제주대학교 Repository

고등학교 1학년 학생이 지각한 또래관계가 진로성숙도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of the Peer Relationship Perceived by First Grade High School Students on the Career Maturity: The Mediating Effect of Self-Esteem
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 1학년 학생이 지각한 또래관계가 진로성숙도에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과를 검증하는데 있다. 고등학교 1학년 시기는 후기청소년기에 해당하는 시기로 부모에게 의존하지 않고 심리적으로 독립하여 또래를 선택하기 때문에 또래의 인정과 수용이 가장 중요한 시기라고 할 수있다. 따라서 또래관계를 바탕으로 또래관계와 관련된 변인인 진로성숙도와 자아 존중감의 관계를 알아보고, 또래관계와 진로성숙도의 관계에서 자아존중감이 매개역할을 하는지를 밝히고자 한다.
연구문제는 다음과 같이 설정하였다 연구문제 1. 고등학교 1학년 학생이 지각한 또래관계, 진로성숙도, 자아존중감 간에는 어떤 관계가 있는가?
연구문제 2. 고등학교 1학년 학생이 지각한 또래관계와 진로성숙도의 관계에서 자아존중감은 매개효과가 있는가?
위의 연구를 진행하기 위하여 제주시 동지역 3개 일반계 고등학교와 제주시 읍면지역 1개의 특성화고, 그리고 서귀포시 동지역 1개의 특성화고 1학년 학생450명을 대상으로 2019년 3월 26일부터 4월 11일까지 설문조사를 실시하였다.
또래관계를 측정하는 도구로는 Palker와 Asher Ladd, Kochender와 Coleman이 사용한 또래관계 척도검사를 정미경이 수정·보완하고 재구성한 검사인 '또래관계 척도검사'를 사용하였고, 진로성숙도를 측정하기 위해서는 한국교육개발원이 제작하고 한국적성연구소에서 발행한 검사지를 사용하였다. 또한 자아존중감을 측정하기 위해서는 김유식, 이솔잎, 최재필이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 수집한 자료는 SPSS 18.0을 사용하여 빈도분석, 상관분석, 그리고 Baron과 Kenny가 제안한 절차에 따라 3단계 매개회귀분석을 실시한 후 Sobel test를 실시하였다.
이러한 분석결과를 바탕으로 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 고등학교 1학년 학생이 지각한 또래관계, 진로성숙도, 자아존중감은 서로 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 또래관계는 자아존중감과 통계적으로 유의미한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 또래관계 5가지 하위요인들 중경쟁을 제외한 4가지 하위요인이 모두 자아존중감과 유의미한 상관관계가 있음을 나타냈다. 또한 또래관계와 진로성숙도의 상관관계를 살펴본 결과 통계적으로 유의미한 결과를 나타냈다.
둘째, 또래관계와 진로성숙도의 관계에서 자아존중감이 매개효과가 있는지를 분석한 결과, 자아존중감은 또래관계와 진로성숙도 관계에서 부분매개 효과가 있는 것으로 나타났다.
연구의 결과를 볼 때 자아존중감이 고등학생이 지각한 또래관계와 진로성숙도의 관계에서 매개효과가 있다는 것을 밝혔다는 데에 의의가 있다. 이것은 또래관 계를 얼마나 긍정적으로 지각하느냐에 따라서 자아존중감에 영향을 주고 자아존 중감은 진로성숙도를 높이는 작용을 밝힘으로써 자아존중감의 중요성을 시사한 다.
