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면세점의 쇼핑선택속성이 쇼핑가치, 쇼핑만족 및 추천의도에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
A Study of Duty Free Shop Attributes on Shopping Value, Customer satisfaction and Recommendation Intention :Focused on China Hainan Duty Free Shop Visitors
Abstract
최근중국빨은경제발전과 라이프 스타일 변화에 떠라 국민들의 소비관념도 지속적으로 변화하고 있다. 이런 변화 하에서 소비자들이 제품의 품질, 브랜드 및 안전에 대해 더 많은 관심을 기울이기 때문에 국내외에 면세점은 소비의 주요 통로가 되었다. 또한, 코로나 시대는 중국 국민들의 인식을 변화시켰고, 관광수요도 국제관광보다 국내관광이 더 선호하게 되었다. 하이난 성은 유명한 휴양 관광지로써 12개의 면세점과 1,500개의 면세 브랜드가 포함하고 있으며, 많은 국내 관광객의 인기를 끌고 있다.
중국 정부에서 하이난 관광객들이 더 많은 혜택을 누릴 수 있도록 면세 쇼핑한도를 1인당 10만 위안으로 대폭으로 늘리는 동시에 더 많은 글로벌 브랜드가 하이난 면세점에 입점하게 흡인되었다. 이는 하이난 면세점의 관광객을 위해 더 좋은 쇼핑환경을 즐길 수 있도록 마련하였다. 이런 배경 하에서 하이난 면세점의 관광객들이 쇼핑장소를 선택할 때 이들을 끌어오는 요인이 매우 중요한 부분이며, 이는 쇼핑하는 과정 중에서 느끼는 쇼핑가치, 쇼핑만족 및 쇼핑 한 후에 추천의도에 어떤 영향을 미치는지 파악하는 것은 필요하다고 판단되었다.
본 연구의 목적은 첫째, 관련한 참고문헌과 선행연구를 통해 면세점에 대해 이론적 고찰을 한다. 둘째, 면세점 쇼핑선택속성에 대한 고찰함으로써, 하이난 면세점의 쇼핑속성 요인을 도출함으로써 도출된 핵심요소를 분석하여 면세 제품에 대한 맞춤형 마케팅 제안을 통해 면세점의 종합적인 경쟁력이 높인다. 셋째, 선행연구를 통해 연구모형을 개발하고 면세점 쇼핑속성이 쇼핑가치, 쇼핑만족도, 추천의도에 어떤 영향 관계를 가지고 있는지를 분석한다. 넷째, 면세점 쇼핑속성에서 어떤 요인이 고객의 쇼핑가치, 만족도와 추천의도에 영향을 미치는지를 도출하고, 연구결과를 통해 하이난 면세점과 한국 면세점 운영과 시사점을 제시하고 앞으로 발전에 유용한 참고자료로 되고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 문헌연구와 실증조사를 병행하여 연구를 실시하였다. 문헌연구에서는 면세점과면세점쇼핑속성에대한이론적고찰을위하여국내외문헌및기타자료를활용하여개념을정리하였다.또한,중국하이난면세점을방문한경험이있는관광객을대상으로설문지를수접하여실증조사를실시하였다.본 연구의설문조사는온라인으로진해하여총300부를 배포하여 229부를 회수되어 분석에 사용되었으며, 통계프로그램 SPSS 24를 이용하여 분석을 진행되었다.
연구결과 요약은 다음과 같다. 쇼핑선택속성이 쇼핑가치, 쇼핑만족 및 추천의도에 정(+)의 영향을 미친 것으로 검증되었고, 쇼핑가치가 쇼핑만족과 추천의도에 정(+)의 영향을 미친 것으로 검증되었다. 또한, 쇼핑만족이 추천의도에 정(+)의 영향을 미친 것으로 검증되었다.
