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황지우 시의 서정적 다층성 연구

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Alternative Title
A Study on the Lyrical Multi-layeredness of the Hwang Ji-woo Poetry
Abstract
본 논문은 1980년대 황지우 시 전반을 유기적으로 연결하고 있는 논리에 대하여 살피고자 했다. 1980년대는 다양한 사회적 변화가 진행된 시기였다. 당시는 독재 정권의 억압이 자행되었으며, 이를 저항하기 위한 치열한 민주화 운동이 벌어진 시기이기도 하다. 또한 고도의 산업화가 진행되었으며 이러한 흐름 속에서 훼손되는 인간성 등이 문제시되었다.
문학은 당대의 사회를 외면하지 않고 직시하기 위해 노력했다. 시인들은 다양한 방식으로 당대의 사회를 대변하기 위해 노력하였다. 이들 중 황지우는 다양한 형식과 내용의 실험을 통해 당대를 비판하고자 했다. 그는 부적절한 현실에 대한 저항의식을 기반으로 기존 전통적인 시 형식과 내용에 의문을 제시한 것이었다.
이는 광주민주화운동을 비롯한 민주화의 열망을 겪은 당대 젊은 시인으로서의 당대 사회에 표출한 시적 방법과도 같았다.
그의 실험적 시들은 대중들에게 많은 사랑을 받았으며 이러한 실험적 시들이 자아내는 낯설음을 대중은 용인하였다. 이를 가능하게 한 요인을 단순히 그가 당대의 시대를 사실적으로 그려내고자 노력했다는 것만으로 보기에는 무리가 있다.
본 연구는 황지우의 형식 파괴적 실험시가 대중에게 용인될 수 있었던 이유를 '서정'으로 보려했다. 지금까지의 연구가 시적기존의 시적 형식 연구와 내용 연구와 같이 단편적인 방향으로 이뤄졌다면 본고는 두 관점의 유기적인 논리로서 '서 정'의 개념을 사용하여 황지우의 1980년대의 시들을 분석하는 것에 주목하였다고할 수 있다. 이러한 '서정'의 적용은 기존의 연구에서 달성하지 못한 한계점을 보완할 수 있게 하며 형식 파괴적 실험시를 비롯한 1980년대 황지우 시 전반을 분석을 가능하게 해준다. 또한 '서정'이 당대의 대중에게 실험시의 낯설음을 용인하게 한 요소로 보았다.
이러한 전제 아래서 본 논문은 '서정'의 기존 연구들을 살펴보며 기존 연구들이 주장하는 '서정'의 한계에 대하여 주목하고자 하였다. 이러한 한계를 보완하기 위해 박현수의 이론을 토대로 서정을 '독백주의적 서정', '상호주체적 서정', '공동체적 서정'으로 나누어 분석하고자 한다. 즉 본고는 박현수의 이론을 바탕으로 황지우의 시에 대한 새로운 방향의 분석을 시도하고자 하는 의도에서 쓰인 것이다볼 수 있다.
본고는 우선 황지우의 1980년대 초반의 시들을 중심으로 그의 시에 내재된 개인의 영역에 집중한 '독백주의적 서정'의 성격을 띠는 작품을 중심으로 살펴보고자 한다. 시인은 그의 시를 통해 과거를 돌아보며 당대를 살아가는 지식인으로서 자신이 살아가는 사회에서의 역할을 확인하게 된 것이다. 이후 그는 사회에 대화를 시도하였으며, 이러한 대화의 시작은 '독백주의적 서정'의 한계를 벗어나 실천적 영역의 '상호주체적 서정'으로 그의 서정이 확장되는 것을 알리고 있었다 볼수 있을 것이다.
또한 황지우의 대표적인 작품인 1980년대에 발표된 형식 파괴적 실험시를 비롯한 개인의 영역에서 벗어나 실천의 영역에서 '상호주체적 서정'을 다루고 있는
작품들을 중심으로 연구를 진행하고자 한다. 시인이 작품을 본격적으로 발표한 1980년대의 상황에 집중하면서, 시인이 그의 시를 통해 사회를 구성하는 일원들 에게 그들이 당연하게 여긴 것들에 대한 의문을 제기하는 것을 바랐음을 확인할수 있을 것이다. 형식과 내용의 파괴적 실험은 이러한 의문 제기를 용기하게 만드는 방법과 같았다 볼 수 있을 것이다. 더불어 이후 작품들에서 보이는 시인의 서술 방향의 선회에 대하여 분석하면서 이것이 '공동체적 서정'의 확장되는 가능 성으로 볼 수 있음을 살피고자 한다.
