제주대학교 Repository

협동학습을 적용한 오카리나 합주 활동이 초등학생의 자아존중감에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect on Ocarina Ensemble Activities with Cooperative Learning for the Elementary School Students of Self-Esteem
Abstract
이 연구의 목적은 협동학습을 적용한 오카리나 합주 활동이 초등학생의 자아존중감에 미치는 효과를 검증하는데 있다. 이를 위하여 먼저 과제분담학습(JigsawⅠ,Ⅱ)모형과 집단탐구(GI)모형 중 핵심 요소들을 중심으로 필요한 부분에 따라 혼합하여 오카리나 합주 활동 모형을 개발하였다. 그리고 이를 실제 초등학교 현장에 적용하였고, 자아존중감 사전‧사후 검사를 통하여 초등학생의 자아존중감의 변화를 살펴보았다.
본 연구의 오카리나 합주 활동은 제재곡 5곡을 선정하고 제재곡 당 3차시, 총 15차시로 구성하여 운영하였다. 연구에 참여한 학생은 제주특별자치도에 소재한 A초등학교의 5학년 학생 32명이다. 본 연구를 위해 사용한 검사도구는 Coopersmith(1987)의 SEI(Self-Esteem Inventory)를 최보가와 전귀연(1993)이 번안하고 이를 권영미(2000)가 초등학생에 맞게 수정‧보완한 것을 본 연구자가 재수정한 자아존중감 척도이다. 이 검사는 총 32개 문항으로 되어있고, 4개의 하위변인으로 구성되어 있으며 피험자가 자신의 태도와 일치하는 정도에 따라 반응하도록 하였다.
자료 분석은 SPSS 통계프로그램을 이용 하였으며 본 연구를 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 협동학습을 적용한 오카리나 합주 활동을 실시 한 후 자아존중감 점수를 분석한 결과 실험집단의 자아존중감의 4개의 하위요인 모두 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 반면 통제집단의 경우 자아존중감의 4개의 하위요인 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
따라서 이들을 종합적으로 분석하면 협동학습을 적용한 오카리나 합주 활동은 초등학생의 자아존중감을 향상 시켰으며, 초등학생의 자아존중감을 향상시키기 위한 효과적인 방법으로 활용될 수 있다는 결론을 얻을 수 있다.
본 연구는 실제 교육현장에서 적용할 수 있는 자아존중감 향상을 위한 협동학습을 적용한 오카리나 합주 활동 모형을 개발하고 적용하여 초등학생의 자아존중감에 미치는 효과를 검증하였다는 것에 의의를 갖는다.
The purpose of this study is to verify the effect of the ocarina ensemble activity applying cooperative learning on the self-esteem of elementary school students. To this end, first, an ocarina ensemble activity model was developed by mixing key elements of Jigsaw(I, II) model and Group Investigation model according to necessary parts. And this was applied to the actual elementary school field, and the changes in the self-esteem of elementary school students were examined through the pre-to-post inspection of Self-Esteem.
The ocarina ensemble activity of this study was practiced after selecting 5 songs for sanctions, 3 verses per each song, thus 15 verses in total. The number of students who participated in the study was 32 and they were 5th grade students of A elementary school located in Jeju Special Self-Governing Province. The test tool used for this study was the measure of self-esteem in Coopersmith (1987)'s SEI (Self-Esteem Inventory), which was adapted by Choi Bogawa and Jeon Gwi-yeon (1993), modified and complemented suitably for elementary school students by Kwon Young-mi (2000) and revised by this researcher. This test consists of a total of 32 questions, 4 sub-variables, and the subject is supposed to respond depending on the degree of agreement with his or her attitude.
Data analysis was performed using the SPSS statistical program, and the results obtained through this study are as follows. The result of analyzing the self-esteem score after performing the ocarina ensemble activity applying cooperative learning showed statistically significant differences in all four sub-factors of self-esteem in the experimental group. On the other hand, in the case of the control group, there was no statistically significant difference in all four sub-factors of Self-esteem.
Therefore, the comprehensive analysis of the above suggested that the ocarina ensemble activity applying cooperative learning improved the self-esteem of elementary school students and can be used as an effective method to improve the self-esteem of elementary school students.
This study is meaningful in that the effect of developing and practicing an ocarina ensemble activity model applying cooperative learning on the self-esteem of elementary school students was verified and can be utilized in the actual educational field.
Author(s)
오진미
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 2
Type
Dissertation
URI
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23907
Alternative Author(s)
Oh, Jin Mi
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등음악교육전공
Advisor
조치노
Table Of Contents
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 3
3. 연구의 제한점 3
4. 선행연구 고찰 4
Ⅱ. 연구의 기초 7
1. 교실악기로써 오카리나의 적합성 7
2. 자아존중감을 향상시키기 위해 적용한 협동학습 모형 9
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 16
1. 연구의 대상 16
2. 연구 문제 및 연구 가설 17
3. 연구 설계 17
4. 연구 절차 18
5. 측정 도구 및 자료 분석 방법 37
Ⅳ. 연구 결과 및 분석 40
1. 실험집단과 통제집단의 동질성 검증 40
2. 자아존중감의 하위요인 별 사전-사후 검사결과 비교 분석 41
Ⅴ. 결론 및 제언 53
참 고 문 헌 55
ABSTRACT 57
부 록 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
오진미. (2021). 협동학습을 적용한 오카리나 합주 활동이 초등학생의 자아존중감에 미치는 영향
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Music Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.