제주대학교 Repository

위빠사나명상 프로그램이 고등학생의 마음챙김과 자기조절능력 향상에 미치는 효과

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effect of Vipassana Meditation Program on mindfulness and Improving Self-Regulation Ability of High School Students
Abstract
본 연구의 목적은 위빠사나명상의 핵심인 사띠(sati, 마음챙김)가 고등학생의 마음챙김과 자기조절능력 정도 향상에 미치는 효과에 대해 검증하는데 있다. 청소년기에는 자기조절과 정에서 주체적인 역할을 하는 자아(self) 정체성을 확립하는 중요한 발달 시기이다. 따라서 청소년기 자기조절능력 발달의 중요성과 건강하고 조화로운 삶을 위한 개인의 중요 적응능 력의 하나로서 관련변인들을 탐색하여 양육, 교육, 훈련 및 개입의 필요성과 적용점을 밝히 고자 한다.
사띠는 초기불교의 수행론에 뿌리를 두고 있는 수행방법으로 '의도적으로 매 순간 자신의 몸과 마음의 현상(신체감각, 느낌, 감정, 생각)에 비판단적으로 주의를 주는 것, 현재의 순간에 주의를 집중하는 능력, 의도적으로 몸과 마음을 관찰하는 것' 으로 정의된다. 또한, 사띠는 매 순간 몸과 마음에서 일어나는 현상을 알아차려, 본인이 행복해 지고 사회적으로 건강한 삶을 위한 대인관계에서 자기를 조절할 수 있는 능력을 향상시켜준다. 그러므로 사띠는 스스로 자신의 내면에 대해 포괄적이고 통합적으로 접근하여, 즉각적인 욕구와 충동을 알아차리고 조절하는데 영향을 미치는 마음챙김이다.연구문제 2. 위빠사나명상 프로그램이 고등학생의 자기조절능력 정도 향상에 효과가 있을 것인가?
이러한 연구문제를 해결하기 위해 실험대상은 제주대학교 사범대학부설고등학교 1, 2학년 남녀 학생 중, 진로 또는 상담에 관심 있거나, 명상에 관심이 있는 학생으로 구성된 또래상담 동아리반 학생 중 실험집단 13명 대조집단 10명으로 배정(남학생 6명, 여학생 17명)하였다. 위빠사나명상 프로그램은 사띠의 네 가지 대상인 사념처를 바탕으로 개발한 것을 근거하여 실험대상인 고등학생에 맞게 프로그램 내용을 일부 수정하여 재구성하 였다. 실험기간 및 명상프로그램 활동은 2018년 4월 5일 ~ 5월 17일까지 6주 동안 제주 대학교 사대부설 고등학교의 특별활동 교실에서 오후 자율학습시간에 5회기, 회기당 2시 간씩 총 10시간 진행하였다. 실험결과를 검증하기 위하여 마음챙김 척도지와 자기조절능력 척도지를 사전․사후 검사하여 그 결과를 사용하여 독립표본 t 검증을 실시하였다.
연구결과 위빠사나명상 프로그램에 참가한 실험집단은 아무런 조치를 하지 않은 대조집 단에 비해, 마음챙김(주의집중, 수용, 집중행동) 사후 검사와 자기조절능력(자기조절양식, 의지적 억제양식) 사후 검사 모두 유의미하게 향상된 변화가 있었다. 이와 같은 결과는 위빠사나명상 프로그램은 고등학생이 매순간 자신의 몸과 마음에서 일어나는 현상을, 있는 그대로 수용하고 알아차릴 수 있는 힘 즉, 마음챙김의 향상 정도에 효과가 있음을 확인하였 다. 매순간 자신의 몸과 마음에서 일어나는 현상을 알아차린다는 것은, 자신의 말과 행동을 조화로운 방향으로 조절하고 상황에 맞는 적절한 방향으로 자신을 이끌어 갈 수 있게 한다.
따라서 본 연구는 위빠사나명상이 매순간 자신의 마음챙김과 자기조절능력 향상을 위해 효과적인 방법임을 검증했다는데 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the effect of sati (mindfulness), which is the core of Vipassana meditation, on the improvement of mindfulness and self-regulation of high school students. In adolescence, it is an important developmental period in establishing a self identity that plays an independent role in self-regulated process. Therefore, it is necessary to find out the necessity and application of nursing, education, training and intervention by exploring the related variables as one of the importance of development of self - regulation ability in adolescence and the ability of the individual to adapt for the healthy and harmonious life. Sati is a practicing method rooted in the practice of early Buddhism. It is a method of 'deliberately giving attention to the phenomena of the body and mind (body sensation, feelings, feelings, thoughts) at every moment, Ability to concentrate, intentionally to observe body and mind '. In addition, Sati recognizes the phenomena that occur in the body and mind at every moment and improves the ability to control herself in interpersonal relationships for a happy and socially healthy life. Therefore, Sati is a mindfulness that affects its own inner, comprehensive and integrated approach, which affects immediate attention and control of immediate desires and impulses. The research problem was set as follows. Research problem 1. Will the Vipassana meditation program be effective in improving mindfulness? Research problem 2. Will the improvement of mindfulness level be effective in improving self-control ability of high school students? The experimental group consisted of 13 students in the experimental group and 13 students in the peer group who were interested in the counseling or the students who were interested in meditation among the students in the first and second graders in the first and second grades at Cheju National University. 10 male students, 6 male students and 17 female students. The Vipassana meditation program, which was used for research purposes, was based on Han Mi-young (2012), which was developed based on the four objects of Sati's beliefs. However, the contents of the program were revised to some extent for the high school students. The experimental period and the meditation program activities were carried out for 5 hours in the afternoon self-study time and 2 hours in the afternoon self-study activity for 10 hours in the special activity class of the Jeju National University's senior high school for 6 weeks from April 5 to May 17, . In order to verify the experimental results, we conducted a pre - and post - test of the Mindfulness Scale and the Self - Control Ability Scale and conducted the independent sample t - test using the results. The results of the study are as follows. The experimental group participated in the Vipassana meditation program showed that the result of post test of mindfulness (attention, acceptance, intensive behavior) and post - test of self - control ability (self - control style, There was a significantly improved change. These results show that the Vipassana meditation program has effects on the degree of improvement in mindfulness, that is, the ability to accommodate and recognize the phenomena that occur in the body and mind of the high school student every moment. Being aware of the phenomena that occur in your body and mind at every moment allows you to adjust your words and actions in a harmonious way and to lead you in the right direction for your situation. Therefore, this study suggests that Vipassana meditation is an effective method for improving mindfulness and self-regulation ability every moment.
Author(s)
박윤희
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009092
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23939
Alternative Author(s)
Park, Yoon Hee
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
박정환
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 위빠사나명상 7
1) 위빠사나의 개념 7
2) 사띠(sati, 마음챙김) 8
3) 사념처 11
2. 자기조절능력 15
3. sati(마음챙김)와 자기조절능력 관계 18
Ⅲ. 연구방법 22
1. 연구대상 . 22
2. 연구절차 23
3. 연구설계 24
4. 연구도구 25
5. 자료분석 29
Ⅳ. 연구결과 및 해석 30
1. 동질성 검증 30
2. 마음챙김 결과 분석 31
3. 자기조절능력 결과 분석 36
Ⅴ. 논의, 결론 및 제언 40
1. 논의 및 결론 40
2. 제언 44
참고문헌 45
Abstract 53
부록 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
박윤희. (2019). 위빠사나명상 프로그램이 고등학생의 마음챙김과 자기조절능력 향상에 미치는 효과
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.