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푸드아트테라피를 활용한 미술표현 프로그램 연구

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Alternative Title
A Study on Art Expression Program Using Food Art Therapy
Abstract
청소년기는 아동에서 성인으로 넘어가는 과도기로 신체적, 정서적, 사회적, 인지적 발달이 이루어지는 중요한 시기이다. 청소년은 발달상의 급격한 변화로 인해 심리적 불안과 정체감의 혼란을 경험하며 이는 자칫 문제행동으로 이어질 수 있다. 오늘날 우리나라 청소년은 미술 정체기 속에서 창작에 대한 소극적인 태도를 보이며 미디어에 과도하게 노출되어 자신을 깊이 생각하고 이해하는 시도가 부족한 상황이다. 그런 까닭에 청소년은 자신을 올바르게 이해하고 바람직한 방식으로 정서를 순화하며 개인의 경험과 내면세계를 탐색함으로써 긍정적인 자아 개념을 확립할 수 있는 기회가 마련되어야 한다.
미술은 인간의 삶에서 다양한 방식으로 개인의 내부 구조를 나타내주는 중요한 수단이다. 특히, 청소년은 미술표현을 통해 자신을 자유롭게 표현함으로써 불안한 정서를 완화하고 억압된 욕구, 잠재력, 상상력 등을 표출하여 발달상의 위기를 극복할 수 있다.
미술표현 활동의 다양한 영역 중에서도 푸드아트테라피는 푸드 매체를 활용하여 내면세계를 표현하는 과정을 통해 긍정적인 사고와 자아 성장을 유도하는 미술치료 기법이다. 푸드아트테라피는 자연 재료로부터 심리적 안정감을 느끼고 신체적 감각에 집중할 수 있도록 하며, 상상력을 자극하여 독창적인 작품 활동을 가능하게 해준다는 점에서 효과적인 예술치료의 한 장르로서 자리매김 하고 있다.
본 연구는 청소년의 자기 표현력 향상과 긍정적인 자아개념 확립을 위해 푸드아트테라피를 활용한 미술표현 프로그램을 개발하고 적용하여 결과를 도출하고자 하였다. 이를 위해 제주특별자치도 제주시에 소재한 'ㅇ'지역 아동센터의 중학생 1, 2학년을 대상으로 프로그램을 진행하였다. 미술표현 프로그램은 단계별 구성 요소에 따라 4단계로 나누어 총 8차시로 구성하였으며, 청소년의 내면을 다루는 다양한 주제를 여러 가지 곡류를 사용하여 독창적인 예술작품으로 표현할 수 있도록 프로그램을 계획하고 진행하였다. 그 결과로 푸드아트테라피를 활용한 미술표현 프로그램의 효과를 확인할 수 있었으며, 그 내용은 다음과 같다.
첫째, 비정형 매체인 곡류를 활용하여 청소년의 호기심을 자극하고 동기를 유발하며 심리적 안정감을 유발할 수 있었다. 더불어 표현 과정에서 스트레스를 해소하고 내면의 갈등을 유의미하게 다룰 수 있었다.
둘째, 인간의 내부의 다양한 주제를 다루는 표현활동을 적용함으로써 학생들이 자유롭게 자신의 내면을 표현하고 궁극적으로 정서, 신체, 경험을 연결하는 통합적인 시도를 할 수 있었다.
셋째, 집단 프로그램을 통해 구성원 간의 상호작용을 유발하여 타인을 이해하고 공감하는 수용적인 태도를 기를 수 있었다. 이로써 상호 협력적인 자세와 긍정적인 또래 관계를 형성할 수 있었다.
푸드아트테라피를 활용한 미술표현 프로그램은 청소년으로 하여금 내면의 이야기를 토대로 독창적인 작품을 제작하며 정서를 유의미한 방식으로 풀어내는데 큰 의의를 둔다. 또한, 청소년이 자신을 올바르게 이해하고 주체성을 확립하여 건강한 성인으로서의 전환을 가능하게 할 것이라 사료된다.
본 연구를 통해 청소년의 자유로운 자기표현과 관련한 연구의 일환으로 청소년의 올바른 자기 탐색 및 표출과 긍정적인 자아 형성에 도움이 될 것을 기대한다.
Adolescence, a transition period from childhood to adulthood, is an important time for physical, emotional, social, and cognitive development. Adolescents experience psychological anxiety and confusion of identity due to rapid developmental changes, which can lead to problematic behavior. Today, teenagers in our country are showing a passive attitude towards creation in the midst of art stagnation and are overexposed to the media and lack attempts to think deeply and understand themselves. Therefore, there should be an opportunity for adolescents to establish a positive self-concept by understanding themselves properly, purifying emotions in a desirable way, and exploring their experience and inner world. In human life, art is an important means of representing an individual's internal structure in various ways. Specially, adolescents can alleviate their uneasy emotions by expressing themselves freely through art expression and can overcome developmental crises by expressing their suppressed desire, potential, and imagination. Among various areas of art expression activities, food art therapy is an art therapeutic technique that induces positive thinking and self-growth through the process of expressing the inner world using food media. Food art therapy allows you to feel psychological stability from natural materials and to focus on physical senses, and has established itself as a genre of effective art therapy in that it stimulates imagination and enables creative work activities. This study was intended to produce results by developing and applying an art expression program using food art therapy to improve self-expression and to establish positive self-concept of adolescents. To this end, the program was conducted for the 7th and 8th graders at the 'O' Regional Children's Center located in Jeju-si, Jeju Special Self-Governing Province. The art expression program was divided into 4 stages according to the components of each stage, consisting of a total of 8 classes. This study planned and conducted a program to express various themes dealing with the inner world of adolescents into original works of art using a variety of grains. As a result, this study was able to confirm the effectiveness of the art expression program using food art therapy, and the contents are as follows. First, the use of grains, an atypical medium, helped to stimulate adolescents' curiosity, motivate them, and cause psychological stability. Moreover, the expression process helped to relieve stress and to handle inner conflicts meaningfully. Secondly, students were free to express their inner self, and ultimately, they were able to make an integrated attempt to connect emotions, bodies, and experiences by applying expressive activities that deal with various topics within a human being. Thirdly, through a group program, adolescents were able to develop a receptive attitude of understanding and empathizing with others by causing interactions between members. This allowed adolescents to form a mutually cooperative attitude and a positive peer relationship. The art expression program using food art therapy places great significance on adolescents releasing their emotions in a meaningful way by creating an original work based on their inner story. Also, the program is believed to enable a transition of adolescents into healthy adults by understanding themselves correctly and establishing their subjecthood. As part of a study on free self-expression of adolescents, this study is expected to help adolescents find and express themselves properly and build a positive self.
Author(s)
김연주
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010278
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23849
Alternative Author(s)
Kim, Yun Ju
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육전공
Advisor
손일삼
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 목적 및 필요성 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 청소년 미술표현과 푸드아트테라피 3
1. 청소년 발달에 따른 미술표현 특징 3
2. 푸드아트테라피와 미술표현 활동의 연관성 13
Ⅲ. 푸드아트테라피를 활용한 미술표현 프로그램 19
1. 프로그램 구성 19
2. 프로그램 진행 및 결과 분석 24
3. 프로그램 기대효과 52
Ⅳ. 결 론 55
참고문헌 57
ABSTRACT 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김연주. (2021). 푸드아트테라피를 활용한 미술표현 프로그램 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
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