제주대학교 Repository

제주지역 영양교사의 직무만족도 및 교사효능감 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
Analysis of Job Satisfaction and Teacher efficacy of Nutrition Teachers in Jeju
Abstract
본 연구는 제주지역 영양교사를 대상으로 영양교육실태, 업무중요도 및 업무수행도, 직무만족도, 교사효능감을 조사하여 일반사항, 근무현황에 따른 업무중요도 및 업무수행도, 직무만족도, 교사효능감을 분석하고 업무중요도 및 업무수행도와 직무만족도 및 교사효능감과의 상관관계를 분석함으로써 제주지역 초· 중· 고등학교에서 영양교사가 체계적이고 보다 나은 영양교육과 영양상담 실시를 위한 방안을 모색하는데 기여하고자 하였으며, 제주도내 초‧ 중‧ 고등학교 및 특수학교에서 근무하고 있는 영양교사를 대상으로 2021년 3월 22일부터 2021년 5월 17일까지 설문 조사를 실시하였고, 영양교사 136(정원기준)명 중 휴직중인 교사(6명)를 제외하고 130명 전원을 대상으로 조사하여 회수된 설문지 총 96부(회수율 70%)를 분석자료로 사용하였다. 조사된 자료는 SPSS Win Program (ver. 21.0)을 사용하여 통계 분석하였고, 각 조사 항목에 대해 빈도, 백분율, 평균, 표준편차를 구하였으며, 평균차이 검증은 t-test, ANOVA를 사용하여 집단 간의 유의성을 살펴보았으며, ANOVA에 대한 사후검증으로 Duncan's multiple range test를 실시하였다.

세부적인 연구의 결과는 다음과 같다.

첫째, 조사대상의 일반사항에서 연령은 50대가 57.3%로 가장 많았고, 기혼 비율이 69.8%로 높게 나타났으며, 최종학력은 대학원 졸업(재학 중 포함)이 44.8%로 가장 높은 비율을 차지 하였다. 근무경력은 26년 이상이 39.6%로 가장 많았고, 1년 연봉은 5,000만원 이상이 60.4%로 가장 많았다. 조사대상의 근무현황에서 현재 근무처는 초등학교가 57.3%, 급식유형은 도시형 58.3%, 담당하는 학교수는 1개교가 84.4%로 높은 비율을 차지 하였고, 급식관리 형태는 단독조리가 87.5%로 높게 나타났다.

둘째, 영양교육 실태를 직접영양교육, 간접영양교육으로 나누어 조사한 결과, 직접 영양교육 실시 방법으로 영양상담이 34.8.%으로 가장 많았고, 조사대상이 영양교육을 실시하기 어려운 이유에 대해 '업무과다로 인하여' 라는 응답이 59%로 가장 많았다. 영양교육 수업을 실시하지 못함으로 느끼는 아쉬운 점으로는 '간접교육으로만 영양교육을 실시하여 교육의 질이 향상되지 못하는 점'이 63.3%로 가장 높게 나타났으며, 조사대상이 영양 및 식생활 교육 활성화를 위해 가장 필요한 과제로 생각하는 것으로는 '업무 경감 및 영양 교육을 위한 시수 확보'가 45.1%로 가장 높게 나타났다.

셋째, 조사대상의 업무중요도와 업무수행도를 분석한 결과, 업무중요도는 급식관리가 4.71점으로 가장 높게 나타났고, 업무수행도에 있어서도 급식관리가 4.38점으로 가장 높게 나타났다. 근무현황에 따른 업무수행도에서는 급식유형과 급식관리영역에서 도시형이 4.53점, 근무현황에 따른 업무중요도에서는 담당학교 수와 학부모 대상 교육 및 영양상담영역에서 2개교가 4.13점으로 높게 나타났다.

넷째, 조사대상의 직무만족도는 3.41점으로 '학생‧교직원‧조리종사자들과의 인간관계(3.69점)'에 대한 만족도가 가장 높았고, '근무환경(3.61점)', '상사의 감독(3.61점)', '직무자체(3.40점)', '급여 및 복지(3.03점)'의 순으로 나타났으며, '승진 및 교육의 기회(2.09점)'에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 조사 되었다.

