제주대학교 Repository

백워드 설계 모형을 적용한 2015 개정 실과 교육과정의 수송 기술 단원 프로그램 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
Development of a Program for the Transportation Technology Unit of the Revised 2015 Practical Arts Curriculum Based on the Backward Design Model
Abstract
이 연구는 백워드 설계 모형을 기반으로 한 기술시스템 영역 중 초등학교 5학년 수송 기술 단원의 프로그램 개발을 실시하여 교육과정에서 제시한 성취 기준에 학생들이 효과적으로 도달할 수 있는 실질적인 자료를 제시하는데 목적을 두었다.
지금까지의 실과수업은 만들기, 체험하기 등 학생들의 흥미를 자극하고 즐겁게 실행해 볼 수 있는 단편적인 활동 위주로 진행되어 학습자의 개인적 수준이나 학업 성취도는 고려되지 못한 채 교과서 순서대로의 활동을 우선시하여 진행되었다.
이에 이 연구는 실과수업에서 학생들이 진정한 이해를 통해 실과 교과에 대한 학업 성취도를 높이기 위해 백워드 설계 모형을 반영하여 수업을 설계하고 그에 따른 교수-학습 과정안과 수업 자료를 개발하였다. 백워드 설계에서 중요한 평가 계획의 수립을 위해 2015 개정 실과 교육과정 기술시스템 영역 중 수송 기술 단원의 성취 기준, 내용 체계 및 교수-학습 유의 사항을 백워드 설계 모형 단계에 따라 분석하였다.
이 연구의 진행 방향은 다음과 같다.
첫째, 2015 개정 초등 실과 교육과정 기술시스템 영역 중 수송 기술 단원을 프로그램을 백워드 설계에 기반하여 개발하였다.
둘째, 백워드 설계에 기반한 2015 개정 초등 실과 교육과정 기술시스템 영역 중 수송 기술 단원 프로그램을 바탕으로 12차시 분량의 교수-학습 과정안을 개발하였다.
셋째, 백워드 설계에 기반한 2015 개정 초등 실과 교육과정 기술시스템 영역 중 수송 기술 단원의 교수-학습 과정안을 바탕으로 파워포인트 프로그램을 이용하여 12차시 분 56개의 슬라이드로 이루어진 수업 자료를 개발하여 이 연구가 실제 학교 현장에서 활용될 수 있도록 하였다.
이 연구는 학교 현장의 교사와 학생들에게 실과가 단순히 즐기는 활동의 교과가 아닌 교육과정에서 제시한 성취 기준에 효과적으로 도달하여 교육과정에서 제시한 교과 역량을 기를 수 있는 교과로 자리매김 할 수 있는 실질적인 교수-학습 과정안과 자료를 제시하여 활용 가능성을 높였다.
The purpose of this study is to present practical data that is effective for students to reach the achievement standards suggested in the curriculum. This is through the implementation of developing a program for the transportation technology unit of a fifth grader among the technology system areas based on the Backward Design. Until now, the practical class was conducted with a focus on individual activities that stimulate students' interest through creativity and creating an experience overall. In doing so, activities in the textbook are prioritized, but do not consider the personal or academic achievement of the learner.
Therefore, this study assists in reflecting on the Backward Design model which develops the teaching-learning process plan and instructional materials to increase the academic achievement among students.
To establish an evaluation plan in Backward Design, achievement standards, content system, and instruction-learning of the transportation technology unit among the 2015 Revised practical education curriculum, the Backward Design was used for analysis.
The direction of this study, is as follows;
Firstly, the unit of transportation technology was developed based on the Backward Design of the 2015 Revised Elementary practical education curriculum system area.
Secondly, the teaching-learning plan for the twelve class was based on the transportation technology unit program of the 2015 Revised elementary practical education curriculum technology system based on Backward Design.
Thirdly, a PowerPoint program comprised of 56 slides was used up to twelve times to develop instructional materials that can be utilized in actual school fields. Therefore, rather than having a curriculum solely designed for enjoyment, this study presents practical course plans and materials that reach achievement standards in the curriculum.
Author(s)
박민희
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010180
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23819
Alternative Author(s)
Park, Min Hee
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등실과교육전공
Advisor
김희필
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구내용 2
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 백워드 설계 4
2. 2015 개정 실과 교육과정 분석 14
3. 초등교육과정의 수송 기술 17
4. 선행연구 분석 18
Ⅲ. 연구방법 21
1. 백워드 설계 모형을 적용한 프로그램 개발 21
2. 백워드 설계 모형을 적용한 교수-학습 과정안 양식 개발 25
3. 백워드 설계 모형을 적용한 수업자료 개발 계획 27
Ⅳ. 연구결과 29
1. 백워드 설계 모형을 적용한 프로그램 29
2. 백워드 설계 모형을 적용한 교수-학습 과정안 32
3. 백워드 설계 모형을 적용한 수업 자료 51
Ⅴ. 결론 및 제언 57
1. 결론 57
2. 제언 58
참고문헌 59
ABSTRACT 61
부 록 63
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박민희. (2021). 백워드 설계 모형을 적용한 2015 개정 실과 교육과정의 수송 기술 단원 프로그램 개발
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Practical Arts Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.