마지막으로 동일한 실천의 영역 안에서 이를 역사적 맥락으로 살펴보고 있는 '공동체적 서정'의 특징을 보이고 있는 작품들을 중심으로 연구를 진행하고자 한다. 광주민주화운동을 비롯한 역사적으로 오랜 기간 동안 발생한 사회적 비극으로 인한 죄의식을 가지고 있던 시인의 태도 변화에 대하여 주목하며 이것을 가능하게 한 요인에 대하여 살펴보고자 한다. 이러한 분석 결과에 따라 이전의 태도에서 벗어나 시인은 사회 변화를 위해 상처받은 이들의 연대의 필요성을 주장 하고 있다고 볼 수 있을 것이다. 이에 따라 변화와 연대의 가능성을 살핀 그의 시도가 당대의 대중들에게 역사적 해원(解冤)을 이끌어내는 것에 영향을 주었음을 살펴볼 수 있을 것이다.
위의 분석한 내용에 따라 본고는 다층적으로 쌓은 서정의 특징을 살핌과 동시에 황지우가 다층적으로 쌓은 '서정'이 당대 그리고 현대에 남긴 메시지에 대하여 주목하고자 하는 것이다.
The purpose of this study was to examine the logic that generally connected the Hwang Ji-woo poetry in the 1980s, when various social changes took place. At that time, dictatorial regime oppression existed, and consequentially, fierce democracy movements occurred. Rapid industrialization was in progress, and the issue of humanity being damaged in such historical flow was questioned. Literature has struggled to face the contemporary society without neglecting the reality. Poets have reflected the society of the time in various ways. Among them, Hwang Ji-woo intended to criticize the era by using diverse experimental formats and contents. He brought out a question about traditional poetry forms and contents based on the sense of resistance to unfair reality. As a young poet of his generation who aspired democracy such as the Gwangju Democratization Movement, he used poetry as a way of expressing the aspiration to the contemporary society. His experimental poems received much love from the public, and the public accepted the unfamiliarity of his experimental poems. The reason for this acceptance was not simply because he tried to draw a realistic picture of the time. This study attributed the reason why Hwang Ji-woo's non-conforming experimental poems were embraced by the public to its 'lyricism', compared the existing literature, such as poetic style research and content research, this study analyzed the Hwang Ji-woo poetry in the 1980s by shedding light on the concept of 'lyricism' as an organic logic of the two approaches. The application of 'lyricism' made it possible to complement the limitations that have not been achieved in the previous studies, enabling the analysis of the whole poetry of Hwang Ji-woo in the 1980s including his non-conforming experimental poems. That is, 'lyricism' was considered as the factor that allowed the public of the time to accept the unfamiliarity of his experimental poems Under this premise, this study explored the existing studies on 'lyricism' and discussed the limitations of 'lyricism'. For its supplement, the study classified lyricism into 'monologic lyricism', 'inter-subjective lyricism' and 'communal lyricism' based on the theory by Park Hyun-soo. In other words, this study attempted to suggest a new direction of analyzing the Hwang Jiwoo poetry in a basis of the Park Hyun-soo's theory. First, focusing on Hwang Ji-woo's early poems in the 1980s, this study examined his works characterized by 'monologic lyricism' centered on the private domain inherent in his poetry. Through poetry, the poet looked back and confirmed the social role as an intellectual of the time. Since then, he attempted to communicate with the society The beginning of such dialogues showed that his lyricism was extended to 'inter-subjective lyricism' in the realistic domain, beyond the limit of 'monologic lyricism'. Also, focusing on his representative works, which were the non-conforming experimental poems presented in the 1980s, the study discussed the works from the private domain to 'inter-subjective lyricism' in the realistic domain. Considering the situations of the 1980s when the poet published his work in earnest, the poet wished that his poets encourage the members of the society to rethink the things taken for granted. The experiments that destroyed poetic forms and contents were the means of raising questions. Moreover, analyzing the turn of the poet's narrative direction in the later works, the study regarded it as an extensional possibility of 'communal lyricism'. Lastly, the works characterized by 'communal lyricism', which considered the historical context within the identical domain of reality, were analyzed. The study emphasized the attitudinal change of the poet who had a sense of guilt due to the long-standing social tragedy such as the Gwangju Democratization Movement; contrary to his previous attitude, the poet claimed the necessity of solidarity of the wounded for social change. Thus, his attempt to look at the possibility of change and solidarity influenced the historical hope of the public of the time. The significance of this study was to examine the characteristics of multi-layered lyricism of the Hwang Ji-woo poetry and simultaneously to pay attention to the messages from 'Lyricism' built by Hwang Ji-woo.
Author(s)
정진형
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009104
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23942
Alternative Author(s)
Jung, Jin Hyeong
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
권유성
Table Of Contents
국문초록
I.서론 1
1.연구사 검토 문제제기 1
2.연구방법 및 연구대상 4
Ⅱ.황지우 시의 서정의 층위 10
1.지식인으로서의 정체성과 독맥주의적 서정 10
2.독재 사회 비판과 상호주체적 서정 24
3.역사적 '해원'과 공동체적 서정 38
Ⅲ.1980년대 황지우 시의 문학사적 의의 54
1.시정의 입체적 확장 54
2.시의 사회적 소통성 강화 58
Ⅳ.결론 61
64
67
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
정진형. (2019). 황지우 시의 서정적 다층성 연구
Appears in Collections:
Education > Korean Language Education
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