제주대학교 Repository

고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항의 교육과정 연계성 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of the Curriculum Linkage of Science Items for the Qualification Examination for High School Graduation-Focusing on Previous Questions from 2014 to 2020
Abstract
본 연구의 목적은 현행 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항의 출제 경향 및 교육과정 연계성 분석을 통해 문제점을 찾고, 이를 토대로 이후 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항 출제의 방향성에 대해 제언하는 것이다.
이를 위해, 먼저 문항 분석과 관련된 문헌 및 자료를 조사하였고 현행 검정고시의 출제기준 및 방향성, 출제 계획 등을 검토하여 문항 분석틀을 구안하였다. 이어서 2009 개정 과학 교육과정을 바탕으로 출제된 2014년 1회부터 2020년 2회까지 총 14회 350문항의 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 평가 문항을 내용영역과 내용요소, Bloom의 교육목표분류로 범주를 나누어 분석하였다. 그리고 분석내용을 토대로 고등학교 졸업학력 검정고시 과학의 출제 경향을 살피고 교육과정 연계성을 분석하였다. 그 결과, 전 회차에 걸쳐 출제 경향이 일관적이지 않은 점, 교육과정과 연계되어 있으나 특정 영역 및 내용 요소에 편중되어 출제된 점, 출제기준과 다르게 문항이 출제된 점 학습 외적인 요인을 통해 정답을 찾을 수 있는 문항이 출제된 점 등의 문제점이 나타났다. 따라서 검정고시 평가 문항을 출제하는 데 있어서 체계적인 점검과 보안이 필요하다는 것을 확인하였다.
2021년 1회부터는 2015 개정 과학 교육과정을 바탕으로 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항이 출제되어 본 연구의 연구 결과가 직접적으로 적용될 수 없고 문항 분석에 있어 실제 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항을 출제할 때 사용한 이원목적분류표가 아닌 교육과정에서 제시하고 있는 내용요소를 바탕으로 분석하여 실제 출제자의 의도를 명확하게 파악하지 못했다는 한계점을 가지고 있지만 그럼에도 불구하고 지금껏 과학교육 연구에서 주목하지 않았던 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항을 양적 분석하였다는 점에서 의의가 있으며 2020년까지 출제되었던 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항에서 나타났던 경향성을 바탕으로 앞으로의 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항 출제의 방향성에 대한 시사점을 제공할 수 있을 것이다. 그러므로 본 연구의 결과를 토대로 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 평가 문항의 분석과 개선점에 관한 후속 연구가 활성화되기를 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the trends of the current high school graduation qualification examination science questions and the linkage of the curriculum and suggest the direction of the high school graduation qualification exam science questions to be presented later. To this end, the literature and data related to question analysis were first investigated, and the question analysis framework was devised by reviewing the criteria, direction, and question plan of the current qualification exam. Subsequently, 350 questions on the high school graduation qualification exam, based on the 2009 revised science curriculum, were divided into content areas, content elements, and Bloom's educational goal classification. Based on the analysis, the trend of high school graduation qualification exam science was examined and the linkage of curriculum was analyzed. As a result, problems such as inconsistent trends in questions, biased questions in certain areas and content elements, questions different from the criteria, and questions that can be found through factors other than learning were found. Therefore, it was confirmed that systematic inspection and security are needed to set the qualification exam evaluation questions. Although, from the first in 2021, science items for the high school graduation qualification examination are presented based on the 2015 revised science curriculum, so the research results of this study cannot be directly applied. It - 60 - has a limitation that it was not able to clearly grasp the intention of the actual candidate by analyzing it based on the content elements presented in the curriculum, not the dual purpose classification table used at the time, but nevertheless, high school graduation that has not been noticed in science education research so far. Nevertheless, it is meaningful in that it quantitatively analyzes high school qualification questions that have not been noted in science education research, and based on the tendency of high school qualification questions until 2020, it can provide implications for future high school qualification questions.
Author(s)
신영재
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010146
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23783
Alternative Author(s)
Shin, Young Jae
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 생물교육전공
Advisor
강경희
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구 문제 3
II. 이론적 배경 4
1. 검정고시 4
2. 문항 분석 9
3. 2009 개정 과학 교육과정 11
4. 2015 개정 과학 교육과정 13
III. 연구 방법 16
1. 분석 대상 16
2. 연구 방법 17
3. 연구 절차 19
IV. 연구 결과 및 논의 20
1. 고졸 검정고시 과학 문항 분석 결과 20
2. 고졸 검정고시 과학 영역 내용 요소별 분석 23
3. 2009 개정 교육과정 10학년 '과학'과 2015 개정 교육과정 '통합과학' 과목의 내용요소 비교 50
V. 결론 및 제언 54
참고문헌 56
Abstract 59
부록 61
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
신영재. (2021). 고등학교 졸업학력 검정고시 과학 문항의 교육과정 연계성 분석
Appears in Collections:
Education > Biology Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.