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2015 개정 교육과정의 역량 함양을 위한 초등 미술 교수·학습 프로그램 개발

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Alternative Title
Study of Art teaching-learning Programs for Developing 2015 revised National Curriculum Competency : focused on kinetic art
Abstract
4차 산업 혁명에 직면하게 된 우리 인류의 움직임이 바쁘다. 정보화, 자동화의 시기를 거쳐 인간에 버금가는 지능을 지닌 기계들이 등장하면서 우리 교육계에도 당장 해결해야 할 굵직한 과제들이 속속 등장하고 있다. 그 과제 중 하나가 이전보 다 체계화된 지식을 학습하고 표현하는 것을 넘어서 미래 사회를 이끌어나갈 구성 원들이 지식을 창의적으로 연결하고 새로운 결과물을 창조할 수 있는 '역량'을 함 양할 수 있게 하는 것이다. 그러나 2009개정 교육과정에서 처음 등장한 '핵심 역량'을 교육과정에 녹이기 가 쉽지 않았다. 물론 이전 교육과정에서도 교과 별로 습득해야 할 기능들이 존 주요어 : 4차 산업혁명, 핵심역량, 교과역량, 2015개정 교육과정, 미술 교수·학습 프로그램 재했지만, 총론 차원에서 전 교과 교육과정 및 학교생활을 통해 학생들이 지녀 야 할 역량을 구체적으로 제시한 것은 처음이었다. 따라서 이 역량을 함양하기 위한 방법 연구가 부족한 상황이었고, 교사들 또한 역량을 함양하는 것이 아이 들의 삶과 연계 된 교육과정에 있어서 얼마나 중요한 의미를 갖고 있는지 실감 하지 못하는 상황이었다. 이러한 사회의 변화와 현장 적용의 어려움을 바탕으로 2015개정 교육과정에 서는 총론 차원에서 핵심 역량을 제시하고, 교과 별 특성을 살린 교과 역량을 제시하였다. 또한 4차 산업 혁명을 맞아 아이들의 미래 사회는 지식의 습득보다 는 지식들의 융합, 새로운 창출이 중요함을 교사들이 인식하게 되고, 역량에 대 한 연구 및 적용이 더욱 활발하게 이루어지고 있다. 이에 본 연구자는 초등 교육과정에서 가장 효과적으로, 쉽게 역량을 함양하 기 위한 방법으로 키네틱 아트 중심의 미술과 교수·학습 프로그램을 제안하였 다. 2015개정 교육과정의 핵심 역량과 미술과 교과 역량을 분석한 결과를 바탕 으로 프로그램의 실행을 통해 역량을 지속적으로 함양할 수 있는 길을 제안하 고자 한다. 다양한 연구를 통해 프로그램을 개발한 후 이를 바탕으로 적용 가능한 실천 사례를 소개하였으며, 키네틱 아트 중심의 미술과 교수·학습 개발을 통해 얻은 교육적 가치와 필요성은 다음과 같다. 첫째, 교과 간 융합을 통해 개별적으로 존재하던 지식들을 학생들이 일련의 과정을 거쳐 연결하는 경험을 통해 새로운 것을 창조하는 기쁨, 성취감을 느낄 수 있었다. 둘째, 움직임에 대해 이해하고 이를 미술적으로 표현하며 창의·융합적인 사고 가 확장되었다. 셋째, 협동 구상, 제작을 통해 함께 활동하는 과정에서 공동체 역량, 의사소통 역량을 함께 기를 수 있었다. 넷째, 미술 교과는 그림 그리기, 일회성 작품 만들기라는 인식을 넘어 자신들 이 실제로 사용할 수 있는 도구나 놀잇감을 만들 수 있다는 깨달음을 얻었다. 이를 통해 미술 교과의 실용성을 체감하고 과목에 대한 흥미도가 높아졌다. 본 연구의 내용이 2015개정 초등 교육과정의 역량 함양 및 키네틱 아트에 대 한 지속적인 연구에 도움을 주고 이를 토대로 구체적인 프로그램 개발이 진행 된다면, 우리 학생들도 빠르게 변화하는 미래 사회를 주도하는 선구자가 충분히 될 수 있을 것이라 생각한다.
The movement of our humanity in the face of the fourth industrial revolution is busy. With the emergence of intelligent machines comparable to humans through the period of information service and automation, the Korean education community is facing a series of serious challenges that need to be addressed immediately. One of the tasks is to allow members who will lead a future society beyond learning and expressing structured knowledge more than ever before to develop a "capabilities" to creatively connect knowledge and create new outcomes However, it was not easy to melt the "core competency" that first appeared in the 2009 revised curriculum. Of course, the previous curriculum also had functions that should be acquired by each subject, but it was the first time in general that the entire curriculum and school life presented specific capabilities that students should have. Therefore, there was a lack of research on how to develop this capability, and teachers also did not realize how important it was to foster it in the curriculum linked to children's lives. Based on these changes in society and difficulties in field application, the 2015 revised curriculum presented core competences on the basis of general discussion and the ability of each subject to develop characteristics. Also, in the wake of the Fourth Industrial Revolution, the future society of children is becoming more aware by teachers that convergence of knowledge and new creation are more important than acquisition of knowledge, and research and application of competency is becoming more active. This researcher proposed a kinetic art-oriented art teaching and learning program as a way to develop skills most effectively and easily in the primary curriculum. Based on the analysis of core competencies in the 2015 revised curriculum and art and curriculum capabilities, we will propose a way to continue to foster capabilities through the implementation of the program. After developing the program through various studies, we introduced the applicable class cases based on it, and the educational values and needs gained through the development of teaching and learning in the art department centered on Kinetic art are as follows. First, through interdisciplinary convergence, students could feel the joy and fulfillment of creating new things through the experience of connecting knowledge that existed individually through a series of processes. Second, the creative and fusion thinking was expanded by understanding movements, expressing them artistically. Third, we were able to develop community capabilities and communication skills together in the process of working together through collaborative design and production. Fourth, beyond the perception of painting and making one-off works, art classes have gained the realization that they can create tools or games that they can actually use. This has increased interest in the subject by realizing the practicality of art classes. If the content of this study helps to develop the competency of the 2015 revised elementary education curriculum and develop specific programs based on it, I think our students will be able to be the pioneers of a rapidly changing future society
Author(s)
한주원
Issued Date
2019
Awarded Date
2019. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009213
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23968
Alternative Author(s)
Han, Ju Won
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 초등미술교육전공
Advisor
양경식
Table Of Contents
국문초록 i
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
3. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 2015 개정 교육과정에서의 역량 5
1. 역량의 등장 배경 5
2. 핵심 역량과 교과 역량의 의미와 관계 7
3. 2015 개정 교육과정의 핵심 및 미술과 교과 역량 16
Ⅲ. 키네틱 아트의 미술 교육적 가치 19
1. 키네틱 아트의 개념 및 배경 19
2. 키네틱 아트의 특징 23
3. 키네틱 아트의 미술 교육적 가치 28
Ⅳ. 키네틱 아트를 활용한 미술 교수학습 프로그램 개발 33
1. 프로그램의 필요성 및 목적 33
2. 프로그램의 흐름 36
3. 프로그램 적용 사례 41
Ⅴ. 결론 및 제언 49
참고 문헌 53
ABSTRACT 56
부 록 59
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
한주원. (2019). 2015 개정 교육과정의 역량 함양을 위한 초등 미술 교수·학습 프로그램 개발
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Elementary Education > Elementary Art Education
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