소셜미디어 마이닝을 이용한 한·중 모바일 간편결제 서비스에 대한 소비자 반응 탐색적 분석
- Alternative Title
- Exploratory Analysis of Consumer Responses to Korea-China Mobile Simple Payment Service Using Social Media Mining : Focusing on Kakao Pay and Alipay
- Abstract
- Recently, the spread of mobile simple payment services has been increasingly affectedby people's lives. In addition, research scholars from both China and Korea areincreasingly studying mobile simple payment services, indicating that the continuousdevelopment of mobile simple payment services is very important in the future. This paper extracted empirical words shared by consumers in social media using Python to find out how consumers responded differently to Alipay and Kakao Pay, and conducted frequency analysis, air word analysis, and mapping analysis. Through the analysis, a plan to improve the mobile simple payment service was derived, and it is expected to be useful in the development of the mobile temporary payment service.
- Author(s)
- 가 정
- Issued Date
- 2021
- Awarded Date
- 2021. 2
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23840
- Alternative Author(s)
- Ke, Jing
- Affiliation
- 제주대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영정보학전공
- Advisor
- 안진현
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
2.1. 모바일 간편결제 서비스 3
2.2. 국내외 모바일 간편결제 서비스 현황 3
2.3 한중 모바일 간편결제 서비스 시장 현황 5
1) 한국 모바일 간편결제 서비스 시장 현황 5
2) 중국 모바일 간편결제 서비스 시장 현황 7
2.4. 카카오페이와 알리페이 9
2.5. 모바일 간편결제 서비스의 선행연구 10
2.6. 소셜미디어 데이터 분석 12
Ⅲ. 연구방법 14
3.1 연구모델 14
3.2 분석대상 및 자료수집 14
1) 분석대상 14
2) 데이터 수집 및 전처리 15
3.3 소셜미디어 마이닝 분석 과정 18
IV. 분석결과 19
4.1 빈도분석 결과 19
4.2 공기어분석 결과 23
4.3 매핑분석 결과 27
Ⅴ. 결론 29
참고 문헌 30
- Degree
- Master
- Publisher
- 제주대학교 대학원
- Citation
- 가 정. (2021). 소셜미디어 마이닝을 이용한 한·중 모바일 간편결제 서비스에 대한 소비자 반응 탐색적 분석
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Appears in Collections:
- Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Management Information Systems
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