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미술과 중심의 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 - 초등 6학년을 중심으로 -

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Alternative Title
Development of Art Based STEAM Education program : Focused on 6th Grade in Elementary Schoo
Abstract
현대사회에서는 과학기술의 발달과 정보의 활발한 교류로 인하여 나날이 지식이 넘쳐나고 있다. 따라서 단순한 정보나 지식을 가진 사람이 아닌, 여러 정보를 수 집하고 선별하고 이를 재결합하여 새로운 생각으로 문제를 해결하는 창의적인 융 합인재가 절실히 요구되고 있다. 융합인재교육(STEAM) 우리 사회에서 원하는 창의적인 융합 인재를 양성할 수 있는 교육 유형이다. 과학(Science), 기술(Technology), 공학(Engineering), 예술 (Arts), 수학(Mathematics)을 통합하여 다양한 문제를 해결 할 수 있도록 교육하 는 것이 융합인재교육(STEAM)이다. 2011년 교육과학기술부는 교육의 핵심 과제 로 창의적 융합인재 양성을 정하고 융합인재교육(STEAM)을 새로운 교육 모델 로 제시하였다. 융합인재교육(STEAM)에 대한 연구가 활발해 짐에 따라 융합인재교육 (STEAM)에서 'A(예술)'의 역할이 점점 확대되고 있다. 기존의 융합인재교육 (STEAM)이 과학, 기술에만 초점을 맞추고 예술적인 부분은 논의가 미비했다. 그 러나 내재된 창의역량을 활용해 학문 분야의 경계를 넘나드는 유연한 사고와 풍 부한 감성적 상상력을 자극하는 예술의 중요성이 부각 되면서 예술을 중심으로 한 융합인재교육(STEAM)이 연구, 개발되고 있다. 미술과 중심의 융합인재교육 (STEAM)은 자칫 과학 중심의 딱딱한 통합교육으로 흐를 수 있는 교육에 예술적 부분을 가미시켜 삶의 질적 향상을 위한 교육으로 발전하고 있다. 미술은 자신의 생각과 감정을 표현하는 개인의 기록이며 세계와 문화, 다른 사람 들과의 의사소통 수단이므로 미술교육을 단순히 아름다움의 표현양식에 관한 학 문을 가르치고 배우는 도구적 활동으로 보는 것은 문제가 있다. 미술교육의 본질 적 특징을 잘 살리기 위해서는 융합인재교육(STEAM)과의 연결이 중요하다. 융 합인재교육(STEAM)의 목표인 창의와 인성을 지닌 융합형 인재 양성을 위해 현 대 미술의 다양한 분야를 접목 시킬 수 있다. 이러한 사회적 흐름에 따라 미술과 중심의 융합인재교육(STEAM) 프로그램을 개발하고자 한다. 우리는 색(色)의 홍수시대에 살고 있다. 우리는 주변의 모든 자연과 인공적인 환 경 속에서 여러 가지 색(色)을 통하여 사물을 인식하게 된다. 이러한 색은 생활환 경을 아름답게 꾸밈으로써 생활을 쾌적하게 해 준다. 또한 색을 적절하게 활용하 는 일은 삶의 질을 높이고 행복하게 인생을 살아갈 수 있게 한다. 따라서 연구자 는 색(色)을 제재로 본 프로그램을 개발하였다. 초등 6학년 색채단원 활동을 통하여 미술과 중심의 융합인재교육(STEAM) 프 로그램을 개발하고 이를 통해 여러 교과를 융합하고 해결함으로써 통섭으로서의 융합인재교육(STEAM)으로 나아갈 수 있길 기대한다.
In modern society, due to the advancement of science and technology and the active exchange of information, knowledge is flooding day by day. Therefore, there is an urgent need for creative convergence talents that gather information, collect information, reunite it, and solve problems with new ideas. STEAM education is a type of education that can foster creative fusion talents in our society. It is STEAM education to integrate science, technology, engineering, art, and mathematics to solve various problems. In 2011, the Ministry of Education, Science and Technology (MEST) decided to cultivat creative convergence talent as a core task of education and introduced STEAM education as a new educational model. As STEAM education has become more active, the role of 'A(Arts)' in STEAM education is increasing. The existing STEAM education focuses on science and technology, and the artistic aspect is not discussed. However, STEAM education centered on art is being studied and developed as the importance of art stimulating flexible thinking and abundant emotional imagination that crosses the boundaries of the field by utilizing the inherent creative power. STEAM education at the center of art is developing into education for improving the quality of life by adding artistic part to education which can flow into solid integrated education which is centered on science. Art is a record of individuals expressing their own thoughts and emotions, and it is limited in view of art education as instrumental activity to teach and learn the art of expression of beauty, since it is a means of communicating with the world, culture, and others . The connection with STEAM education is important in order to make good use of the essential characteristics of art education. STEAM can combine diverse fields of contemporary art to nurture creative talents with creativity and personality that is the goal of education. In accordance with this social trend, we want to develop the STEAM education program centered on arts. We live in a flood of colors. We recognize objects through various colors in all natural and artificial surroundings. These colors make life pleasant by embellishing the living environment beautifully. Proper use of color can also enhance the quality of life and enable people to live happily. Therefore, the researchers have developed a program based on color. We develop STEAM program focusing on art through 6th graders' color education lesson, and through this we will be able to advance to STEAM education as consensus by converging and solving various subjects.
Author(s)
공선영
Awarded Date
2019. 8
Type
Thesis
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009212
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23966
Alternative Author(s)
Gong, Seon Yeong
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등미술교육전공
Advisor
양경식
Table Of Contents
국문초록 ⅳ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 융합인재교육(STEAM)의 이론적 고찰 3
1. 융합인재교육(STEAM)의 이해 3
가. 융합인재교육(STEAM)의 정의 3
나. 융합인재교육(STEAM)의 이론적 모형 4
Ⅲ. 융합인재교육(STEAM)과 미술교육 9
1. 융합인재교육(STEAM)에서 예술의 의미와 중요성 9
2. 미술과 중심의 융합인재교육(STEAM)의 필요성 13
Ⅳ. 미술과 중심의 융합인재교육(STEAM)프로그램 개발 방안 22
1. 프로그램 개발을 위한 내용 구성 22
2. 미술과 중심의 융합인재교육(STEAM) 프로그램 설계 29
Ⅴ. 결론 45
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
공선영. (2019). 미술과 중심의 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 - 초등 6학년을 중심으로 -
ISBN
000000000003▲000000000046▲000000009212▲
Appears in Collections:
Elementary Education > Elementary Art Education
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