제주대학교 Repository

구글 다이얼로그플로우 기반 중학교 영어 쓰기 활동 연구: 정의적 영향과 활용가능성

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study of English Writing Activity Using Google Dialogflow: Focused on its Affective Influence on Middle School English Learners and its Availability
Abstract
4차 산업 혁명이라는 개념의 등장으로 정보화와 디지털 기술이 빠르게 발달하고, 인공지능 기술도 사회 전반에 걸쳐 많은 변화를 주고 있다. 이에 발맞춰 전 세계 교육 기관에서도 ‘지능형’, ‘적응형’, ‘맞춤형’ 교육 시스템을 현장에 빠르게 접목 시키고 있으며, 앞으로 인공지능을 활용한 교육 분야에 많은 관심과 기대가 보일 것으로 예측 된다. 최근 국내 학교 교육 현장에서도 인공지능을 수업에 활용하는 시도가 많아지고 있으며, 인공지능을 활용한 수업은 2022 개정 교육과정에서 강조하는 지식정보처리 능력을 기르고, 자기 주도적 인재를 양성 하는데 이점이 많다. 그러나 학습자에게 어떠한 영향을 미치고, 인공지능이 학습 도구로서 어떠한 활용 가능성이 있는지에 관한 심층적인 연구가 부족한 실정이다. 영어교육 분야도 초등학생을 대상으로 인공지능을 영어 말하기 수업에 활용한 논문이 대부분이며, 인공지능을 수업에 활용 했을 때, 초등학생 학습자의 수준에 비해 인공지능의 대화 량이 많고, 폭 넓은 수준의 지식을 제공하는 경우도 많았다.
따라서 본 연구에서는 인공지능 챗봇 빌더 프로그램 중 하나인 구글 다이얼로그플로우를 이용한 영어 쓰기 활동이 중학교 영어 학습자에게 미치는 정의적 영향과 실제 수업에서 사용하기에 적절한지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 쓰기 수업이 중학교 학습자에게
미치는 정의적 영향은 무엇인가?
둘째, 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 쓰기 수업을 실제 학교 수업에
적용하기에 적절한가?

본 연구에서는 제주도 J중학교에 재학 중인 2학년 학생 40명을 대상으로 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 쓰기 수업을 진행하였다. 그리고 정의적 영향과 활용가능성을 살펴보기 위해 사전, 사후 설문을 실시하였다. 설문지는 양적, 질적 분석을 바탕으로 양적 분석은 백분율 및 평균을 도출하였다. 그리고 구글 다이얼로그플로우 프로그램에 자동 저장된 히스토리 내용과 사후 설문지 문항 중 자율 서술식 문항을 바탕으로 질적 분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 쓰기 활동이 학습자의 ‘영어 쓰기 수업의 흥미’, ‘영어 쓰기 공부의 적극성’, ‘영어 쓰기 공부의 관심’과 같은 정의적 영역에 긍정적인 영향을 미쳤다. 아울러 연구에 참여한 다수의 학습자가 영어 쓰기 공부의 필요성을 느끼게 되었다. 둘째, 구글 다이얼로그플로우에 대해 모든 학생이 사용하기에 편리하다고 언급했으며, 구글 다이얼로그플로우 활용 영어 쓰기 활동이 실제 수업에 도움이 되고, 필요하다는 의견을 제시하였다. 셋째, 학습자는 구글 다이얼로그플로우 활용한 인공지능 챗봇에게 사람처럼 친근함을 느끼며, 챗봇과 원만한 상호작용을 보였다. 넷째, 구글 다이얼로그플로우 프로그램을 경험한 학습자는 새로운 학습 도구에 긍정적인 반응을 보였으며, ‘빠른 답변’, ‘긍정적인 피드백’, ‘인공지능 챗봇의 효율적인 활용’의 이유를 들어 구글 다이얼로그플로우가 실제 영어 수업 시간에 활용 가치가 있음을 언급했다. 마지막으로 구글 다이얼로그플로우를 사용할 때 ‘질문이 한정적이다’, ‘기기 조작의 어려움’ 그리고 ‘정확한 피드백이 안된다’와 같은 어려움이 있음을 언급하였다.
이러한 연구결과를 바탕으로 다이얼로그플로우 기반 중학교 영어 쓰기 수업에 대해 다음과 같이 제언할 수 있다. 학습자 측면에서는 스마트패드 및 구글 다이얼로그플로우 프로그램 조작 방법에 관해 충분한 설명이 필요하다. 아울러 교사의 통제 하에 수업 진행이 되어야 하고, 다이얼로그플로우 활용 인공지능 챗봇과의 원활한 상호작용을 위해 교사의 빠른 피드백이 필요하다. 교사는 구글 다이얼로그플로우를 활용하여 영어 쓰기 수업을 제작할 때 미리 자세한 계획을 세우고, 학습자의 수준에 맞는 알맞은 활동을 주어야 한다. 또한 학습자의 정확한 영어 쓰기 학습을 위해 문장부호 오류, 구두점 오류 및 문법적 오류를 수정하고 피드백을 주기 위한 여러 가지 기능 설정이 필요하다. 구글 다이얼로그플로우가 새로운 학습 도구로서 활용 가치를 높이기 위해서는 교사들에게 구글 다이얼로그플로우 프로그램에 관한 연수가 필요하며, 이에 따른 커뮤니티를 형성하여 다양한 의견을 주고받을 수 있도록 하여야 한다.|With the advent of the concept of the Fourth Industrial Revolution, information technology and digital technology have developed rapidly, and artificial intelligence technology is also changing a lot throughout society. In line with this, educational institutions around the world are quickly incorporating "intelligent," "adaptive," and "customized" education systems into the field, and it is expected that there will be a lot of interest and expectations in the education field using artificial intelligence in the future. Accordingly, artificial intelligence is being used in classes in school education, but there is a lack of in-depth research on how artificial intelligence can influence learners and how it can be used as a learning tool. In addition, so far, most of the related studies have used artificial intelligence in English speaking classes for elementary school students. When artificial intelligence was used in class, the amount of conversation of artificial intelligence was higher than that of elementary school learners, and a wide level of knowledge was often provided.
Therefore, this study aims to examine the affective effect of English writing activities using Google Dialogflow on middle school English learners and whether it is appropriate for use in actual classes. Thus, the following research questions are addressed:

