제주대학교 Repository

플립 러닝(Flipped Learning)과 비주얼씽킹(Visual Thinking) 기법을 활용한 고등학교 한국사 수업 모형 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the model using Flipped Learning and Visual Thinking in highschool Korea History class
Abstract
The distortion of history in other countries is getting worse. Therefore, the importance of history education is highlighted in Korea. In order to solve this problem, the Ministry of Education is making various efforts such as presenting ways of strengthening the history education. It is essential to take Korean History to the scholastic aptitude test for university admission in Korea. However, while the importance of Korean history education is constantly increasing, it is constantly being raised that there are many problems in teaching Korea History. Because it is the subject which needs to teach a lot of contents within short time, there is no way to avoid teacher-centered class. As a result, students are not interested in teacher-centered class. Also, the flow of education in the classes is turning more to 'Learner-Centered Education'. This study presents an instructional model for Korean History using Flipped Learning and Visual Thinking in order to improve the class participation and satisfaction. It is the model in which Visual Learning is introduced to the main learning in the overall teaching frame called Flipped Learning. The reason for using these two teaching skills is the effectiveness. Those have something in common. First, those are Learner-Centered education. Secondly, those are able to develop learning interest, creativity and historical thinking. In order to verify these effects, this study floats the idea of above teaching model. However, majority of teachers think that flip learning is an effective teaching method, but they are having difficulty in applying it at school. The most important reason is that it takes too much time and technical burden to prepare a Flipped Learning class. As an alternative to this, various ways have been suggested to solve the time and technical problems what teachers have. It is free from the production of videos before class. In addition, the study proposed ways to effectively apply Flipped Learning and Visual Thinking in the classes. There are the examples of the online learning before the class and offline learning using this model: learning contents out of the textbook such as finding errors in the textbook, reevaluation textbook such as Donghak peasantry movement. The topics presented here are only one example. The model can be applied to the whole range of history education. It can be used diversity topics. The research results about Flipped Learning and Visual Thinking applied to history education are insufficient. However, through the study is more meaningful that flip learning research in history education has become more active, and suggests a new method of Learner-Centered education in accordance with current flow of education.
Author(s)
오충훈
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008983
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23893
Alternative Author(s)
Oh, Chung Hun
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 역사교육전공
Advisor
전영준
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적 및 필요성 1
2. 선행 연구 검토 4
3. 연구방법 및 연구내용 13
Ⅱ. 학습 이론의 개념과 원용 18
1. 기존에 통용되는 역사 수업 방식의 장단점 20
2. 플립 러닝과 비주얼 씽킹 개념의 이해 25
Ⅲ. 플립 러닝과 비주얼 씽킹의 수업 적용 방안 46
1. 플립 러닝의 사전 학습 적용 방안 46
2. 비주얼 씽킹의 본시 학습 적용 방안 52
Ⅳ. 플립러닝과 비주얼 씽킹을 적용한 한국사 수업 시안 57
1. 온라인 사전 학습 시안 예시 58
2. 본시 학습 수업 시안 예시 75
3. 본시 학습의 교실수업 실제 적용 사례 81
Ⅴ. 결론 및 제언 89
참고문헌 93
국문 초록 97
Abstract 99
부 록 101
설문지(학생 대상) 101
설문지(교사 대상) 103
[표 목차]
[표 1] 교육과정의 성격 3
[표 2] 역사적 사고력의 구성요소 18
[표 3] 전통적인 수업과 거꾸로 교실 비교 27
[표 4] 플립 러닝 기법을 사용하지 않는 이유는 무엇인가 37
[표 5] 플립 러닝 사용의사 38
[표 6] 플립 러닝 수업 기법이 학생들에게 도움이 되는가 39
[표 7] 플립 러닝 수업 기법이 학생들에게 도움이 되는 이유는 무엇인가 39
[표 8] 플립 러닝 수업 기법이 학생들에게 도움이 되지 않는 이유는 무엇인가 40
[표 9] 비주얼 씽킹의 수업과정 53
[표 10] 플립 러닝이 적용된 비주얼 씽킹의 수업과정 54
[표 11] 레이아웃의 종류 56
[표 12] 시대별 설정주제 57
[표 13] 1차시 온라인 사전 학습 수업 시안 예시 60
[표 14] 3차시 온라인 사전 학습 수업 시안 예시 64
[표 15] 4차시 온라인 사전 학습 수업 시안 예시 67
[표 16] 온라인 사전 학습 학습지 예시 68
[표 17] 5차시 온라인 사전 학습 수업 시안 예시 70
[표 18] 레이아웃의 본시 학습 적용 75
[표 19] 오프라인 본시 학습 수업 시안 예시 76
[표 20] 본시 학습 비주얼 씽킹 수업 실제 적용 사례 82

학생들의 인스타그램 개인 페이지(1) 47
학생들의 인스타그램 개인 페이지(2) 47
다음카페 '문화로 역사 읽기' 48
다음카페 '장창은의 우리역사 이야기' 48
동학농민운동의 배경(1) 55
동학농민운동의 배경(2) 55
미래엔 고등학교 역사부도 19쪽 (6~7세기 동북아시아 십자외교 관련 지도 부분) 61
미래엔 고등학교 한국사 교과서 39쪽 (고대 동북아시아 경제 교류 지도 부분) 61
미래엔 고등학교 역사부도 24쪽 (고대 동북아시아 문화 교류 관련 지도 부분) 62
미래엔 고등학교 역사부도 25쪽 (고대 한반도 문화의 일본 전파 관련 지도 부분) 62
KBS '역사저널 그날' 13회 中 65
KBS '설민석의 십장생 한국사' 3회 中 71
EBS '역사채널e-일본은 알고 있었다-독도' 1부 中 71
동북아역사재단 홈페이지 독도 관련 자료실 72
1943년 카이로선언문 73
관보 제1716호(1900.10.27)에 실린 고종 황제 칙령 제41호 73
미래엔 고등학교 한국사 교과서 359쪽 (독도 관련 보충 설명 부분) 74
4차시 동학농민운동 본시학습 도입부 PPT 예시 77
각 차시 별 레이아웃 설명 PPT 예시 78
독도 관련 일본의 동향 및 우리 측 주장 내용 80
고부농민봉기(1) 85
고부농민봉기(2) 85
전주성 점령(1) 85
전주성 점령(2) 85
전주화약(1) 86
전주화약(2) 86
청일 전쟁 발발(1) 86
청일 전쟁 발발(2) 86
우금치 전투 패배(1) 87
우금치 전투 패배(2) 87
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
오충훈. (2019). 플립 러닝(Flipped Learning)과 비주얼씽킹(Visual Thinking) 기법을 활용한 고등학교 한국사 수업 모형 연구
Appears in Collections:
Education > History Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.