다섯째, 조사대상의 교사효능감은 3.31점으로 '대인관계(3.46점)'에 대한 효능감이 가장 높게 나타났고, '자기계발 및 자기관리능력(3.50점)', '교과지도(3.18점)'의 순으로 나타났다.

여섯째, 업무중요도 및 업무수행도와 직무만족도의 관련성을 분석한 결과, 직무만족도의 직무자체 요인과 업무 수행도의 교육계획 수립 및 자료제작 ·배부 요인, 근무환경 요인과 업무중요도의 급식관리 요인, 학생‧ 교직원‧ 조리종사자들과의 인간관계 요인은 업무중요도의 학부모 대상교육 및 영양상담 요인을 제외한 나머지 모든 요인들, 상사의감독 요인은 업무중요도의 교육계획 수립 및 제작·배부, 학생대상 교육 및 영양상담 요인들과 정(+)의 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 직무만족도와 교사효능감과의 관련성을 분석한 결과, 직무만족도의 직무자체, 학생‧ 교직원‧ 조리종사자들과의 인간관계 요인은 교사효능감의 모든 요인과 정(+)의 상관관계를 갖는 것으로 나타났다.

이상의 연구결과를 토대로 살펴볼 때, 제주도내 영양교사는 과중한 급식 및 행정 업무로 인해 영양교육 및 영양상담 실시에 어려움을 겪고 있었다. 영양교육 및 영양상담이 효율적으로 이루어 질 수 있도록 불필요한 행정업무 경감을 위한 방안과 최소한의 의무적 영양 교육 시수배정 등의 노력이 필요하다고 사료되며, 또한 영양교사들은 스스로 영양교육 및 영양 상담에 관한 실천 의지를 갖고 끊임없는 노력을 해야 할 것이다.
This study is aimed to contribute to find a solution to make nutrition teachers of elementary, middle, and high schools in Jeju conduct better nutrition education and nutrition counseling, by investigating the actual situation of nutrition education, the importance of work and work performance for nutrition teachers in Jeju, as well as the importance of work, work performance, job satisfaction, teacher efficacy according to general conditions and work conditions, and analyzing the correlation between importance of work, performance and job satisfaction and teacher efficacy. A questionnaire survey was conducted from March 22, 2021 to May 17, 2021 for nutrition teachers working in Jeju Island elementary, middle, and high schools and special schools, and A total of 96 copies of the questionnaire (recovery rate 70%) collected by surveying all 130 teachers out of 136 nutrition teachers (capacity standard) excluding teachers on leave (6 teachers), were used as analytical materials. The surveyed materials were statistically analyzed, using the SPSS Win Program (ver. 21.0) to determine the frequency, percentage, mean, and standard deviation for each survey unit, and the verification of the mean difference was performed through t-test, ANOVA, which was used to explain the significance between populations. We also conducted a Duncan's multiple range test in the post-verification of ANOVA. The results of the detailed study are as follows.
First, in terms of the general characteristics of nutrition teachers, the age was the highest at 57.3% in their 50s, the married rate appeared higher at 69.8% than unmarried, and the final educational background was graduated from graduate school (including while attending school) at 44.8 of the highest rate. The most common work career was 26 years or more at 39.6%, and the annual salary was 50 million won or more at 60.4%. Currently, elementary schools accounted for 57.3%, meal service types were urban 58.3%, and the number of their schools in charge was one at 84.4%. With regard to management of meal service, most of them were operated by single cooking at 87.5%. Second, as a result of investigating the actual situation of nutrition education by dividing it into direct nutrition education and indirect nutrition education, nutrition counseling was the most common at 34.8% in the implementation method of direct nutrition education. 59% of the respondents answered that the reason it is hard for them to conduct nutrition education was due to overwork. The most regrettable point that they feel nutrition education classes cannot be implemented is that nutrition education is implemented only by indirect education and the quality of education is not improved, they answered at 63.3%. As the most necessary task for teachers to activate nutrition and dietary education, nutrition teachers answered securing a system for work reduction and nutrition class hours the highest at 45.1%. Third, as a result of analyzing the importance of work and work performance, meal service management was highest at 4.71 points out of 5 in the importance of work, and was showed at 4.38 points with the highest point in work performance as well. In