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조리 전공 대학생들의 영양에 관한 인식과 영양지식 수준 및 영양 교육 요구도에 대한 연구

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Alternative Title
A Study on Recognition of Nutrition, Level of Nutrition Knowledge, and Need for Nutrition Education for College Students Majoring in Culinary Arts : Centered on college students majoring in culinary arts in Jeju Area
Abstract
높아진 우리나라 경제수준 만큼 음식을 소비하는 소비자들의 소비수준도 날이 갈수록 높아지고 있으며, 영양과 건강을 생각하며 음식을 섭취하는 사람들이 늘어남에 따라 이러한 소비자와 산업체 요구에 맞는 수준 높은 지식수준을 갖고 있는 조리사의 필요성이 나타나고 있다. 본 연구는 조리 전공 대학생들의 영양 지식수준 향상과 경쟁력 향상, 효과적인 교육방법 제공을 위한 자료를 제공하고자 수행되었다.

제주지역 대학교에서 조리를 전공 하고 있는 재학생을 대상으로 2021년 6월 1일부터 6월 30일까지 총 300부를 배포 후 불성실 응답자의 설문지 19부를 제외한 281부를 분석에 사용하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.

1. 조사대상자의 영양에 대한 관심은 62.3%가 나타났으나, '영양을 고려한 음식 섭취', '영양을 고려한 음식조리'는 보다 낮게 나타났으며, 특히 '음식 조리 시 중요 요인' 중 '음식의 영양'에 대한 비율은 '음식의 맛', '음식의 외관'보다 현저히
낮게 나타났다.
2. 조리사의 영양지식 필요성을 분석한 결과에서는 90%이상이 '조리사에게 영양지식이 필요'하다고 나타났고, 조사대상자의 영양관련 지식 평균 점수는 8.07점(15점 만점)으로, 절반 정도의 정답률을 보였다. 그리고 문제 문항 중 '영양'에 대한 점수가 '위생', '조리'에 비해서 가장 낮게 나타났다.
3. 현재 제주 지역 대학교 조리학과에서는 식품위생학, 식품학, 실험조리 이론 및 실습, 영양학 등의 영양관련 수업을 진행하고 있으나, 조사대상자의 '영양관련 지식을 얻는 매체'를 조사한 결과는 '인터넷'이 61.2%로 가장 높게 나온 반면에 '학교'는 14.9%로 현저히 낮게 나타났다.
4. 조사대상자들의 '교육 선호도'는 '조리 실습교육'을 82.9%로 가장 선호하고 있으며, '식품 영양교육'은 6.8%로 매우 낮게 나타났다. 하지만 '영양관련 교육 필요성'을 알아본 결과에서는 영양관련 교육이 '필요하다'가 92.2%로 매우 높게 나
타났다. 그리고 교육 형태는 '조리실습과 함께'가 73%로 주를 이뤘으며, '인터넷 동영상 강의' 6.0%, '전공 강의' 7.5%, '특별 강의' 6.0%, '기타' 0.4%순으로 조사되었다.
이상의 연구결과를 종합해볼 때, 제주지역 조리전공 학생들은 개인의 영양에 대하여 중요하게 생각하고 있지 않더라도 조리사에게는 영양지식이 매우 필요하다고 느끼고 있었으며, 영양교육 내용과 방법으로는 조리 실습과 관련된 영양교육을 조리실습과 함께 받기를 가장 많이 원했다. 학교에서는 영양과 관련된 수업을 시행하고 있으나, 학생들의 영양지식 점수는 낮게 나타났고, 학교에서 얻는 영양지식 또한 낮게 나타났다. 따라서 조리전공 학생들의 요구도 분석을 통해 영양인식과 영양지식을 높이기 위한 영양교육의 필요성과 효율적인 영양교육 방법의 기초자료를 제시할 수 있었다. 조리 전공 학생들은 다양한 소비자들의 요구를 충족시켜야 하는 조리사가 되어야 하므로 교육 프로그램의 변화가 필요하며, 무엇보다도 조리와 관련성이 높은 영양교육의 중요성이 더 강화될 필요성이 있다고 사료된다.
As the consumption level of consumers who consume food is increasing day by day as much as Korea's economic level has risen. As more people consume food, thinking about nutrition and health, the need for cooks with high standard of knowledge level according to the needs of consumers and industries is emerging. The purpose of this study is to provide data for improving the knowledge level of nutrition, improving competitive power, and providing effective educational method for the college students majoring in culinary arts in Juju area. A total of 300 copies were distributed to the undergraduates majoring in the culinary
arts at the universities in Jeju area from June 1 to June 30, 2021, and 281 copies were used for analysis, excluding 19 copies of questionnaires for unreliable respondents.
From the result of this research above, it may be summed up as follows.
1. This study has found out that the interest in nutrition was 62.3% for those surveyed, but that the 'Intake considering nutrition' and 'Cooking considering nutrition' was lower, and in particular, the ratio of 'Nutrition
of food' among the 'Main factors in cooking' was significantly lower than 'Taste of food' and 'Appearance of food'.
