제주대학교 Repository

대학부설 평생교육원 강사의 가르침 경험

Metadata Downloads
Alternative Title
Teaching Experience of University-affiliated Lifelong Education Center Instructors : Focused on Jeju National University Lifelong Education Center
Abstract
The purpose of this study was to explore the meaning of the teachingexperience that instructors at the University-affiliated LifelongEducation Center have in the field of lifelong education. The specificresearch problems set to achieve the purpose of this study are asfollows. First, in what context do University-affiliated LifelongEducation Center instructors experience teaching? Second, what doUniversity-affiliated Lifelong Education Center instructors experiencewhile teaching? Third, what is the meaning of the teaching experienceof the instructor at the University-affiliated Lifelong Education Center? In order to analyze the research problem, 6 instructors from theUniversity-affiliated Lifelong Education Center were selected as research participants. After collecting data through in-depth interviews,the data were analyzed by Moustakas of the PhenomenologicalResearch Methods. As a result, 7 topics for 3 research problems werederived, and related topics were grouped and categorized into 3 subjectgroups. In order for research participants to practice teaching at theUniversity-affiliated Lifelong Education Center, they must first formprofessionalism. The qualification to operate lifelong educationprograms is granted only when expertise in the relevant field is formed.After entering the institution, he knew the importance of lifelongeducation, so he was always thoroughly preparing instructors forlearners. In addition, for growth, he continued his career and workactivities or expanded his learning with new study. Accordingly, thestudy participants expressed satisfaction in general as their life as ainstructors was also related to their daily life. The results of this study are as follows. First, in order to enter the University-affiliated Lifelong EducationCenter as a instructors, he formed his professionalism throughundergraduate majors, graduate school, certification, and previous workexperience, and accumulated teaching experience through teachingexperiences at other institutions and centers. Second, it was necessary to analyze and develop the lifelongeducation program as the University-affiliated Lifelong EducationCenter. It was designed with contents that are practically helpful tolearners, and it was recognized that teaching methods, lecture delivery,and interaction with learners were important. Third, the instructors of the University-affiliated Lifelong EducationCenter had the teaching experience to grow together with the learners.As life goals become clear, they focus on improving their careers, and the growth of these instructors is also affecting the growth of learners. Fourth, teaching has an important meaning in the life of an instructorat the University-affiliated Lifelong Education Center, and has apositive effect on not only learners but also institutions. Even after thelecture is over, the relationship with the learner is maintained,becoming a mutually helpful existence, and it has changed into avaluable life in which teaching and learning are always present. As described above, from the research results, instructors andlearners participating in lifelong education are growing together, andthis growth has been linked to another learning. So, it was found thatteaching and learning are moving in and out of the lifelong educationcenter, and the relationship with learners is continuing. Therefore, in order to form and develop the expertise of instructorsat the Lifelong Education Center, it is necessary to prepare aneducation program to improve the professionalism of the instructors atthe individual level as well as at the institutional level.
이 연구의 목적은 대학부설 평생교육원 강사가 평생교육 현장에서 중요하게 작용하고 있는 가르침 경험에 대한 의미를 탐색하였다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학부설 평생교육원 강사는 어떤 맥락 속에서 가르침을 경험 하는가? 둘째, 대학부설 평생교육원 강사는 가르치면서 무엇을 경험하는가? 셋째, 대학부설 평생교육원 강사의 가르침 경험의 의미는 무엇인가?
연구문제를 분석하기 위하여 대학부설 평생교육원 강사 6명을 연구 참여자로 선정하였다. 심층면담을 통하여 자료를 수집한 후 질적 사례 연구 중 현상학적 연구 방법 중 Moustakas의 연구방법으로 자료를 분석하였다. 그 결과 3개의 연구문제에 대한 7개의 주제를 도출하였으며, 관련된 주제를 묶어 3개의 주제 묶음으로 범주화하였다.
연구 참여자가 대학부설 평생교육원에서 가르침을 실천하기 위해서는 우선 전문성을 형성해야 한다. 해당 분야의 전문성이 형성되어야 평생교육 프로그램을 운영할 수 있는 자격이 부여된다. 기관에 진입하고 나서는 평생교육의 중요성을 알기 때문에 학습자들을 위해 강의 준비를 항상 철저히 하고 있었다. 또한 성장을 위해 자신의 경력 및 작품 활동도 꾸준히 하거나 새로운 학습으로 배움을 확장시켰다. 이에 따라 연구 참여자는 강사로써의 삶이 일상생활에도 연관되어 있어 대체로 만족감을 나타냈다.