First, what is the affective effect of English writing classes using Google Dialogflow on middle school learners?
Second, is the English writing class using Google Dialogflow appropriate to use in the actual school field?

40 second-year middle school students attending J Middle School in Jeju Island participated in this study, and a pre- and post-questionnaire was conducted to investigate the affective effect of Google Dialogflow on the learners and its availability in English writing class. The frequencies of responses to questions and their percentages and means were calculated, and a qualitative analysis was conducted based on the history content automatically stored in the Google Dialogflow.
The results of this study are as follows. First, English writing activities using Google Dialogflow had a positive effect on the affective areas such as learners' ‘interest in English writing classes,’ ‘active English writing study,’ and ‘attention to English writing’. In addition, a large number of learners who participated in the study felt the need to study English writing. Second, the students stated that it was convenient to use Google Dialogflow. In addition, they reported that English writing activities using Google Dialogflow are helpful and necessary for actual classes. Third, the learners felt as friendly as humans to AI using Google Dialogflow and showed smooth interaction with the AI chatbot. Fourth, the learners who experienced Google Dialogflow responded positively to the new learning tool, such as ‘quick answers’, ‘positive feedback’, and ‘efficient use of AI chatbots’, mentioning that Google Dialogflow is worth using in actual English classes. Finally, when using Google Dialogflow, difficulties such as 'questions are limited', 'difficulty in device operation', and 'no accurate feedback' were shown.
Based on the above findings, the following can be suggested. A sufficient explanation is needed for students to operate the smart pad and Google Dialogflow accurately. In addition, classes should be conducted under the control of the teacher, and quick feedback from the teacher is needed for smooth interaction with AI chatbots using Dialogflows. When designing English writing classes based on Google Dialogflow, teachers should make specific plans in advance and should give writing activities appropriate for learners’ proficiency levels. In addition, several functional settings are needed to correct punctuation errors and grammatical errors and to give appropriate feedback to learners' English writing. To increase the value of Google Dialogflow as a new learning tool, teachers need to train on the Google Dialogflow program, and a community should be formed to exchange various opinions about the program.
As a result, Google Dialogflow can be recommended as a supplemental tool in English writing education. It seems necessary to develop various teaching methods to utilize Google Dialogflow more effectively.
Author(s)
유정아
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011061
Alternative Author(s)
Yu, jeonga
Affiliation
제주대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
신창원
Table Of Contents
국문초록 ⅰ
목차 ⅳ
표목차 ⅵ
그림목차 ⅶ
I. 서론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.2 연구 문제 3
1.3 논문 구성 3
II. 이론적 배경 4
2.1 중학교 영어 쓰기 교육 4
2.1.2 영어 쓰기에 대한 정의적 반응 4
2.1.2 영어 쓰기 교육 선행연구 5
2.2 인공지능 챗봇 8
2.2.1 인공지능 챗봇의 정의 및 분류 8
2.2.2 구글 다이얼로그플로우 10
2.3 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 교육 선행연구 11
III. 연구 방법 14
3.1 연구 대상 14
3.2 연구 기간 및 절차 14
3.3 연구 도구 16
3.4 자료 수집 및 분석 26
Ⅳ. 연구 결과 분석 및 논의 27
4.1 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 쓰기에 대한 정의적 반응 29
4.1.1 사전 설문 조사 29
4.1.2 사후 설문 조사 32
4.2 구글 다이얼로그플로우를 활용한 영어 쓰기 수업에 대한 적절성 34
4.2.1 인공지능(AI) 챗봇 경험에 대한 사전 설문 조사 34
4.2.2 구글 다이얼로그플로우 사용에 관한 사후 설문 조사 35
4.2.3 구글 다이얼로그플로우 사용 학습자 영어 쓰기 분석 42
V. 결론 46
5.1 연구 결과 요약 46
5.2 교육적 함의 47
5.3 연구의 제한점 48
참고문헌 50
ABSTRACT 53
부록 56
Degree
Master
Publisher
제주대학교 교육대학원
Citation
유정아. (2023). 구글 다이얼로그플로우 기반 중학교 영어 쓰기 활동 연구: 정의적 영향과 활용가능성.
Appears in Collections:
Education > English Language Education
공개 및 라이선스
  • 공개 구분공개
  • 엠바고2023-02-17
파일 목록

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.