제주대학교 Repository

주제 중심 통합 학습을 통한 공간표현 지도방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Teaching Method of Spatial Expression through the Subject-Centered Integrated Learning - Focusing on the Reconstruction of the 5th and 6th Grade Achievement Criteria Curriculum in Elementary School
Abstract
본 연구는 교육과정 성취기준을 분석한 후, 주제를 중심으로 교육과정을 재구성하여 미술 교과의 공간 표현을 효과적으로 지도할 수 있도록 그 방안을 제시하고자 한다. 이 지도 방법을 통하여 '평면에 나타난 입체'라는 주제로 미술 교과와 수학 교과를 통합하여 운영하고 그 결과를 분석하였다. 이 통합 학습은 학생들이 수학과에서 정육면체의 겨냥도와 전개도에 대한 이해를 토대로 수학적 공간감각을 키워 미술과의 원근법에 대한 이해를 높이고 공간표현 능력을 향상시키는데 그 목적이 있다. 지도 결과 학생들의 작품에서 주제를 중심으로 통합한 공간 표현 지도가 학생들의 사실적으로 표현하고자 하는 욕구를 충족시켜 주고 있다는 것과 수학 교과서 내용으로 겨냥도와 전개도를 학습하였을 때 보다 교구와 소프트웨어 프로그램, 공간표현을 지도한 후에 입체와 공간감에 대한 이해가 명확해 지는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to analyze the curriculum achievement standards, to reconstruct the curriculum based on the subject, and to suggest ways to teach the spatial expression of the art subject. Through this instruction method, the art subject and the mathematics subject were integrated and operated with the theme of 'three - dimensional appearance on the plane' and analyzed the results. The purpose of this integrated learning is to improve students' understanding of perspectives of the arts and improve their spatial expression ability by developing a mathematical sense of space based on an understanding of the aim and the development of the cube in the mathematics department. As a result of teaching map of spatial expression in students' works, they are teaching diaries, software programs, and space expressions more than when they learned the aim and the development map through the contents of mathematics textbooks and the fact that they satisfy the desire to express students realistically And it became clear that understanding of stereoscopic and spatial sense becomes clear.
Author(s)
박보영
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 2
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008958
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23885
Alternative Author(s)
Park, Bo Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등미술교육전공
Advisor
임춘배
Table Of Contents
표 목차 ⅲ
그림 목차 ⅳ
국문 초록 ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 1
3. 연구의 제한점 2
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 미술 표현의 발달단계 3
가. 로웬펠드의 발달단계 3
나. 허위츠와 데이 4
다. 디 프랜시스코 5
2. 도형 개념의 이해 단계 6
가.반 힐의 기하 학습 사고 수준 이론 6
나. 피아제의 공간 개념 발달론 9
3. 공간표현 10
가. 개념 10
나. 방법 10
다. 교육적 가치 13
라. 지도상의 유의점 14
3. 도형 개념 이해 15
가. 입체도형 15
나. 직육면체 16
다. 지도상의 유의점 17
Ⅲ. 연구 방법 및 결과 19
1. 연구대상 19
가. 초등학생의 특성 19
나. 사전 활동 20
2. 연구방법 22
가. 주제 중심 통합 학습 22
나. 재구성의 근거 26
다. 재구성의 기준이 되는 성취기준 28
라. 성취기준 중심의 교육과정 재구성 방법 32
3. 지도의 실재 34
가. 수업 계획 34
나. 차시별 활동 37
다. 지도 작품 39
4. 지도 결과 및 분석 44
가. 사후 활동 44
다. 교육적 효과 분석 47
Ⅳ. 요약 및 결론 48
참고 문헌 50
ABSTRACT 52
부 록 54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박보영. (2019). 주제 중심 통합 학습을 통한 공간표현 지도방안 연구
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.