제주대학교 Repository

2017~2019 대학수학능력시험 한국사 평가문항의 '지문' 분석과 개선방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
2017~2019 College Scholastic Ability Test Korean History Text analysis and evaluation of evaluation items
Abstract
Since the 2017 school year, the Korean Studies subject to the College Scholastic Ability Test has been designated as a required subject in the existing elective courses, and has undergone various changes such as the evaluation system and the difficulty of questioning. Based on these changes, it is necessary to analyze the questionnaire on Korean SAT for the past three years based on the 2009 revised curriculum. In particular, the text, which is a component of the question, plays an important role as an evaluation factor for evaluating the historical thinking ability emphasized by the 2009 revision curriculum. The purpose of this study is to verify the correct direction of the historical thinking ability in accordance with the education goals and evaluation goals of the 2009 revised curriculum by analyzing the fingerprints in the Korean articles during the past three years. The contents of this study are as follows. First, I examined the historical thinking ability as an evaluation goal of the 2009 revised curriculum, and examined the direction and the evaluation goal of the college entrance examination after Korean history was designated as a required course. Next, we analyzed the fingerprints of 60 items of Korean SAT for the period from 2017 to 2019 into content area and action area, and examined fingerprints of the items that were presented on the same subject for 3 years. The results of the analysis are as follows. First, text tend to be more biased. Though question-taking has been done evenly by the ages, the use of fingerprints has not been variously presented. Second, it does not comply with the criteria of Korean history of action in the College Scholastic Ability Test. Particularly, it is focused on understanding and understanding of historical knowledge, which is a part of behavior, and analysis and interpretation of historical data. Third, text of the items with the same topic for three years are not utilized in various ways, and the core contents that conform to the writing standards of the curriculum have not been evenly distributed. As for the questioning of the items as a whole, they were being given out evenly by the ages. However, since various uses of fingerprints that can measure historical thinking ability are not achieved, questionnaires using various fingerprints should be made. Based on the results of the analysis, the proposed measures are as follows. First, the core contents of various fields should be made out of question items by period. Second, according to the mandatory implementation of Korean history in 2017, the 10 types of questions proposed by Korea Institute of Curriculum and Evaluation should be evenly distributed. In particular, item types 5 and 8 have not been utilized for the past three years. Third, it is necessary to reset the classification of the action area. 6 action areas should be rearranged so as to lead to process results divided into upper and lower areas. Fifth, integrated questionnaires should be made to utilize various kinds of fingerprints of historical thinking ability and item type.
Author(s)
이다영
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008982
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23892
Alternative Author(s)
Lee, Da Young
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 역사교육전공
Advisor
전영준
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적과 필요성 1
2. 선행 연구 검토 5
3. 연구대상과 내용 10
Ⅱ. 2009 개정 교육과정과 평가요소 분석 12
1. 2009 개정 교육과정과 역사적 사고력 평가 12
2. 대학수학능력시험의 출제 방향과 평가 목표 15
3. 한국사 문항 평가요소로서 지문의 중요성 및 적절성 18
Ⅲ. 대학수학능력시험 한국사 평가문항의 지문 분석 22
1. 대학수학능력시험 한국사 문항 지문의 분석 25
2. 3개년(2017~2019) 대학수학능력시험의 한국사 문항 지문 분석 31
Ⅳ. 대학수학능력시험 한국사 문항 지문의 개선 방안 77
Ⅴ. 결론 86
참고문헌 89
Abstract 95
2017~2019학년도 대학수학능력시험 한국사 출제 문제지 97

고등학교 한국사 총괄 목표 13
2009 개정 교육과정 한국사 하위 목표 14
대학수학능력시험 '한국사' 행동영역 평가목표 17
2017 수능 한국사 시험에서 "지문 없는 문항" 포함 시 반영 비율 19
2009 개정 교육과정에 따른 고등학교 한국사 교과서 집필 기준 22
2017년~2019년 한국사 문항 지문 내용별 분석 28
2017년~2019년 수능 한국사 내용영역 지문 출제 현황 31
2017년~2019년 수능 한국사 행동영역 지문 출제 현황 51
행동영역과 문항 유형간의 관계 52
역사적사실의 인과관계에 따른 행동영역 분류 기준 53
3개년(2017~2019) 한국사 문항 '출제의도' 63
3개년 동일 주제 문항 지문 출제 현황 66
2015 개정 교육과정 한국사 목표 77
2009 개정 교육과정과 2015 개정 교육과정 목표 79
행동영역과 문항 유형 간의 관계 재설정 83

2017년~2019년 한국사 평가 문항 내용영역 지문 분석 30
속일본기 사료(고등학교 한국사 금성출판사) 34
미래엔 '동학농민운동' 전개과정 42
비상 '동학농민운동' 전개과정 42
금성출판사 '동학농민운동' 전개과정 42
지문으로 사용되는 사료의 유형 47
설명문의 유형 분석 48
연표 및 지도 활용의 유형 49
삽화를 활용 시의 유형 분석 49
가상자료의 유형 분석 50
미래엔 고려 '여성지위' 80
미래엔 조선 '여성지위' 80
지학사 5 18 대법원 판결문 81
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
이다영. (2019). 2017~2019 대학수학능력시험 한국사 평가문항의 '지문' 분석과 개선방안 연구
Appears in Collections:
Education > History Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.