이 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 대학부설 평생교육원 강사로 진입하기 위해서는 학부 전공, 대학원, 자격증 취득, 전 직장에서의 경력 등으로 전문성을 형성하였고, 다른 기관 및 센터에서의 가르침 경험을 통해 강의 경력을 축적시켰다.
둘째, 대학부설 평생교육원 강사로써 평생교육 프로그램 운영을 위한 분석 및 개발이 필요하였다. 학습자에게 실질적으로 도움이 되는 내용으로 기획하고 교육방법, 강의 전달, 학습자와 상호작용이 중요하다는 것을 인식하고 있었다.
셋째, 대학부설 평생교육원 강사는 가르침 경험이 학습자와 함께 성장하고 있었다. 삶의 목표가 분명해지면서 자신의 경력을 향상시키는데 중점을 두고 있으며, 이러한 강사의 성장이 곧 학습자의 성장에도 영향을 미치고 있었다.
넷째, 대학부설 평생교육원 강사의 삶에 있어 가르침은 중요한 의미를 가지고 있으며, 학습자뿐만 아니라 기관에도 긍정적인 영향을 주고 있었다. 강의가 끝난 후에도 학습자와 관계가 유지되고 있어 서로에게 도움이 되는 존재가 되며, 가르침과 배움이 항상 존재하고 있는 가치 있는 삶으로 변화하였다.
이상과 같이 연구결과를 통해서 볼 때, 평생교육에 참여하는 강사와 학습자가 함께 성장하고 있으며, 이러한 성장이 또 다른 학습으로 연결되었다. 그래서 평생교육원이라는 울타리 안팎으로 가르침과 배움이 넘나들고 있으며, 학습자와 관계형성은 지속되고 있음을 알 수 있었다.
따라서 평생교육원 강사의 가르침에 대한 전문성을 형성하고 발전시키기 위해서는 강사 개인차원 뿐만 아니라 기관차원에서 전문성을 향상시킬 수 있는 교육 프로그램 운영이 마련되어야 할 것이다.
Author(s)
송미림
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010233
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23837
Alternative Author(s)
Song, Mi Rim
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등교육학전공
Advisor
김민호
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 비형식교육기관으로써 대학부설 평생교육원 5
가. 비형식교육기관의 특징과 현황 5
나. 대학부설 평생교육원의 유래와 전개과정 8
다. 대학부설 평생교육원의 현황 10
2. 대학부설 평생교육원 강사 14
가. 대학부설 평생교육원 강사 14
나. 대학부설 평생교육원 강사의 역할 16
3. 가르침의 의미 18
가. 교육 이론적 의미 19
나. 현상학적 의미 24
Ⅲ. 연구방법 26
1. 현상학적 연구방법 26
2. 연구 참여자 26
가. 연구 참여자의 선정과정 26
나. 연구 참여자의 기본사항 27
다. 연구 참여자 소개 28
3. 자료 수집 30
4. 자료 분석 31
Ⅳ. 연구결과 33
1. 가르침 경험의 맥락: "전문성 확보하기" 34
가. 전문성 형성하기 34
나. 다양한 가르침 경력 쌓기 37
다. 평생교육원 강사 유지하기 39
2. 가르침 경험의 내용: "소통을 통해 성장하기" 44
가. 학습자와 관계 맺기 44
나. 학습자의 성장 돕기 49
다. 전문성 신장하기 54
3. 가르침 경험의 의미:"평생교육원 울타리를 넘나들기" 57
Ⅴ. 논의 및 결론 61
1. 논의 61
2. 결론 63
2. 연구 참여자 26
가. 연구 참여자의 선정과정 26
나. 연구 참여자의 기본사항 27
다. 연구 참여자 소개 28
3. 자료 수집 30
4. 자료 분석 31
Ⅳ. 연구결과 33
1. 가르침 경험의 맥락: "전문성 확보하기" 34
가. 전문성 형성하기 34
나. 다양한 가르침 경력 쌓기 37
다. 평생교육원 강사 유지하기 39
2. 가르침 경험의 내용: "소통을 통해 성장하기" 44
가. 학습자와 관계 맺기 44
나. 학습자의 성장 돕기 49
다. 전문성 신장하기 54
3. 가르침 경험의 의미:"평생교육원 울타리를 넘나들기" 57
Ⅴ. 논의 및 결론 61
1. 논의 61
2. 결론 63
참고 문헌 66
ABSTRACT 71
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
송미림. (2021). 대학부설 평생교육원 강사의 가르침 경험
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.