제주대학교 Repository

고등학생의 학업스트레스가 신체화 증상에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
The Effects of High School Student's Academic Stress on Somatization Symptoms : Self-esteem Mediated Effects
Abstract
본 연구는 고등학생의 학업스트레스가 신체화 증상에 미치는 영향에서 자아존 중감의 매개효과를 검증하고자 하였다. 본 연구의 결과를 바탕으로 고등학생들에 게 심리적 · 정서적 어려움에 대해 이해하고 학업스트레스에 취약한 고등학생들 의 학업스트레스를 줄이고 학업스트레스에 능동적으로 대처 할 수 있는 자아존 중감을 높여 고등학생들의 신체화 증상을 덜 느낄 수 있도록 하는 방법을 모색 하고자 하였다. 그로 인해 고등학생들이 긍정적으로 학교생활에 임하고 학업을 이어 나갈 수 있도록 하는데 도움을 주고자 하는 목적이 있다. 본 연구를 위해 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다. 연구문제 1. 학업스트레스. 신체화 증상. 자아존중감의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 일반계 고등학생들의 학업스트레스와 신체화 증상 관계에서 자아존 중감은 매개효과가 있는가? 가설 1. 학업스트레스, 신체화 증상은 정적상관 관계가 있을 것이다. 가설 2 학업스트레스와 자아존중감, 신체화 증상과 자아존중감은 부적상관 관 계가 있을 것이다. 가설 3. 고등학생의 학업스트레스와 신체화의 관계에서 자아존중감은 매개효과 가 있을 것이다. 본 연구의 대상은 제주도내 일반계 고등학생 남녀 학생 467명이며 사용한 측정 도구는 학업스트레스 척도, 신체화 증상 척도, 자아존중감 척도이다. 수집된 자료 는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였고, 척도의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronbach's α 계수를 산출하였으며, 자료 분석을 위해 기술 통계분석, 상관 분석, 회귀분석, 매개효과 검증 절차를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학업스트레스가 신체화 증상과의 관계에서 유의한 높은 정적상관이 보였 다. 이는 학업스트레스 수준이 높을수록 신체화 증상이 증가하며, 학업스트레스 수준이 낮을수록 신체화 증상이 감소한다는 것을 의미한다. 둘째, 학업스트레스와 자아존중감의 관계에서 유의한 낮은 수준의 부적상관이 보였다. 이는 학업스트레스 수준이 높을수록 자아존중감이 낮아지며, 학업스트레 스 수준이 낮을수록 자아존중감이 높아진다는 것을 의미한다. 셋째 자아존중감과 신체화 증상과의 관계에서 유의한 낮은 수준의 부적상관이 보였다. 이는 자아존중감이 높을수록 낮은 신체화 증상이 나타나며, 자아존중감 이 낮을수록 높은 신체화 증상을 경험한다는 것을 의미한다. 넷째, 학업스트레스가 신체화증상의 관계에서 자아존중감의 매개효과를 살펴보 았다. 독립변인과 종속변인 매개변인이 서로 유의한 영향을 있어 학업스트레스와 신체화 증상과의 관계에서 자아존중감은 부분매개 효과가 있음을 확인하였다. 이와 같은 연구결과는 학교 현장에서나 상담현장에서 고등학생의 학업스트레 스로 인한 신체화 증상을 예방하기 위해 자아존중감 수준을 높일 수 있는 지속 적인지지 및 상담, 집단 프로그램 등의 노력이 필요해 보인다.
This study tried to verify the mediated effect of self-esteem in the effect of high school students' academic stress on somatization symptoms. Based on the results of this study, we tried to find a way to understand psychological and emotional difficulties for high school students and to increase self-esteem for high school students who are vulnerable to academic stress and proactively find with academic stress so that high school students can feel less somatization symptoms. The aim is to help high school students positively engage in school life and continue their studies. For this study, the following research questions and hypotheses have been established Study question 1. Study stress. somatization symptoms. What is the relationship of self-respect? Study 2. Does self-esteem have a mediated effect in relation to the academic stress and somatization symptoms of high school students? Hypothesis 1. Academic stress, somatization symptoms will have positive correlation. Hypothesis 2 Self-esteem has an negative correlation between study stress and somatization symptoms. Hypothesis 3. Self-esteem in the relationship between high school students' academic stress and somatization symptoms will have a mediated effect. The subjects of this study are 467 male and female high school students in Jeju Island, and measuring instruments used are a measure of academic stress, somatization symptoms and self-esteem. The collected data were analyzed with using the SPSS 18.0 statistics program, the Cronvach's α coefficient was calculated to verify the reliability of the scale, and the procedure for analysing the data was performed for the analysis of descriptive statistics, correlation analysis, regression analysis and mediated effect. The results of this study are as follows. First, there was a significant high positive correlation between academic stress and somatization symptoms. This means that higher levels of academic stress increase physicalization symptoms, and lower levels of academic stress decrease somatization symptoms. Second, there was a significant low negative correlation between academic stress and self-esteem. This means that higher levels of academic stress mean lower self-esteem, and lower levels of academic stress mean higher self-esteem. Third, a significant low negative correlation between self-esteem and somatization symptoms. This means that the higher the self-esteem, the lower the somatization symptoms, and the lower the self-esteem, the higher the somatization symptoms. Fourth, the study stress confirmed the mediated effect of self-respect in the relationship of somatization symptoms. The independent and dependent variable had a significant effect on each other, confirming that self-esteem in relation to academic stress and somatization symptoms had a partial mediated effect. Such result seem to require continued support, counseling and group programs at school sites and counseling sites that can raise self-esteem levels to prevent somatization symptoms caused by high school students' academic stress.
Author(s)
김순희
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009164
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23954
Alternative Author(s)
Kim, Soon Hee
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 상담심리전공
Advisor
김성봉
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
목 차 ⅲ
Ⅰ 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 및 가설 5
3. 연구모형 6
4. 용어의 정의 6
Ⅱ 이론적 배경 8
1. 학업스트레스 8
1) 학업스트레스의 개념 8
2) 학업스트레스의 선행연구 9
2. 신체화 증상 1
1) 신체화 증상 개념 1
2) 신체화 증상의 선행연구 13
3. 자아존중감 14
1) 자아존중감 개념 14
2) 자아존중감 선행연구 16
4. 학업스트레스, 신체화 증상, 자아존중감의 관계 18
1) 학업스트레스와 신체화 증상과의 관계 18
2) 학업스트레스와 신체화 증상, 자아존중감의 관계 19
Ⅲ 연구방법 21
1. 연구대상 21
2. 연구절차 21
3. 측정도구 2
4. 자료처리 및 분석 24
Ⅳ 연구결과 및 해석 25
1. 조사대상의 인구통계학적 특성 25
2. 주요 변인의 기술통계 25
3. 주요 변인간의 상관분석 26
4. 연구결과 27
1) 학업스트레스와 신체화 증상과의 관계 27
2) 자아존중감과 학업스트레스와 신체화 증상간의 관계 28
3) 학업스트레스와 신체화 증상의 관계에서 자아존종감의 매개효과 29
Ⅴ 논의 및 제언 32
1. 논의 32
2. 결론 36
3. 제한점 및 제언 38
참고문헌 40
Abstract 48
부록 설문지 51
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김순희. (2019). 고등학생의 학업스트레스가 신체화 증상에 미치는 영향
Appears in Collections:
Education > Counseling Psychology
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.