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베트남 하롱베이 관광객의 방문동기와 선택속성에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Visiting Motivation and the Choice Attributes of Visitors to Halong Bay in Vietnam : Focused on Comparison with Vietnamese and Korean tourists
Abstract
세계여행관광협회에 따르면 2019년 여행 및 관광 부문이 3.5% 성장한 것으로 나타났으며, 9년 연속 세계 경제 성장률을 능가하고 있다. 2019년은 세계 여행 및 관광 부문의 또 하나의 강력한 성장이 이루어진 해로서 경제 성장 및 일자리 창출의 원동력으로서의 역할이 더욱 강화되었다.
아시아와 태평양은 유럽 다음으로 세계에서 두 번째로 최근 몇 년 동안 가장 빠르게 성장하고 있는 관광 지역 중 하나이다. 세계여행관광협회에 따르면 2019년 아시아 태평양은 여행 및 관광 GDP 성장율이 5.5%로 가장 빠르게 성장하는 지역이다.
해안 관광의 경우도 최근 수십 년 동안 가장 빠르게 성장하는 관광 형태 중 하나로 간주된다. 전 세계 관광객 수가 점차 증가하고 있는 상황 속에서 베트남 해안 관광의 경우를 포함한 전 세계 해양관광 중심 도시들도 관광 산업의 중요성을 인식하고 관광 자원을 적극적으로 개발하고 있다.
꽝닌성의 북부 경제 중심 지역에 위치한 하롱시는 베트남에서 가장 빠르게 도시화가 진행되고 있는 도시 중 하나이다. 위치와 교통 연결 개선으로 도시는 중국과의 국제 무역을 적극 활용할 수 있게 되었고 이는 지역 개발에 중요한 역할을 하였다. 이러한 하롱시는 세계 문화유산으로 등재 된 하롱베이의 보존과 급격히 성장하고 있는 관광업 및 국제무역으로 인한 도시화의 사이에서 하롱베이를 균형 있게 관리하는 것이 시의 주요한 전략 과제가 되었다.
관광산업은 외부환경의 변화에 매우 민감한 산업이다. COVID-19 대란으로 인해 베트남 여행시장에서 한국인 관광객이 거의 0%에 가깝게 감소하였다는 점에서 이는 입증되었다. 왜곡 된 시장은 문제가 발생했을 때 상당한 피해를 준다. 이처럼 하롱 관광 시장 중 해외 시장에서는 다양한 국적이 중요할 뿐만 아니라 베트남인 관광객의 관광동기, 관광지 선택 속성 등을 파악되면 보다 좋은 관광 상품을 만들 수 있을 것이다. 이는 특정 국가에 문제가 있을 때 다른 국가가 완충 역할을 하기 때문이다.
본 연구는 하롱베이를 방문하는 베트남인과 한국인을 대상으로 하였다. 세부목적은 다음과 같다.
첫째, 한국·베트남 관광객의 방문현황과 관광동기, 관광지 선택속성, 관광만족도를 조사하여 통계분석 한다.
둘째, 분석된 자료를 바탕으로 베트남인과 한국인 관광객 차이점을 밝혀진다.
셋째, 밝혀진 차이 점을 기반으로 베트남인과 한국인간의 차별화된 접근법을 제기한다.
연구의 분석 결과는 다음과 같이 제시 된다.
첫째, 베트남인의 경우는 대상지 지식 동기가 직접적으로 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 또한 관광지 선택속성 중 사회 및 문화성이 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
둘째, 한국인의 경우는 대상지 지식 동기가 직접적으로 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인 되었다. 또한 관광지 선택속성 중 사회 및 문화성이 관광만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결론적으로 하롱베이를 방문하는 베트남인과 한국인 관광객의 관광동기, 관광지 선택속성, 관광만족도에 차이가 있다는 것을 규명했다는데 의의가 있다. 하롱베이를 방문하는 베트남인과 한국인의 차이를 파악하여 관광 상품을 더 높아지며 다양한 국가 지속적으로 하롱베이를 찾아 특정 변동에 적응하여 개발되어야 한다.
The latest annual study by the World Travel and Tourism Association (WTTC) found that the travel and tourism sector grew 3.5% in 2019 with Oxford Economics, with global economic growth surpassing 2.5% for the ninth consecutive year. In 2019, another strong growth in the global travel and tourism sector reinforced its role as a driving force in economic growth and job creation.
Asia Pacific is the second most visited region in the world after Europe and one of the fastest growing regions in recent years. According to the World Travel Tourism Association (WTTC), Asia Pacific is also the fastest growing region in 2019 with a 5.5% growth in travel and tourism GDP.
There is no reliable data for coastal tourism alone, but it is considered one of the fastest growing forms of tourism in recent decades. The number of tourists around the world is gradually increasing, and cities around the world, including the case of Vietnamese coastal tourism, are also recognizing the importance of the tourism industry and working to discover and develop tourism resources.