이 연구는 고등학교 입학 초기의 학생들이 지각한 또래관계의 중요성을 제시 하며 자아존중감이 진로성숙도를 높이는 요소가 될 수 있음을 밝힘으로써 자아 존중감의 향상을 위한 교육이나 프로그램, 상담적 개입의 근거 자료가 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to examine the effect of sati (mindfulness), which is the core of Vipassana meditation, on the improvement of mindfulness and self-regulation of high school students. In adolescence, it is an important developmental period in establishing a self identity that plays an independent role in self-regulated process. Therefore, it is necessary to find out the necessity and application of nursing, education, training and intervention by exploring the related variables as one of the importance of development of self - regulation ability in adolescence and the ability of the individual to adapt for the healthy and harmonious life. Sati is a practicing method rooted in the practice of early Buddhism. It is a method of 'deliberately giving attention to the phenomena of the body and mind (body sensation, feelings, feelings, thoughts) at every moment, Ability to concentrate, intentionally to observe body and mind '. In addition, Sati recognizes the phenomena that occur in the body and mind at every moment and improves the ability to control herself in interpersonal relationships for a happy and socially healthy life. Therefore, Sati is a mindfulness that affects its own inner, comprehensive and integrated approach, which affects immediate attention and control of immediate desires and impulses. The research problem was set as follows. Research problem 1. Will the Vipassana meditation program be effective in improving mindfulness? Research problem 2. Will the improvement of mindfulness level be effective in improving self-control ability of high school students? The experimental group consisted of 13 students in the experimental group and 13 students in the peer group who were interested in the counseling or the students who were interested in meditation among the students in the first and second graders in the first and second grades at Cheju National University. 10 male students, 6 male students and 17 female students. The Vipassana meditation program, which was used for research purposes, was based on Han Mi-young (2012), which was developed based on the four objects of Sati's beliefs. However, the contents of the program were revised to some extent for the high school students. The experimental period and the meditation program activities were carried out for 5 hours in the afternoon self-study time and 2 hours in the afternoon self-study activity for 10 hours in the special activity class of the Jeju National University's senior high school for 6 weeks from April 5 to May 17, . In order to verify the experimental results, we conducted a pre - and post - test of the Mindfulness Scale and the Self - Control Ability Scale and conducted the independent sample t - test using the results. The results of the study are as follows. The experimental group participated in the Vipassana meditation program showed that the result of post test of mindfulness (attention, acceptance, intensive behavior) and post - test of self - control ability (self - control style, There was a significantly improved change. These results show that the Vipassana meditation program has effects on the degree of improvement in mindfulness, that is, the ability to accommodate and recognize the phenomena that occur in the body and mind of the high school student every moment. Being aware of the phenomena that occur in your body and mind at every moment allows you to adjust your words and actions in a harmonious way and to lead you in the right direction for your situation. Therefore, this study suggests that Vipassana meditation is an effective method for improving mindfulness and self-regulation ability every moment.
Author(s)
고정희
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009091
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23938
Alternative Author(s)
Ko, Jeong Hee
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
박정환
Table Of Contents
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 연구가설 5
3. 연구모형 6
4. 용어의 정의 7
II. 이론적 배경 8
1. 또래관계 8
1) 또래관계의 개념 8
2) 또래관계의 선행연구 분석 8
2. 진로성숙도 10
1) 진로성숙도의 개념 10
2) 진로성숙도 이론 11
3) 진로성숙에 영향을 미치는 요인 13
3. 자아존중감 14
1) 자아존중감의 개념 14
2) 자아존중감의 선행연구 분석 15
4. 또래관계, 진로성숙도, 자아존중감의 관계 16
1) 또래관계와 진로성숙도와의 관계 16
2) 또래관계와 자아존중감과의 관계 17
3) 자아존중감과 진로성숙도와의 관계 19
Ⅲ. 연구방법 21
1. 연구대상 21
2. 측정도구 23
1) 또래관계 척도 23
2) 진로성숙도 척도 24
3) 자아존중감 척도 25
3. 자료 분석 26
Ⅳ. 연구결과 및 해석 27
1. 주요 변인의 기술통계 27
2. 또래관계, 진로성숙도, 자아존중감의 상관관계 29
3. 또래관계와 진로성숙도 관계에서 자아존중감의 매개효과 31
3-1. 도움과 진로성숙도 관계에서 자아존중감의 매개효과 33
3-2. 친밀과 진로성숙도 관계에서 자아존중감의 매개효과 35
3-3. 인정과 진로성숙도 관계에서 자아존중감의 매개효과 3 7
3-4. 갈등과 진로성숙도 관계에서 자아존중감의 매개효과 39
Ⅴ. 논의, 결론 및 제언 41
1. 논의, 결론 41
2. 제언 44
참고문헌 45
Abstract 51
부록(설문지) 54
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
고정희. (2019). 고등학교 1학년 학생이 지각한 또래관계가 진로성숙도에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.