제주대학교 Repository

고등학생의 기질에 따른 스트레스 대처와 자아정체성 차이

Metadata Downloads
Alternative Title
The Difference of Stress Management and Ego Identity in High School Students According to Their Temperament
Abstract
본 연구는 고등학생의 기질[정감형(○), 실천형(□), 기획형(△), 사색형(S)]에따라 스트레스 대처와 자아정체성에 차이가 있는지 알아보고자 하였으며, 이를위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다

연구문제 1. 고등학생의 스트레스 대처는 기질[정감형(○), 실천형(□), 기획형(△), 사색형(S)]에 따라 유의한 차이가 있는가?
연구문제 2. 고등학생의 자아정체성은 기질[정감형(○), 실천형(□), 기획형(△),
사색형(S)]에 따라 유의한 차이가 있는가?

이상의 연구문제를 검증하기 위해 제주도내에 소재한 남녀공학 고등학교 6곳에서 학생 500명을 유의 표집 하여 연구대상으로 설문조사를 실시하였다.고등학생의 기질 유형, 스트레스 대처, 자아정체성을 알아보기 위해 자기보고식 질문지를 통하여 조사하였으며, 수집된 자료는 SPSS Statistic 18를 사용하여,빈도, 백분율, 평균, 표준편차, 일원분산분석(ANOVA), Duncan 사후분석을 이용하여 통계 처리하였다.
연구의 주요결과는 다음과 같다.
첫째, 연구 대상자의 기질에 따른 성격유형 분포는 정감형(○), 사색형(S), 기획형(△), 실천형(□) 순으로 기질의 분포를 보였으며, 이는 이희주(2013), 김재진(2015) 연구 결과와 유사하다.
둘째, 고등학생의 스트레스 대처는 기질[정감형(○), 실천형(□), 기획형(△), 사색형(S)]에 따라 유의한 차이를 보였다. 구체적으로 본 연구에서 정감형(○), 기획형(△), 사색형(S)에 따른 스트레스 대처의 하위 유형 중 문제 중심적 대처에서 유의한 차이를 나타내었다.
셋째, 고등학생의 자아정체성은 기질[정감형(○), 실천형(□), 기획형(△), 사색형(S)]에 따라 유의한 차이를 보였다. 구체적으로 본 연구에서 기질[정감형(○),실천형(□), 기획형(△), 사색형(S)]에 따라 자아정체성의 하위 요인인 자기 수용성, 주체성, 목표 지향성에 차이가 나타났다.
결론적으로 본 연구는 스트레스 대처와 자아정체성이 고등학생의 기질[정감형(○), 실천형(□), 기획형(△), 사색형(S)]에 따라 유의미한 차이를 보인다는 것을확인하였다. 즉, 기질에 따라 스트레스 대처의 하위 요인 중 문제 중심적 대처에차이를 보였으며, 기질에 따라 자아정체성 하위 요인 중 주체성, 자기수용성, 목표지향성에 차이가 있음을 확인하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 고등학생의 기질 연구가 청소년기에 겪게 되는 다양한 내적·외적 스트레스를 잘 극복할 수 있도록 도움을 줄 수 있고 자아정체성을 확립하는 데 필요한 자기 이해도를 높이는 데 유용한 정보로 활용할 수 있음을 확인하였다는 점에 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the difference of stressmanagement and ego identity in high school students according to theirtemperament[O(sentimental type), △(planned type), □(practical type),S(contemplative type)]. In this regard, I established study subjects as follows.Study Subject 1. Are there any meaningful difference in high school' stressmanagement according to their temperament[O(sentimental type), △(plannedtype), □(practical type), S(contemplative type)]?Study Subject 2. Are there any meaningful difference in high school' egoidentity according to their temperament[O(sentimental type), △(planned type),□(practical type), S(contemplative type)]?In order to verify the study subjects mentioned above, I conducted asurvey of 500 high school students from 6 co-ed high schools located on JejuIsland, using purposeful sampling. I drew on the self reporting questionnaireto look into the stress management, ego identity and their temperament.Using SPSS Statistic 18, I processed the collected data statistically withseveral measures, including percentages, averages, standard deviation, analysisof Verification(ANOVA) and Duncan post-analysis.The major findings of the study are as follows:First, The distribution of personality types according to the substrate of thestudy subjects was shown in the order of sentimental type(○), contemplativetype(S), planned type(△), and practical type(□), similar to the results of LeeHee-ju 2013), Kim Jae-jin (2015).Second, there was a meaningful difference in stress management by theirtemperament[O(sentimental type), △(planned type), □(practical type),S(contemplative type)]. Specifically, in this study, there were meaningfuldifferences in problem-central coping strategies subtypes of stressmanagement, depending on temperament[O(sentimental type), △(planned type),□(practical type), S(contemplative type)].Third, there was a meaningful difference in ego identity by theirtemperament[O(sentimental type), △(planned type), □(practical type),S(contemplative type)]. Specifically, this study, there were meaningfuldifferences in self-acceptability, independence, and goal orientation among thesub-factors of ego-identity, depending on temperament.In conclusion, this study confirmed that there were meaningful differencesin stress management and ego identity by high school students'temperament[O(sentimental type), △(planned type), □(practical type),S(contemplative type)]. In other words, we showed differences inproblem-central coping strategies among the sub-factors of stressmanagement depending on the temperament, and found that there weredifferences in subjectivity, self-acceptability, independence, and goalorientation among the sub-factors of ego-identity, depending on temperament.Based on the results of this study on differences betweentemperament[O(sentimental type), △(planned type), □(practical type),S(contemplative type)], it is meaningful that it can help high school studentsovercome various internal and external stresses during their adolescence andcan be used as useful information to enhance self-understanding needed toestablish ego-identity
Author(s)
강효정
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23828
Alternative Author(s)
Kang, Hyo Cheng
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
김성봉
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
목차 ⅲ
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
3. 연구가설 5
4. 용어의 정의 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 기질 7
2. 스트레스 대처 16
3. 자아정체성 21
Ⅲ. 연구방법 및 절차 28
1. 연구대상 28
2. 연구도구 29
3. 연구절차 32
4. 자료의 분석 33
Ⅳ. 연구결과 및 해석 34
1. 주요변인들의 기술통계 34
2. 기질에 따른 스트레스 차이 분석 37
3. 기질에 따른 자아정체성 차이 분석 39
Ⅴ. 논의 및 제언 41
1. 논의 41
2. 제언 44
참고문헌 45
53
부록목차 56
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
강효정. (2021). 고등학생의 기질에 따른 스트레스 대처와 자아정체성 차이
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.