2. As a result of analyzing the cook's need for nutrition knowledge, this study has shown that more than 90% of the respondents said they 'Needed nutrition knowledge for the cook', and mean value of nutrition-related knowledge of the those surveyed was 8.07 scores (full 15 scores), showing about half the percentage of correct answers. In addition, this study has found out that the scores for 'Nutrition' among the question items was the lowest compared to the 'Hygiene' and ' Culinary arts'.
3. Currently, the department of culinary arts at the universities in Jeju area is conducting the nutrition-related classes such as food hygienics, food science, and theory and practice of experimental cookery, nutrition, etc. But as a result of investigating the 'Media to gain nutrition-related knowledge' of the those surveyed, this study has shown that 'Internet' was the highest at 61.2%, while 'School' significantly low at 14.9%.
4. The 'Preference of education' for those surveyed was Culinary practice education' at 82.9%, and 'Food nutrition education' was very low at 6.8%. However, as a result of examining the 'Need for nutrition-related education', the 'Necessary' was very high for the nutrition-related education at 92.2%. In addition, the content of 'Including culinary practice' for 'Education type' was the main one, followed by 'Internet video lecture' at 6.0%, 'Major lecture' at 7.5%, and 'Special lecture' at 6.0%, and 'Others' at 0.4% in order.
When all the studies were combined, students majoring in culinary arts in Jeju Area felt that nutrition knowledge was very necessary for cooks even if they did not consider individual nutrition important, and they
wanted to receive nutrition education related to culinary practice as content and method of nutrition education. This study has found out that schools offer nutrition-related classes, but students' nutrition knowledge scores were low, and nutrition knowledge gained from schools was also low.
To conclude, through the analysis of the needs of students majoring in culinary arts, this researcher can suggest the recognition of nutrition, and need for nutrition education to improve nutrition knowledge, and basic data on the educational method of effective nutrition. Accordingly, this researcher considers it as changes in educational programs are needed because students majoring in culinary arts must become cooks who must meet the needs of various consumers, and above all, the importance of nutrition education, which is highly related to culinary arts, needs to be further strengthened.
Author(s)
고윤우
Issued Date
2022
Awarded Date
2022. 2
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010621
Alternative Author(s)
Ko, Yun Woo
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 식품영양학과
Advisor
강인혜
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 조리교육 4
1) 조리교육의 개념 4
2) 조리교육의 목적 6
3) 조리교육의 내용 7
2. 영양지식 8
3. 영양교육 9
Ⅲ. 연구방법 10
Ⅳ. 결과 및 고찰 12
1. 일반사항 12
2. 영양인식 13
1) 조사대상자의 영양에 대한 관심 13
2) 음식 조리 시 영양에 대한 인식 15
3) 영양을 고려한 음식 섭취 여부 16
4) 음식 조리 시 중요하게 생각하는 요소 18
3. 영양지식 19
1) 조리사의 영양지식 필요성 19
2) 조리사의 영양지식 필요성에 따른 조사대상자의 영양지식 수준 21
3) 조사대상자의 영양지식 수준 22
4) 조사대상자의 영양지식 수준에 따른 일반사항 25
5) 조사대상자의 영양고려 음식 섭취 여부에 따른 영양지식 수준 28
6) 조사대상자의 영양관련 지식 습득 매체 29
4. 영양교육 요구도 30
1) 선호하는 교육 내용 30
2) 영양관련 교육 필요의 희망교육 내용 및 불필요 이유 32
3) 선호하는 영양교육 형태 33
5. 영양을 생각한 음식조리, 영양관심, 영양지식 필요성, 영양지식 점수간의 상관관계 34
Ⅴ. 결론 및 제언 36
Ⅵ. 참고문헌 40
Abstract 44
부록 47
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Appears in Collections:
General Graduate School > Food Science and Nutrition
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