연구결과에 따라 본 연구는 앞으로 면세점과 쇼핑선택속성에 관한 연구의 기초 연구 자료로 될 것이고, 하이난 면세점의 관광객의 만족도 및 추천의도를 높이기 위해 마케팅적인 제안을 제시하였다.|In recent years, with China's economic development and lifestyle changes, people's consumption ideas are continuously changing. Under these changes, duty-free shops at domestic and abroad have become a major channel for consumption, as consumers pay more attention to product quality, brand, and safety. In addition, the COVID-19 era has changed the perception of the Chinese people, and domestic tourism has become more preferred than international tourism. Hainan Province is a famous resort tourist destination, with 12 duty-free shops and 1,500 duty-free brands, and is popular with many domestic tourists.
The Chinese government has significantly increased the duty-free shopping limit to 100,000 yuan per person so that Hainan tourists can enjoy more benefits, and at the same time, more global brands have been attracted to open Hainan duty-free shops. This was designed to allow tourists to enjoy a better shopping environment at Hainan duty-free shops. Under this background, the factors that attract tourists to duty-free shops are very important when they choose a shopping location, and it is necessary to understand how this affects the shopping value, shopping satisfaction, and recommendation intention after shopping.
The purpose of this study is, first, to examine the shopping selection attributes of duty-free shops, analyze the core elements derived by deriving the shopping attribute factors of Hainan duty-free shops, and increase the comprehensive competitiveness of duty-free shops through customized marketing proposals for duty-free products. Second, we develop a research model through prior research and analyze how duty-free shopping selection attributes influence shopping value, shopping satisfaction, and recommendation intention. Third, we aim to derive what factors affect customers' shopping value, satisfaction, and recommendation intention in duty-free shop shopping selection attributes, and present implications for the operation of Hainan duty-free shops and Korean duty-free shops through the research results, and serve as a useful reference for future development.
To achieve the purpose of this study, the study was conducted in parallel with literature research and empirical investigation. In the literature study, concepts were organized using domestic and foreign literature and other materials for theoretical consideration of duty-free shops and their shopping selection attributes. In addition, an empirical survey was conducted by receiving questionnaires from tourists who had experienced visiting duty-free shops in Hainan, China. The survey for this study was conducted online and a total of 300 copies were distributed, 229 copies were collected and used for analysis, and the analysis was conducted using the statistical program SPSS 24.
A summary of the research results is as follows. It was verified that the factor of shopping selection attributes have a positive (+) influence on shopping value, shopping satisfaction and recommendation intention. The shopping value had a positive (+) effect on shopping satisfaction and recommendation intention. In addition, the shopping satisfaction have a positive (+) influence on recommendation intention.
According to the research results, this study will serve as basic research data for future research on duty-free shops and shopping selection attributes, and presented marketing suggestions to increase tourists' satisfaction and recommendation intention for Hainan duty-free shops.
Author(s)
왕작민
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
URI
https://dcoll.jejunu.ac.kr/common/orgView/000000011538
Alternative Author(s)
Wang Zuomin
Affiliation
제주대학교 대학원
Department
대학원 관광경영학과
Advisor
이상묵
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 문제의 제기 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 범위와 방법 4
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 중국 하이난 관광과 면세점 현황 6
2. 면세점의 선택속성 및 면세점에 관한 선행연구 9
3. 가치 및 쇼핑가치의 정의 및 선행연구 18
4. 만족의 개념 및 선행연구 28
5. 추천의도의 개념 및 선행연구 34
Ⅲ. 연구 설계 47
1. 연구 가설 47
2. 조사 설계 50
Ⅳ. 실증분석 54
1. 기초통계 분석 54
2. 타당성 및 신뢰성 검증 59
3. 기술통계 및 상관관계 62
4. 가설 검증 66
Ⅴ. 결론 72
1. 분석 결과의 요약 72
2. 시사점 및 제안 75
3. 한계점 및 향후 연구방향 78
설문지 80
참고문헌 96
1. 국내 문헌 96
2. 국외 문헌 102
3. 기타 문헌 103
연구의 요약 104
ABSTRACT 106
Degree
Master
Publisher
제주대학교 대학원
Citation
왕작민. (2024). 면세점의 쇼핑선택속성이 쇼핑가치, 쇼핑만족 및 추천의도에 미치는 영향에 관한 연구.
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General Graduate School > Tourism Management
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  • 공개 구분공개
  • 엠바고2024-02-12
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