제주대학교 Repository

텍스트 데이터 라벨링 기반 머신러닝 교육 프로그램 개발 및 적용

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and applicationof the Machine Learning educationalprogram based on text data labeling
Abstract
This study developed and applied the text data labeling-based Machine Learning education program, as an educational method to improve the computational thinking of elementary school students, and then, verified its effectiveness. To develop the educational program, for 100 elementary school teachers in Jeju Island, their needs and requirements were analyzed in advance and based on such results, the program was designed and developed. In the developed educational program, 12 sessions were held for 6 weeks, targeting 17 male and female students enrolled in the 6th grade of the elementary school. The effectiveness of the program was verified in the following ways; the pre- and post-tests were conducted using 'Bebras Challenge' and 'Computational Cognition Test Type A and B' in order to analyze the educational effects. Such analyses showed that Machine Learning education focused on data labeling contributed to the improvement of elementary school students' computational thinking.
본 연구는 초등학생의 컴퓨팅 사고력을 향상하기 위한 교육 방법으로 텍스트 데이터를 활용한 데이터 라벨링 중심의 머신러닝 교육 프로그램을 개발하여 적용한 후 그 효과를 검증하였다. 교육 프로그램 개발을 위해 제주도 초등학교 교사 100명을 대상으로 사전 요구 분석을 진행하였고, 그 결과를 바탕으로 교육 설계 및 개발을 진행하였다. 개발한 교육 프로그램은 초등학교 6학년에 재학 중인 17명의 남녀 학생을 대상으로 6주간 12차시의 교육을 진행하였다. 해당 교육의 효과성을 검증하기 위해 '비버 챌린지(Bebras Challenge)'와 '계산적 인지력 검사(Computational Cognition Test) A, B형'을 활용하여 사전 사후 검사를 진행하여 교육적 효과를 분석하였다. 분석 결과 데이터 라벨링 중심의 머신러닝 교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력 향상에 이바지한 것으로 나타났다.
Author(s)
김봄솔
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010329
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23871
Alternative Author(s)
Kim, Bom Sol
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등컴퓨터교육전공
Advisor
김종훈
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 내용 2
3. 연구 절차 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 인공지능(AI) 4
2. 머신러닝 5
3. 머신러닝 포 키즈 7
4. 데이터 라벨링 8
5. 컴퓨팅 사고력 9
6. 비버 챌린지 11
7. 계산적 인지력 검사 11
8. 선행연구 분석 12
Ⅲ. 연구 내용 14
1. 요구 분석 14
2. 설문 내용 14
3. 교육 방향 17
4. 교육 내용 18
5. 교육자료 개발 20
Ⅳ. 연구 결과 및 해석 29
1. 연구 대상 29
2. 검사 도구 29
3. 연구 설계 및 처치 29
4. 사전-사후 검사의 정규성 검정 30
5. 컴퓨팅 사고력 사전-사후 검사 비교 31
6. 학생 산출물 심층 분석 32
7. 연구 결과 분석 38
Ⅴ. 결론 및 제언 40
1. 결론 40
2. 제언 41
참고 문헌 43
ABSTRACT 46
부 록 48
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김봄솔. (2021). 텍스트 데이터 라벨링 기반 머신러닝 교육 프로그램 개발 및 적용
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Physical Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.