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제주방문 외국인 관광객의 방문동기와 선택속성의 차이에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Difference of Visiting Motivation and the Choice Attributes of International Visitors to Jeju : Compared to Hongkong, Malaysia and Taiwan
Abstract
세계 관광시장의 규모와 역할은 지속적으로 성장하여 2017년 세계 GDP와 일자리 직접 기여도가 2.6조 달러와 1억 1,845만개에 달하였다. 세계 관광시장 속 한국 인바운드는 1991년부터 2017년까지 연 평균 5.6%의 지속성장을 하였다. 매년 증가하다가 2015년 메 르스(MERS) 위기 후 2016년 1,724만명 최대치를 기록하였다. 제주 인바운드는 메르스 (MERS) 당시 대체관광지로써 외국인 입도는 줄었으나 내국인 입도객이 증가하여 피해가 적 었다. 그리고 2016년 관광객 총 1,585만으로 그중 내국인 1,225만 외국인 360만명 최대 치를 기록하였다. 그러나, 관광산업은 외부환경에 변화에 매우 민감한 산업이다. 어떠한 정치적 이슈나 경제 적 이슈로 관광의 수요와 공급은 급변할 수 있다. 예로 국내정세, 국외정세, 2003년 사스 (SARS), 2015년 메르스(MERS)와 2017년 사드(THAAD)등을 말할 수 있다. 이 중 사드 (THAAD)로 당시 중국인 관광객에게 편중되어 있던 제주도 외국인 인바운드 시장은 전체 시장의 65%나 급감하게 되었다. 본 연구의 목적은 외부환경에 변화에 민감한 관광산업이 외부환경변화에 대한 안정성을 높 이는 일환이며 "생태계의 생물종이 다양하면 외부환경 변화에 대한 안정성이 높다."는 전제를 대입하여 "제주방문 외국인 관광시장의 관광객 국적이 다양하면 외부환경 변화에 대한 안정 성을 높일 수 있다."는 생각에서 시작되었다. 본 연구는 제주도를 방문하는 국가 중 상당수를 차지하는 홍콩·말레이시아·대만을 대상으 로 하였다.세부목적은 다음과 같다. 첫째, 국가별 방문현황과관광동기, 관광지선택속성, 관광만족도를조사하여통계분석을한다 둘째, 분석된 자료를 기반으로 국가별 차이점을 규명한다. 셋째, 규명된 차이점을 토대로 국가별 차별화된 접근법을 제시한다. 연구의 분석 결과는 다음과 같이 제시된다. 첫째, 홍콩인이 중요시 여기는 관광동기는 경험동기와 휴식동기로 대상지역의 좋은 날 씨, 경관, 문화를 체험하며 일상으로부터 벗어나 스트레스를 해소하며 휴식하기를 원한다. 도 심을 벗어나 자연이 있으며 제주도의 문화를 엿볼 수 있는 제주의 매력물은 올레길과 오름이 다. 이를 통해 도시생활에 지친 도시인들에게 여유와 스트레스 완화 효과를 주는 치유의 섬으 로써 제주의 이미지를 부각시키는 접근방법이 효과적일 것으로 보인다. 둘째, 말레이시아 관광객이 상대적으로 중요시 여기는 동기는 사회동기, 과시동기, 한류 동기이다. 관광지선택속성 중 사회문화성, 편리성, 자연환경성이 관광만족도에 긍정적인 영 향을 미친다. 종합하면 말레이시아인들의 인식 속에 제주는 홍콩과 대만 관광객보다 더 높은 차원의 고급관광지로 위치하고 있다. 선진문화와 발달된 관광지를 경험할 수 있으며 심리적 으로 사회적 지위를 나타낼 수 있다. 따라서, 현대적이며 청결한 호텔과 관광지는 매력적 요 소로 작용할 것이며 젊은 층에게 플레이 K-pop과 같이 첨단 기술을 이용하며 동시에 한류를 느낄 수 있는 관광지를 제주도 홍보에 이용하는 방법이 효과적일 것으로 보인다. 셋째, 대만관광객이 중요시 여기는 관광동기는 휴식동기, 사회동기, 경험동기이다. 휴식 동기, 사회동기, 경험동기는 직접적으로 관광만족도에 긍정적이 영향을 미쳤다. 관광지 선택 속성 중 숙박시설 및 음식, 사회문화성, 경제성이 관광만족도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 종 합하면 대상지역의 새로운 것을 체험하며 여행 중 동료나 모임 사람들과 유대감을 높이며 휴 식하기를 원한다. 제주도에 있는 다양한 관광시설 중 여러 사람이 편하게 이용할 수 있는 호 텔과 숙박시설의 다양한 정보와 제주도의 맛집 문화소개를 통한 접근이 효과적일 것으로 보 인다. 결론적으로 제주를 찾는 국가별 관광동기, 관광지 선택속성, 관광만족도에 차이가 있다는 것을 밝혔다는데 의의가 있다. 제주를 방문하는 국가들의 차이를 검증하여 좀 더 효과적인 접 근법을 제시하여 다양한 국가가 지속적으로 제주를 찾아 외부환경 변화에 따른 특정 국가의 변동에 안정성을 기할 연구가 지속되어야 한다.
