개념 재설정 41
3. 병원 전(前) 단계 응급의료체계의 분화 모형 44
4. 119구급대 도착 전(前)과 후(後) 단계의 정책과정 비교분석 45
제2절 문제점 49
1. 중앙정부 주도형 119구급대 활동 중심의 관리운영방식의 문제 50
2. 정책과정의 기속성 여부에 대한 문제 52
3. 정책과정의 체계성과 투명성에 대한 문제 52
제4장 제주지역 급성심장정지 발생 특성 54
제1절 제주지역 급성심장정지 환자 발생 현황 54
제2절 소결 56
1. 고령층의 특성을 고려한 거버넌스 구축 57
2. 고령층을 위한 심폐소생술 프로그램과 교육용 장비의 다양화 57
3. 심폐소생술을 수행할 수 없는 고령층을 위한 정보통신체계의 구축 57
4. 고령층의 심폐소생술 참여 활성화를 위한 동기부여 58
제5장 개선방안 59
1. 지방정부 주도형 일반인 중심 거버넌스 정책추진체계의 구조 60
2. 지방정부 주도형 일반인 중심 거버넌스의 구성요소별 기능(역할) 61
제6장 요약 및 결론 66
참고문헌 68
ABSTRACT 70
Degree
Master
Publisher
제주대학교 행정대학원
Citation
고남기. (2021). 제주지역 일반인의 심폐소생술 참여 활성화 방안
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