제주대학교 Repository

인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동이 초등학생들의 과학 개념 및 과학 태도에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of Summary Skills Using Infographics on the Scientific Concepts and Attitudes of Elementary School Students
Abstract
The purpose of this study is to find out the effects of summaryskills using infographics on elementary school students' scientificconcepts and attitudes. The degree of concept formation wasanalyzed to see the effect of cognitive aspects of learning theoremactivities using infographics, and the change of scientific attitudewas looked at to see the effect of affective aspects. In addition, thecharacteristics of the infographics results organized by the studentsand the students' perception of the infographics utilization classeswere analyzed.The study was conducted on two classes in the sixth grade ofJ-Elementary School in J-City, where experimental group studentsconducted an 11-hour program to organize their studies throughinfographics, while comparative group students conducted classes ina traditional way. To find out the effectiveness of summary skillsusing infographics, two groups of students were tested for scientificconcepts and scientific attitude, and a month later, a delayed testwas conducted to see if the concept formed continued.Studies have shown that experimental groups have statisticallysignificantly higher degree of scientific concept formation thancomparative groups. In the post-examination, the true group had ahigher mean than the comparative group, and in the delayed test,the mean was higher. The scientific attitude showed that there wasno statistically significant change, which did not affect the scientificattitude change. As a result of analyzing the infographics resultscomposed by students, various types of infographics were created foreach chassis, especially comparative analysis infographics thatcompares various concepts and concept diagram infographics thatreveals higher and lower concepts. In addition, there were manyinfographics produced using two or more visual elements, and mostinfographics showed the degree of conceptual structure of students.The experimental group's perception of classes using infographicswas generally positive, and in particular, many said that activities toorganize learning through infographics helped them understand andremember learning contents.Through this study, we can see that summary skills usinginfographics had a positive effect on the degree of science conceptformation of elementary school students, but did not have asignificant impact on their scientific attitude. However, furtherresearch is needed because there are prior studies showing thatinfographics composition activities are effective in affective areas,such as students' scientific attitudes.
이 연구의 목적은 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동이 초등학생들의 과학개념 및 과학 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동의 인지적 측면의 영향을 알아보기 위해 과학 개념 형성 정도를 분석하였고, 정의적 측면의 영향을 알아보기 위해 과학 태도 변화를 살펴보았다.또, 학생들이 구성한 인포그래픽 결과물의 특징과 인포그래픽 활용 수업에 대한학생들의 인식을 분석하였다.이 연구는 J시 J초등학교 6학년 2개 학급을 대상으로 이루어졌으며 실험집단학생들은 인포그래픽으로 학습 정리 활동을 하는 11차시 분량의 프로그램을 진행하였고 비교집단 학생들은 전통적인 방식으로 수업을 실시하였다. 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동의 효과를 알아보기 위해 두 집단 학생들을 대상으로과학 개념 검사와 과학 태도 검사를 실시하였으며 과학 개념 검사의 경우 형성된개념이 지속되는가를 알아보기 위해 한 달 뒤 지연 검사를 실시하였다.연구 결과 실험집단이 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 과학 개념 형성정도가 높았다. 사후 검사에서 실헙 집단이 비교 집단보다 평균이 높았으며 지연검사에서는 더욱 평균이 높았다. 과학 태도에서는 통계적으로 유의미한 변화가없어 과학 태도 변화에는 영향을 주지 못한 것으로 나타났다. 학생들이 구성한인포그래픽 결과물을 분석한 결과 차시별로 다양한 유형의 인포그래픽이 작성되었으며 특히 여러 개념을 비교하는 비교분석형 인포그래픽과 상위 개념과 하위개념이 드러나는 개념도형 인포그래픽이 많이 제작되었다. 또, 시각 요소를 2가지 이상 활용하여 제작된 인포그래픽이 많았고 대부분의 인포그래픽에 학생들의개념 구조화 정도가 드러나 있었다. 인포그래픽을 활용한 수업에 대한 실험집단학생들의 인식은 대체로 긍정적이었으며 특히 인포그래픽을 통해 학습 내용을 정리하는 활동이 학습 내용을 이해하고 기억하는 데 도움이 된다는 응답이 많았다.이 연구를 통해 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동이 초등학생들의 과학 개념 형성 정도에 긍정적인 영향을 주었으나 과학 태도에는 유의미한 영향을 미치지 못하였음을 알 수 있었다. 그러나 인포그래픽 구성 활동이 학생들의 과학 태도 등 정의적 영역에 효과가 있다는 선행 연구 결과가 있기 때문에 추가적인 연구가 필요하다.
Author(s)
김보영
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23851
Alternative Author(s)
Kim, Bo Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육전공
Advisor
신애경
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 용어의 정의 2
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 인포그래픽 4
2. 과학 태도 11
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 13
1. 연구 대상 13
2. 연구 절차 13
3. 연구 설계 14
4. 인포그래픽을 활용한 학습 정리 프로그램 15
5. 검사 도구 19
6. 자료 처리 및 분석 20
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 22
1. 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동이 과학 개념 형성 정도에 미치는 영향 22
2. 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동이과학 태도에 미치는 영향 24
3. 초등학생들이 구성한 인포그래픽 결과물 특징 분석 26
4. 인포그래픽을 활용한 수업에 대한 초등학 생들의 인식 38
Ⅳ. 결론 및 제언 43
1. 결론 43
2. 제언 44
참고 문헌 45
ABSTRACT 47
부 록 49
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김보영. (2021). 인포그래픽을 활용한 학습 정리 활동이 초등학생들의 과학 개념 및 과학 태도에 미치는 효과
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Science Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.