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'우리 몸의 구조와 기능' 애니메이션 제작을 활용한 STEAM 프로그램 개발 및 적용 효과

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Alternative Title
The Development and Application Effects of STEAM Program Utilizing Animation Production about 'Structure and Function of the Our Body'
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of STEAM program on students' academic achievement, creative problem-solving ability, scientific inquiry ability and scientific interests of elementary school students. For this, we developed a STEAM program to utilize animation production about 'Structure and Function of the Our Body' unit in 5th grade.
The STEAM program was made up based on the STEAM education standard consisting of the situation presentation, the creative design, and the emotional experience so that students can learn about the structure and function of our body for convergence of education..
The STEAM program was developed for a total of 9 sessions and was applied to the experimental group. The theoretical lesson of the 2009 revised curriculum was consisted of 11 sessions and was applied to the comparative group.
The results of study showed significant differences of the students' academic achievement, creative problem-solving ability to the experimental group participating in the STEAM program and also showed significant effects in the domians of subject contents and teacher preference, which are the areas of scientific interests compared to the comparative group. But the scientific inquiry ability of the experimental group participating in the program showed no meaningful difference compared to the comparative group. This means that the STEAM program to utilize animation production about 'Structure and Function of the Our Body' developed in consideration of the characteristics of elementary students positively influenced the academic achievement, creative problem-solving ability and scientific interests of elementary school students. In the future we need to develop STEAM programs more variously that utilize animation production and that it needs to be applied to elementary schools.
본 연구는 초등과학 5학년 '우리 몸의 구조와 기능' 단원과 관련하여 우리 몸 에 대한 애니메이션 제작을 활용한 융합인재교육(STEAM) 프로그램을 개발하고 이를 적용한 수업을 통하여 초등학생의 학업성취도, 과학 탐구 능력, 창의적 문제해결력 및 과학 흥미도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. STEAM 프로그램 구성은 우리 몸의 구조와 기능에 대해 융합적으로 학습할 수 있도록 상황 제시, 창의적 설계, 감성적 체험으로 구성된 STEAM 교육 준거를 기반으로 하였다. 초등학교 5학년 학생을 대상으로 실험 집단에는 개발된 9차시의 STEAM 프로그램을 적용하고, 비교 집단에는 2009 개정교육과정의 11차시 이론적 수업을 진행하였다. 연구 결과, 본 연구에서 개발한 프로그램은 학업성취도, 창의적 문제해결력, 과학 흥미도의 교과내용 및 교사선호도 영역에서 유의미한 향상을 보였다. 하지만 과학 탐구 능력에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 이는 초등학생의 특성을 고려하여 개발한 '우리 몸의 구조와 기능' 애니메이션 제작을 활용한 STEAM 프로그램이 초등학생들의 학업성취도, 창의적 문제해결력 및 과학 흥미도에 긍정적인 영향을 끼쳤음을 의미하며, 앞으로 애니메이션 제작을 활용한 다양한 STEAM 프로그램이 개발되어 초등학교에 적용될 필요가 있음을 시사해 준다.
Author(s)
이상호
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008955
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23882
Alternative Author(s)
Lee, Sang Ho
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등과학교육전공
Advisor
홍승호
Table Of Contents


Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 애니메이션 4
2. 우리 몸의 구조와 기능 5
3. STEAM 교육 7
4. 선행연구 분석 8

Ⅲ. 연구 절차 및 방법 11
1. 연구 절차 11
2. 연구 대상 12
3. 교육과정 분석 13
4. STEAM 프로그램 개발 15
5. 검사 도구 15
6. 실험 설계 18
7. 자료 분석 18
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 19
1. STEAM 교육 프로그램 개발 결과 19
2. STEAM 프로그램 적용 결과 21

Ⅴ. 결론 및 제언 30
1. 결론 30
2. 제언 31

참고문헌 32

ABSTRACT 34

부 록 36

STEAM 프로그램 계획
학업성취도 검사지
과학 탐구 능력 검사 도구
창의적 문제해결력 검사 도구
과학 흥미도 검사 도구
수업 만족도 검사 도구
STEAM 프로그램 교수․학습 과정안 및 학생용 학습지
수업 만족도 조사 결과
STEAM 프로그램 수업 활동 모습
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이상호. (2019). '우리 몸의 구조와 기능' 애니메이션 제작을 활용한 STEAM 프로그램 개발 및 적용 효과
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Elementary Education > Elementary Science Education
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