제주대학교 Repository

디지로그 기법 활용 초등 인공지능 핵심 원리 교수·학습 프로그램 개발

Metadata Downloads
Alternative Title
The Development of Elementary Teaching-Learning Programs based on Digilog for Core Principles of Artificial Intelligence
Abstract
4차 산업혁명과 인공지능은 새로운 시대를 움직이는 주요 동인으로서 오늘날 널리 받아들여지고 있다. 발전을 거듭하는 첨단기술 사회에 뒤처지지 않고자 하는 심리와 노력을 바탕으로 인류는 기술적 도약을 연이어 이어가고 있으나, 동시에 기술 중심적인 사고와 사회 분위기가 초래할 수 있는 부작용에 대하여 경계하고 대비해야 할 필요성도 제기되고 있다. 이에 대한 대안으로서 본 논문은 디지털과 아날로그의 융합, 즉 디지로그에 주목한다.
본 논문은 디지로그 기법에 기반하여 인공지능의 이미지 인식 핵심 원리 학습, 인공지능의 이미지 분류 핵심 원리 학습, 텍스트 마이닝 체험을 세부 주제로 하는 교수·학습 프로그램을 개발하고 이를 다양한 교육 현장에서 실증해보았다. 또한 현장 실증 경험을 바탕으로 각 프로그램에서 개선이 필요한 부분을 고찰하였다.
본 논문에 제시된 교수·학습 프로그램은 국가 수준 교육과정과 직·간접적인 상관관계를 가지는 다양한 활동을 초등 학습자에게 제공하며 창의융합형 인재 양성을 위한 핵심 역량 함양을 촉진할 것으로 기대한다.
The Fourth Industrial Revolution and artificial intelligence are widely accepted today as the main drivers of the new era. Based on the will and efforts to keep up with the developing high-tech society, mankind continues to make a technological leap forward, but at the same time, there is a need to be vigilant and prepared for possible side effects of technology-oriented thinking and social atmosphere. As an alternative to this, this paper focuses on the fusion of digital and analog, called digilog.
Based on the digilog technique, this paper developed a teaching and learning program with detailed themes of learning the core principles of image recognition and classification of artificial intelligence, and demonstrated them at various educational sites. Furthermore, based on field demonstration experience, this paper considers areas that need improvement in each program.
The teaching and learning programs presented in this paper are expected to provide elementary learners with a variety of activities that are directly or indirectly correlated with national-level curriculum and promote the development of core competencies for fostering creative convergence talent.
Author(s)
황유리
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23836
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 융합교육소프트웨어학과
Advisor
박남제
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 문제 2
3. 연구의 범위 2
II. 이론적 배경 및 선행 연구 3
1. 디지로그의 이해 3
1) 디지로그의 개념 3
2) 디지로그의 배경 요인 5
3) 디지로그의 특성 6
2. 디지로그 수업 모형 8
3. 인공지능의 원리 이해 11
1) 인공지능 신경망의 종류 11
2) CNN의 구조와 원리 12
3) 빅데이터와 텍스트 마이닝의 개념 13
III. 인공지능 원리 교육 교수학습 개발 14
1. 2015 개정 교육과정 분석 14
2. 교수학습 목표 수립 17
3. 주제별 지도 계획 17
4. 인공지능의 원리 이해 교수학습 활동 설계 18
1) 인공지능의 이미지 인식 원리 학습 디지로그 기반 수업 18
2) 인공지능의 이미지 분류 원리 학습 디지로그 기반 수업 24
3) 인공지능의 텍스트 마이닝 체험 디지로그 기반 수업 28
5. 평가 기준 및 계획 30
IV. 개발 교육 프로그램 현장 실증 33
1. 현장 실증 주요 활동 내용 33
1) 인공지능의 이미지 인식 원리 학습 디지로그 기반 수업 33
2) 인공지능의 이미지 분류 원리 학습 디지로그 기반 수업 41
3) 인공지능의 텍스트 마이닝 체험 디지로그 기반 수업 45
V. 결 론 52
참 고 문 헌 53
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
황유리. (2021). 디지로그 기법 활용 초등 인공지능 핵심 원리 교수·학습 프로그램 개발
Appears in Collections:
General Graduate School > Convergence Education Software
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.