제주대학교 Repository

『오셀로』(Othello)에 나타난 여성혐오와 여성의 정체성

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of Misogyny and Women's Identity in Othello
Abstract
본 논문은 셰익스피어(William Shakespeare)의 비극 『오셀로』(Othello)에 나타난 주인공인 오셀로(Othello)와 데스데모나(Desdemona)가 파멸로 이어지는 비극의 문제를 타자로서의 오셀로의 여성혐오와 데스데모나의 여성의 정체성을 중심으로 밝히는데 있다. 『오셀로』의 배경이 되고 있는 르네상스 시대의 베니스 사회는 인종 편견과 여성에 대한 차별과 혐오에 대한 인식이 널리 퍼져있고, 특히 이방인과 주변인으로서의 타자들에 대한 인종적 편견과 성적 차별과 혐오에 대한 강요와 위협이 일반적인 사회적 현상으로 자리 잡고 있는 현실이다. 또한 당시 사회의 배경과 풍습들의 특징을 잘 나타내는 가부장제 역시 남성들이 만든 일종의 사슬과 같이 여성들을 지배 구속하는 역할을 한다. 이러한 사회적 배경과 풍습에 힘입어 남성들은 여성에 대한 혐오와 여성 비하적인 편견을 만들어 내기 때문에 당시 베니스 사회의 여성들은 자신의 삶을 능동적으로 살아가는 것이 불가능하다. 여성들은 오직 남성들에게 종속되어 순종적인 삶을 살아야 하는 것이 현실적 상황이다.
오셀로는 극 초반에서는 전도유망한 강직한 군인의 모습이지만 후반부로 갈수록 그의 내면에 숨겨져 있던 타자로서의 자의식과 여성혐오로 결국 동물적인 모습이 드러나게 된다. 오셀로는 이아고가 복수를 위해 꾸민 계략에 쉽게 넘어가고 분별력이 떨어지면서 아내에 대한 진심이 어느 순간 의처증으로 변하면서 걷잡을 수 없는 상황에 이르게 된다. 그는 데스데모나를 향해 여성혐오적인 무차별적인 폭력과 폭언을 행사하는 등 야만스러운 모습을 보이는 인물로 전락하게 된다. 데스데모나는 가부장제도의 현실 속에서 백인여성과 흑인남성의 결혼을 용납할 수 없었던 당시 베니스 사회에서 가부장적 권위를 추구하는 아버지에 정면으로 대응하고 배우자를 스스로 선택하는 가부장 사회 속의 타자로서 능동적이고 주체적인 여성의 정체성을 보여준다. 하지만 결혼 후에는 그 주체성을 상실하며 수동적이고 소극적인 태도로 정체성이 변화하면서 억울한 죽음의 주체가 된다.
결과적으로 오셀로는 베니스 사회에서 전도유망한 강직한 무어인이지만 타자로서 그를 향한 인종 편견과 그의 내면에 숨겨져 있던 타자로서의 자의식과 여성혐오로 인해 결국 비극을 맞이한다. 데스데모나는 능동적으로 행동하며 적극적인 자세로 결혼을 통해 자신의 정체성을 찾으려고 하였지만 여성의 주체적 정체성을 인정하려하지 않는 당시 베니스 사회의 현실 속에서 그녀의 행동은 타자로서의 비극을 초래한다. 결국 그들이 맞이하는 비극은 단순히 그들의 성격적인 특성으로만 기인한 것이 아닌 인종 편견과 여성에 대한 혐오와 차별 그리고 가부장제도 등 당시 사회의 전반적인 요소와 상황이 작용한 비극이라 할 수 있다. 그러므로 셰익스피어는 『오셀로』에 나타난 주인공인 오셀로와 데스데모나를 타자의 입장에서 이들의 자의식과 저항의식을 통해 베니스 사회의 전반적인 편견과 제도에 대한 비판적 시각을 보여줌으로써 새로운 시대의 변화를 제시하고 있다. | The purpose of this thesis is to examine misogyny of Othello and Desdemona as others and the female identity and tragedy under social factors such as racial prejudice and patriarchy that prevailed in the Elizabethan era. Venetian society in the Renaissance, which is the background of Othello, has a widespread perception of racial prejudice and discrimination and hatred against women. Especially racial prejudice against strangers and others and the coercion and threat of sexual discrimination and misogyny are becoming a common social phenomenon. The patriarchy of this era also represents the background and customs of society in general and binds women with a kind of chain made by men. These social backgrounds and customs make it impossible for women in Venice at that time to live their lives actively because men create hatred for women and demeaning prejudice against women. It is a realistic situation for women to live a submissive life by being subordinated to men.
Othello is a promising strong soldier at the beginning of the play, but as he goes into the second half, his self-consciousness and misogyny as an other hidden inside him, eventually reveals his animal appearance. Othello easily falls for Iago's scheme for revenge and loses his discernment, leading to a situation out of control as his sincerity toward his wife doubts his wife at some point. He is reduced to a savage figure, using misogynistic indiscriminate violence and abusive language against Desdemona. Desdemona shows the identity of an active and independent woman as an other in a patriarchal society who directly responds to fathers seeking patriarchal authority and chooses their spouses in Venice at the time when white women and black men were not allowed to marry in the reality of the patriarchal system. However, after marriage, Desdemona loses its subjectivity and changes its identity to a passive attitude, becoming the subject of unfair death.
In conclusion, Othello is a promising strong Moore in Venetian society, but he eventually faces tragedy with his racial prejudice toward him as an other, and his self-consciousness as an other hidden within himself and misogyny. Desdemona tried to find her identity through marriage in an active manner, but her actions in the reality of Venice society at the time when she refused to acknowledge the subjective identity of women lead to tragedy as an other. In the end, the tragedy they face is not just due to their characteristics, but to the tragedy of the overall elements and circumstances of society at that time, such as racial prejudice, hatred and discrimination against women, and patriarchy. Therefore, Shakespeare presents the change of the new era by showing Othello and Desdemona, the main characters in Othello, through their self-consciousness and resistance, a critical view of the overall prejudice and institution of Venetian society.
Author(s)
고민정
Issued Date
2022
Awarded Date
2022-08
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000010697
Alternative Author(s)
Ko, Min Jeong
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
송일상
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 인종 편견과 가부장 사회 6
Ⅲ. 오셀로의 자의식과 여성혐오 17
Ⅳ. 데스데모나의 여성의 정체성 30
Ⅴ. 결 론 42
BIBLIOGRAPHY 45
ABSTRACT 49
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2022-08-18
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.