Located in the northern economic center of Quang Ninh Province, Halong City is one of Vietnam's fastest growing urbanized cities. The economy is dominated by the service sector, especially the tourism industry and the industrial sector is historically associated with coal mining and processing. With improved location and transport links, cities can take advantage of increased international trade with China and play a role in regional development. Conservation of World Heritage-listed Halong Bay and balancing island management with rapidly increasing tourism and increasing international trade and urbanization are the main challenges of urban development strategy.
The tourism industry is an industry that is very sensitive to changes in the external environment. It has been proven that the decline in foreign tourists in the Vietnam travel market is close to 0% due to the COVID-19 outbreak. A ubiquitous market can do a lot of damage when problems arise. In this way, in the overseas market of Halong tourism, various nationalities are important, as well as understanding the tourist motives of domestic tourists and the characteristics of tourist destination selection, so that suitable silver tourism products can be made. This is because other countries act as a buffer when there is a problem in one country.
This study was aimed at Vietnamese and Korean visiting Halong Bay. The detailed purpose is as follows:
First, statistical analysis is conducted by investigating the visiting status, tourism motivation, tourist attraction selection attribute, and tourism satisfaction of domestic and foreign tourists.
Second, based on the analyzed data, differences between domestic and foreign tourists are identified.
Third, it proposes a differentiated approach at home and abroad based on the difference between them.
The analysis results of the study are presented as follow:
First, in the case of Vietnamese, it was found that the knowledge motives of the destination directly had a positive effect on tourism satisfaction. In addition, it was found that social and cultural characteristics among the tourist destination selection attributes had a positive effect on tourism satisfaction.
Second, in the case of Korean, it was confirmed that the motive for knowledge of the destination directly had a positive effect on tourism satisfaction. In addition, it was found that social and cultural characteristics among the tourist destination selection attributes had a positive effect on tourism satisfaction.
In conclusion, it is meaningful that it has been found that there are differences in tourism motivation, tourist attraction selection attributes, and tourism satisfaction of Vietnamese and Korean tourists visiting Halong Bay. It is necessary to understand the difference between Vietnamese and Korean tourists visiting Halong Bay to increase tourism products, and to continuously visit Halong Bay from various countries to adapt to specific changes.
Author(s)
부티투헝
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010386
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23920
Alternative Author(s)
Vu Thi Thu Huong
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광개발학전공
Advisor
최용복
Table Of Contents
제 1장 서론 1
제 1절 연구의 배경과 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 필요성 3
3. 연구의 목적 5
제 2절 연구방법 및 연구범위 7
1. 연구의 방법 7
2. 연구의 범위 7
제 2장 이론적 고찰 10
제 1절 관광동기 10
1. 관광동기의 개념 10
2. 관광동기의 구성요인 12
3. 관광동기 연구동향 15
제 2절 관광지 선택 속성 20
1. 관광지 선택속성의 개념 20
2. 관광지 선택 속성의 구성요인 22
3. 관광지 선택속성 연구동향 24
제 3절 관광만족도 29
1. 관광만족도의 개념 29
2. 관광만족도 측정기준 31
3. 관광만족도 연구동향 34
제 4절 베트남 하롱베이 관광사업 개괄적 고찰 38
1. 베트남 관광 시장 규모 38
2. 하롱베이 관광 현황 및 한국인 관광객 현황 42
3. 하롱베이 관광에 대한 문헌연구 54
제 3장 연구의 설계 57
제 1절 연구 모형 57
제 2절 가설의 설정 58
1. 한국베트남 관광객 관광동기의 차이 58
2. 한국베트남 관광객 관광동기와 관광지 선택속성 59
3. 한국베트남 관광객 관광동기와 관광만족도 60
4. 한국베트남 관광객 관광지 선택속성과 관광만족도 61
제 3절 변수의 조작적 정의 63
1. 관광동기 63
2. 관광지 선택속성 65
3. 관광만족도 66
제 4절 표본설계와 조사방법 68
1. 표본설계와 조사방법 68
2. 설문지 구성 69
3. 분석방법 69
제 4장 실증분석 71
제 1절 표본의 특성 71
1. 인구통계학적 특성 71
2. 관광행태적 특성 73
제 2절 신뢰성 및 타당성 검증 76
1. 관광동기 요인 76
2. 관광지 선택속성 요인 79
3. 관광만족도 요인 81
제 3절 한국베트남 관광객 차이검증 82
1. 한국베트남 관광객 관광동기 82
2. 한국베트남 관광객 관광지 선택속성 83
3. 한국베트남 관광객 관광만족도 84
제 4절 연구가설의 검증 85
1. (가설1) 검증 85
2. (가설2) 검증 86
3. (가설3) 검증 95
4. (가설4) 검증 96
제 5절 분석결과의 종합 99
제 5장 결론 102
제 1절 연구 결과의 요약 102
제 2절 시사점 및 연구의 한계 106
1. 학문적 시사점 106
2. 한계점 및 향후 과제 107
참고문헌 109
1. 한국자료 109
2. 베트남 자료 114
3. 해외 자료 115
4. 기타 자료 118
국문초록 119
ABSTRACT 121
부록: 설문지 124
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
부티투헝. (2021). 베트남 하롱베이 관광객의 방문동기와 선택속성에 관한 연구
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Faculty of Data Science for Sustainable Growth > Tourism Development
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