제주대학교 Repository

제주특별자치도교육청 중학교 영재학급 수학 프로그램 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis of A Math Program for Middle School Gifted Classes by Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education
Abstract
본 연구에서는 제주영재교육 목적 중 하나인 영재교육의 질적 제고를 위한 인프라 구축의 방향으로 나아가는데 긍정적인 영향을 주기 위해 제주특별자치도교육청 산하 중학교 영재학급 수학 프로그 램을 분석하였다. 분석을 통하여 영재학급에서 운영되고 있는 프로그램이 2015 개정교육과정의 내용 영역과 유형별로 어떠한 분포를 보이고 있는지를 알아보고 그로부터 시사점과 지향해 나가야 할 방향을 살펴보고자 한다. 이를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 2017, 2018학년도 중학교 영재학급 수학 프로그램의 2015 개정 수학과 교육과정 내용체계의 내용영역 분포를 분석한다.
둘째, 2017, 2018학년도 중학교 영재학급 수학 프로그램의 유형별 분포를 분석한다.
본 연구는 제주특별자치도교육청 산하 중학교 영재학급 중 제주시 소재 수학·과학 지역공동 영재학급 2개(A, B), 서귀포시 소재 수학·과학 지역공동 영재학급 2개(C, D)를 선정하여 총 4개 학교의 2017, 2018학년도 중학교 영재학급 운영계획서의 수학 프로그램을 대상으로 분석하였다.
본 연구의 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 2015 개정교육과정의 내용 영역에 따른 수학 프로그램을 분석한 결과 수와 연산, 문자와 식, 함수, 기하, 확률과 통계 5개 영역을 골고루 균형 있게 다루고 있지 않았으며, 특히, 2017, 2018학 년도 모두 기하영역이 59%, 73%로 다른 영역에 비해 월등하게 높은 비율을 나타났다. 이렇게 특정 영역에 편중 되는 것을 개선하기 위해 학기 초에 영재 강사들이 각자 독립적인 수업 계획을 세울 것이 아니라 서로 협의를 거쳐 영역 및 학문 간 융·통합을 통해 여러 영역을 접할 수 있는 연간계획을 수립할 필요가 있다.
둘째, 수학 영재 프로그램의 다섯 가지 유형 인 문제 해결형, 주제 탐구형, 과제 개발형, 교구 활용형, 퍼즐과 게임형으로 수학 프로그램을 분석한 결과 2017, 2018학년도 각각 49%, 50%로 교구활용 형이 가장 높은 비율을 차지했고, 다음으로 주제탐구형, 퍼즐과 게임형, 창의적 문제해결형 순으로 높게 나타났다. 이를 개선하기 위해 영재 강사들이 부담 없이 사용할 수 있도록 다양한 유형의 프로그램 자료가 개발·보급되어 다양한 교수·학습 방법으로 프로그램이 지도되어야 한다.
In this study, the classes of mathematically talented students in middle school by Jeju Special Self-Governing Province were analyzed to provide a positive influence on one of the goals of the gifted education in Jeju: establishing infrastructure for improvement of the quality of the gifted education. Through the analysis, I investigated how content and types of 2015 Revised Mathematics Education Curriculum are distributed in the programs at the gifted class and examined what the results indicate and the future distributed in the programs at the gifted class and examined what the results indicate and the future direction of the education. The study conducted the following research analysis: First, I analyzed how the content of the 2015 Revised Mathematics Education Curriculum is distributed in the program of 2017 and 2018 middle school gifted classes. Second, I analyzed the distribution of types of mathematics programs in 2017 and 2018 middle school gifted classes. The present study analyzed the math program displayed in the operation plan of the gifted mathematics class program in the four middle school classes at Jeju-Si(class A and B) and Seogwipo-Si(class C and D) by Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education. The results of the study and their indications are the followings. First, the analysis of the mathematics education program based on the content section of the 2015 Revised Education Curriculum showed that the programs did not handle the five sections(Calculation, Function, Geometry, Probability, and Statistics) equally. Especially, the proportion of the concentration of the Geometry section were 59% and 73% in the 2017 and 2018 classes. In order to avoid this concentration of specific sections, the instructors of the gifted classes should not create independent annual lesson plan but need to create the lesson plan through discussion to not only integrate various mathematics sections equally but also create an interdisciplinary lesson plan. Second, the analysis of the mathematics programs based on five types (Problem-solving, topic investigation, the development of the assignment, using educational materials, puzzles and games) exhibited that using educational materials was most frequently used in 2017 and 2018 mathematics classes (49% and 50%) and topic investigation, puzzle and games, problem-solving were used less frequently in order. In order to resolve the concentration of certain types, the various teaching methods and programs need to be created and distributed to support the instructors.
Author(s)
정애경
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000008986
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23898
Alternative Author(s)
Jung, Ae Kyung
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
고윤희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 2
3. 용어의 정의 2
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 제주특별자치도교육청 산하 중학교 영재학급 운영 4
가. 중학교 영재학급의 목적 4
나. 중학교 영재학급 현황 4
다. 중학교 영재학급 운영 방침 5
2. 2015 개정 중학교 수학과 교육과정 내용체계 5
가. 수와 연산 5
나. 문자와 식 6
다. 함수 6
라. 기하 6
마. 확률과 통계 7
3. 수학 영재 프로그램의 유형 7
가. 창의적 문제 해결형 7
나. 주제 탐구형 8
다. 과제 개발형 9
라. 교구 활용형 9
마. 퍼즐과 게임형 10
Ⅲ. 연구방법 및 절차 11
1. 연구대상 11
2. 연구절차 11
3. 분석 도구 및 방법 12
가. 2015 개정 교육과정 내용 영역 12
나. 수학 프로그램의 유형 13
Ⅳ. 연구결과 및 논의 20
1. 2015 개정 교육과정 내용 영역에 따른 분석 21
2. 수학 영재 프로그램 유형에 따른 분석 24
Ⅵ. 결론 및 제언 27
1. 결론 27
2. 제언 28
참고문헌 29
Abstract 30
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
정애경. (2019). 제주특별자치도교육청 중학교 영재학급 수학 프로그램 분석
Appears in Collections:
Education > Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.