The size and role of the global tourism market has grown steadily. This market's lever of contribution of global GDP is $2.6trillion and direct contribution of jobs is 118.45miion in 2017. Korea inbound, which is part of the global tourism market, has grown at an annual average growth rate of 5.6% from 1991 to 2017.It is increasing every year, but it reached a maximum of 17.24 million people in 2016 after the MERS crisis in 2015. Jeju Inbound decreased the number of foreign tourists during the MERS crisis, but the number of domestic tourists increased and the damage was less. And in 2016, the total number of tourists totaled 15.85 million, of which 12.2 million foreigners were the highest, 3.6 million. However, tourism industry is very sensitive to changes in the external environment. Demand and supply of tourism can change rapidly due to any political or economic issue. For example, it can refer to domestic situation, overseas situation, SARS in 2003, MERS in 2015 and THAAD issue in 2017. Due to THAAD isuue, Jeju Island foreign inbound market, which was concentrated by Chinese tourists, plummeted 65% of the overall market. The purpose of this study is to improve the stability of the tourism industry from the external environment change. On the premise that if there is species diversity in the ecosystem, it is highly stable against changes in the external environment. From this premise I made a Idea that the diversity of tourist's nationalities in the foreign tourist market in Jeju can increase the stability against changes in the external environment. The purpose of this study is to investigate Hong Kong, Malaysia and Taiwan which have a large number of countries visiting Jeju Island First, statistical analysis is conducted by examining the status of visits by country, tourism motivation, tourism selection attributes, and tourism satisfaction. Second, differences between countries are identified based on the analyzed data. Third, we present a differentiated approach for each country based on the identified differences. The results of the study are as follows First, the tourist motivation that Hong Kong regards as important is experiencing the good weather, scenery, culture of the target area by the experience motive and the rest motive, and wants to get rid of the daily life and relieve the stress and to rest. The place where you can experience nature and culture out of the city life is Jeju olle trail and Oreum. Through this, it seems that the approach to highlight the image of Jeju as an island of healing that gives relaxation and stress relief to urban people who are tired of urban life Second, motives that Malaysian tourists regard as relative importance are social motivations, show motives, and Korean wave motives. Among the attributes of tourist attractions, Societal culture, convenience, and natural environment have positive effects on tourism satisfaction. In sum, in recognition of the Malaysians, Jeju is a higher level tourist destination than Hong Kong and Taiwanese tourists. They can experience advanced cultures and developed tourist attractions, and can exhibit psychological social status. Therefore, it seems that modern and clean hotels and tourist attractions will be attractive, and it will be effective to use the high technology such as play K-pop for younger people and to use tourist attractions that can feel the Korean wave at the same time. Third, tourist motivation that Taiwanese tourists regard as important is resting motive, social motive, experience motive. resting motivation, social motivation, and experience motivation directly affect tourism satisfaction positively. Among the attributes of tourist attractions, accommodation and food, socio-cultural and economical aspects had a positive effect on tourism satisfaction. By combining, Taiwanese want to experience new things in the target area and relax with friends and meeting people while traveling. It seems to be effective to access various information of hotels and accommodation facilities which can be easily used by various tourist facilities in Jeju Island and introducing the gastroventure of Jeju Island. In conclusion, it is meaningful that there is a difference in tourism motivation, preference attribute of tourism destination, and tourism satisfaction of each country visiting for Jeju. It is necessary to continue the research to verify the difference of the countries visiting Jeju and propose a more effective approach so that various countries continuously visit Jeju and make stability in the fluctuation of specific countries due to changes in the external environment.
Author(s)
김지훈
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008909
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23856
Alternative Author(s)
KIm, Ji Hoon
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광개발학전공
Advisor
최용복
Table Of Contents
제 1장 서론 1
제 1절 연구의 배경과 목적 1
제 2절 연구의 방법 및 범위 4
제 3절 연구의 흐름 6
제 2장 이론적 배경 7
제 1절 외국인방문객 방문현황 7
1. 방문추이 7
2. 국가별 현황 9
제 2절 관광동기 18
1. 개념 18
2. 측정방법 20
제3절 관광지 선택속성 26
1. 개념 26
2. 측정방법 27
제4절 관광만족도 31
1. 개념 31
2. 측정방법 33
제 3장 연구의 설계 36
제 1절 연구모형 36
제 2절 가설의 설정 37
1. 국적별 관광동기의 차이 37
2. 국적별 관광동기와 관광지 선택속성 38
3. 국적별 관광동기와 관광만족도 39
4. 국적별 관광지 선택속성과 관광만족도 40
제 3절 변수의 조작적 정의 41
1. 관광동기 41
2. 관광지 선택속성 44
3. 관광만족도 45
제 4절 설문지 구성 46
제 5절 자료의 수집 및 분석방법 47
제 4장 실증분석 49
제 1절 표본의 특성 49
1. 인구통계학적 특성 49
2. 관광행태적 특성 51
제 2절 신뢰성 및 타당성 검증 53
1. 관광동기 요인 54
2. 관광지 선택속성 요인 57
3. 관광만족도 요인 58
제 3절 국적별 차이검증 59
1. 국적별 관광동기 60
2. 국적별 관광지 선택속성 61
3. 국적별 관광만족도 62
제 4절 연구가설의 검증 62
1. (가설1) 검증 63
2. (가설2) 검증 63
3. (가설3) 검증 74
4. (가설4) 검증 76
제 5절 분석결과의 종합 79
제 5장 결론 82
제 1절 연구결과의 요약 82
제 2절 시사점 85
제 3절 한계점 및 향후 과제 88
참고문헌 91
1. 국내 자료 91
2. 국외 자료 94
3. 기타 자료 96
설문지 97
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
김지훈. (2019). 제주방문 외국인 관광객의 방문동기와 선택속성의 차이에 관한 연구
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Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Tourism Development
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