work performance by work of nutrition teachers according to work situation, the type of meal service and meal service management belonged to urban type with 4.53 highest points out of 5. In the importance of work according to the situation of work, the number of schools in charge and education for parents and nutrition counseling were two schools with a high score of 4.13 points out of 5. Fourth, the nutrition teacher's job satisfaction was 3.41 points out of 5, with the highest satisfaction of 'human relations with students, teachers and cooks (3.69)', 'working environment (3.61)', 'supervision by their boss (3.61)', 'job itself (3.40)', and 'Salary and welfare (3.03)', and 'promotion and educational opportunities (2.09)' were the least satisfied. An analysis of job satisfaction by general matters showed significant differences in age, marriage status, final education, work history, and one-year salary. Fifth, teacher efficacy of nutrition teacher scored 3.31 points out of 5, with the highest 'interpersonal relationships (3.46)', and 'self-development and self-management ability (3.50)' and 'subject guidance (3.18)' in order. Sixth, as a result of analyzing the relations between the importance of work and work performance and job satisfaction, job itself factors in job satisfaction and education planning, material production and distribution factors in work performance, work environment factors and meal service management factors in the importance of work, the factors of human relations with students, teachers, and cooks and all remaining factors except for parental education and nutrition counseling factors in work importance, and boss supervision factors turned out to have a positive (+) correlation with education planning, production, and distribution in the importance of work, and education for students and nutrition counseling. As a result of analyzing the relations between job satisfaction and teacher efficacy, job satisfaction itself and the factors of human relations with students, teachers, and cooks showed positive (+) correlation with all the factors of teacher efficacy. Based on the above study results, nutrition teachers in Jeju island had difficulty in conducting nutrition education and nutrition counseling due to excessive work such as meal service and administrative work. In order to ensure efficient nutrition education and nutrition consultation, it is essential that measures to reduce unnecessary administrative work and efforts such as allocating minimum required nutrition classes for students are needed. In addition, nutrition teachers themselves should make constant efforts with a resolution to provide nutrition education and nutrition counseling.
Author(s)
최수희
Issued Date
2021
Awarded Date
2021. 8
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010410
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23928
Alternative Author(s)
Choi, Su Hui
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영양교육전공
Advisor
채인숙
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 3
1. 영양교육 3
2. 영양교사 5
3. 직무만족도 6
4. 교사효능감 7
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 8
1. 조사대상 및 기간 8
2. 조사내용 및 방법 8
3. 자료의 분석 및 통계처리 10
Ⅳ. 연구 결과 및 고찰 11
1. 조사대상자의 일반사항 11
2. 조사대상자의 근무현황 13
3. 영양교육 실태 15
1) 직접 영양교육 15
2) 직접 영양교육 실시의 어려운 점 17
3) 간접 영양교육 19
4. 업무중요도와 업무수행도 20
1) 영양교사의 업무별 업무중요도 및 업무수행도 20
2) 일반사항에 따른 영양교사 업무중요도 및 업무수행도 22
3) 근무현황에 따른 영양교사 업무중요도 및 업무수행도 24
5. 직무만족도 26
1) 직무만족도 신뢰도 분석결과 26
2) 일반사항에 따른 직무만족도 현황 28
3) 근무현황에 따른 직무만족도 현황 30
6. 교사효능감 32
1) 교사효능감 신뢰도 분석결과 32
2) 일반사항에 따른 교사효능감 현황 34
3) 근무현황에 따른 교사효능감 현황 36
7. 업무중요도 및 업무 수행도, 직무만족도, 교사효능감 간의 상관관계 38
1) 업무중요도 및 업무 수행도와 직무만족도와의 상관관계 38
2) 직무만족도와 교사효능감과의 상관관계 40
Ⅴ. 결론 및 제언 41
Ⅵ. 참고문헌 45
부록 (설문지) 49
ABSTRACT 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
최수희. (2021). 제주지역 영양교사의 직무만족도 및 교사효능감 분석
Appears in Collections:
Education > Nurtition Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.