제주대학교 Repository

고등학교 경제수학 단원의 개념분석 및 지도방법

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Concepts Analysis and Teaching Methods of the Units of Economic Mathematics in High School
Abstract
수학에 대한 사고는 다양한 활동에 합리적으로 판단하고 문제해결할 수 있는 능력을 길러줄 수 있다. 하지만, 많은 학생들은 수학에 대한 거부감을 느끼고 있 고 재미없고 어려운 것이라 생각하고 실생활에 도움이 안된다고 생각하는 학생 이 많다. 2015 개정 교육과정에서는 수학과 타교과와의 연결을 통해 수학의 필요 성을 느끼게 하기 위해 「경제수학」이라는 과목을 신설하였다. 새롭게 신설된 「경제수학」의 취지에 대해 교사들은 알지만 이 과목에 대한 거부감과 두려움을 느끼고 있으며, 학생들에게 효과적 교과지도에 어려움을 격고 있다. 본 연구에서는 생활하며 필요한 경제 관련 개념과 수학을 접목시켜 학습하며 더욱 합리적인 판단력과 사고력을 기를 수 있도록 「경제수학」과목에 대한 효 과적인 수업방법을 모색해 보았다. 「경제수학」과목의 내용체계 및 목표를 분석하였고, 메릴의 내용요소 전시이 론과 딕과 케리의 체제적 수업설계모형을 바탕으로 효과적인 수업방법에 대해 연구하였다. 이 연구가 신설과목 교과 지도에 대한 자신감을 줄 수 있고 학습자 에게는 「경제수학」에 대한 의의와 목표를 올바로 인지하게 하고 수학에 대한 적극적이고 바람직한 태도를 형성하는데 도움이 될 것으로 기대된다.
Thinking about mathematics can develop the ability to reasonably judge and solve various activities. However, many students feel rejected by mathematics and think it is not fun and difficult, and many students think it is not helpful in real life. In the 2015 revised curriculum, a subject called "Economic Mathematics" was newly established to make students feel the necessity of mathematics through connection with other subjects of mathematics. Teachers know about the purpose of the newly established "Economic Mathematics", but they feel the rejection and fear of this subject and have difficulty in effective curriculum guidance for students. This study explored effective teaching methods for the subject of "economic mathematics" so that students can learn by combining the economic concepts and mathematics needed to live and develop more rational judgment and thinking skills. The contents system and goals of the subject of Economic Mathematicswere analyzed, and effective teaching methods were studied based on Merrill's theory of contents element exhibition and Dick and Kerry's systematic teaching design model.This study is expected to give confidence in the new subject curriculum and help learners to recognize the significance and goal of economic mathematics correctly and to form an active and desirable attitude toward mathematics.
Author(s)
김현수
Issued Date
2020
Awarded Date
2020. 8
Type
Dissertation
URI
http://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000009498
https://oak.jejunu.ac.kr/handle/2020.oak/23978
Alternative Author(s)
Kim, Hyeon Soo
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
고윤희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 방법 및 기대효과 2
가. 연구의 방법 2
나. 연구의 기대효과 2
Ⅱ. 연구의 배경 3
1. 선행연구 3
2. 경제수학 신설 배경 4
3. 경제수학 교육과정 분석 5
가. 내용 체계 5
나. 성취기준 5
4. 경제수학의 교육의 방향 11
Ⅲ. 연구내용 12
1. 이론 연구 12
가. 메릴의 내용요소 전시이론 12
나. 딕과 케리의 체제적 수업설계 모형 13
2. 경제수학 단원의 효과적 지도 방법 15
가. 'Ⅰ. 2. 01. 화폐와 환율' 의 효율적 지도 방법 16
나. 'Ⅱ. 1. 02. 단리이자 ~ 03. 복리이자' 단원의 효율적 지도 방법 23
다. 'Ⅲ. 2. 02. 균형가격과 균형수급량' 단원의 효율적 지도 방법 30
Ⅳ. 결론 및 제언 38
참고문헌 40
Abstract 41
부록1 43
부록2 44
부록3 45
부록4 46
부록5 49
부록6 50
부록7 51
부록8 52
부록9 55
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
김현수. (2020). 고등학교 경제수학 단원의 개념분석 및 지도방법
Appears in Collections:
Education > Mathematics Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.